3902
Sök

vad hände med astran?

177 Inlägg
11 mars 2006
Trådstartare
#1
tjena! va så att jag skulle till älmhult från växjö tidigare idag, allt gick bra till jag va ungefär 2 km från älmhult,då börjar bilen bete sig jävligt konstigt,först försvann värmen,sen värmdes inte "ciggpluggen" och sen började det puttra som fan från avgasröret och den ville inte ta gasen utan tvingade åt sig gasen typ.
kom en massa vita avgaser och skakade i hela bilen.
jag är inte så värst duktigt med såna här saker så jag tänkte att nån här ute vet nåt om detta..
Senast redigerat av vaalle (11 mars 2006)

fritidsprofessor
1 197 Inlägg
12 mars 2006
#2
symptomen---> värmen försvann och det med vita avgaser, tjurig gång på motorn tycker jag skulle kunna tyda på en blåst topplockspackning. värmen försvann för att motorn käkat upp all kylarvätska - ingen cirkulation längre. Och böjade sedan gå illa då oljetråg, avgas, kat m.m. blivit kontaminerat med vatten, den vita röken är ett tydligt tecken på att vatten kommer in i förbränningen.

Varför din ciggplugg slutat funka kan ja inte svara på, men det har inget samband med att topplockspackningen lämnar in.

Jag kan inte garantera dej att det är din topplockspackning som gått åt skogen, men det låter som det när du beskriver. Kolla om det finns något kylvatten kvar i expansionstanken och ta sedan ett komp.test för att vara riktigt säker.

             mvh//tompa


177 Inlägg
12 mars 2006
Trådstartare
#3
tacksam för svaret tompa smile

Nån som vet hur mkt reperationerna kommer gå på ungefär?
Senast redigerat av vaalle (12 mars 2006)

1 741 Inlägg
12 mars 2006
#4
det är ju olika.. på vad som har gått sönder.. om du har kört en längre sträcka utan kylarvatten kan det ju bli riktigt dyrt!

When it feels like you have full control!
You are not driving fast enough!

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=69250 <-- Min projekttråd.

177 Inlägg
12 mars 2006
Trådstartare
#5
tecman skrev:
det är ju olika.. på vad som har gått sönder.. om du har kört en längre sträcka utan kylarvatten kan det ju bli riktigt dyrt!

Jag körde inte långt efter att bilen började hålla på som den gjorde,körde kanske 200 meter till närmaste rastplats,jag stängde av bilen o kollade vad det va som hade hänt, o så hade vätskan åkt in i hela systemet,men när jag öppnade locket till kylarvattnet så kommer vätskan upp igen i dunken. sen så körde jag inte mer, en polare drog bilen med lina 5 mil in till växjö igen.

75 Inlägg
12 mars 2006
#6
Om det nu är toppackningen så det priset jag fick av opel när jag blåste min på vectran så skulle ja få lägga c:a12000:- men då var det så att det planade inte toppen utan de bytte den och plocka ihop allt igen med nya packning och komptestat.


177 Inlägg
12 mars 2006
Trådstartare
#7
mylittlepolo skrev:
Om det nu är toppackningen så det priset jag fick av opel när jag blåste min på vectran så skulle ja få lägga c:a12000:- men då var det så att det planade inte toppen utan de bytte den och plocka ihop allt igen med nya packning och komptestat.

12 000 kr?!?!?!  där slog hjärtat en volt vill jag lova dig tongue
får ta o gå ner ditt imån o kolla vad dom säger..

21 Inlägg
13 mars 2006
#8
De var ju med en helt nu topp ? en topplockspackning kostar väl ett par hundralappar.

177 Inlägg
13 mars 2006
Trådstartare
#9
Ficus skrev:
De var ju med en helt nu topp ? en topplockspackning kostar väl ett par hundralappar.

okej smile , men får se vad som är felet,imån ska en mekaniker kolla på bilen o så får man ta o hoppas på det bästa smile


tack för hjälpen grabbar smile

694 Inlägg
13 mars 2006
#10
turbotompa skrev:
symptomen---> värmen försvann och det med vita avgaser, tjurig gång på motorn tycker jag skulle kunna tyda på en blåst topplockspackning. värmen försvann för att motorn käkat upp all kylarvätska - ingen cirkulation längre. Och böjade sedan gå illa då oljetråg, avgas, kat m.m. blivit kontaminerat med vatten, den vita röken är ett tydligt tecken på att vatten kommer in i förbränningen.

Varför din ciggplugg slutat funka kan ja inte svara på, men det har inget samband med att topplockspackningen lämnar in.

Jag kan inte garantera dej att det är din topplockspackning som gått åt skogen, men det låter som det när du beskriver. Kolla om det finns något kylvatten kvar i expansionstanken och ta sedan ett komp.test för att vara riktigt säker.

             mvh//tompa

Hmm tror det är toppen ja med.. bilen vet i fan om det är värt att fixa.. kör man länge är det mycket som kan gått åt helvete.. blir kanske ett fall för skroten tyvärr!!


177 Inlägg
13 mars 2006
Trådstartare
#11
yepp som sagt,får hoppas på det bästa..
känns lite tråkigt om det blir så att jag måste skrota bilen, har inte ens haft den i 5 månader sad


Sök