3803
Sök

Svårtsartad Volvo 855 T5! VARFÖR ?

51 Inlägg
11 april 2008
Trådstartare
#1
Hej

Har stora problem med min T5:a. Den är fruktansvärt svårstartad, men kan hålla på tio minuter en kvart med att försöka starta den hmm Inte roligt alls!

Det vi har bytt på den är:
kamaxelgivare, vevaxelsgivare, spjällägesgivare, bränslefilter, temperaturgivare, lamdasond

Vi har även kollat eftet glapp i kontakter och skadade kablar, men vi kan inte så nåt!

Så har ni några tips så är det jätte välkommet !!!

MVH// Krille

8 253 Inlägg
11 april 2008
#2
Kollat de enkla sakerna som rotor/fördelarlock/stift/tändkablar?


158 Inlägg
12 april 2008
#3
hur är den när den staratar då? är det som att nån slår till en brytare o bara hoppar igång som vanlig? lr bluddrar den o hoppar knappt igång? smile

51 Inlägg
12 april 2008
#4
Vad jag har förstått så går inte de att starta, stänga av, starta, stänga osv. typ köra korta sträcker med t5orna..


kompisen gjorde så med sin t5r tills den började cpa... Han ringde en verkstad och pratade, då sa dom så till han...


hej
291 Inlägg
12 april 2008
#5
ska väl inte spela nån roll om du stänger av o på bilen eller? aldrig hört talas om att T5:orna har såna beskymmer :S

Vi är gulsvarta Elfsborg!, Elfsborg från Borås!

726 Inlägg
12 april 2008
#6
brorsan hade det problemet, om han hade igång den , stängde av , skulle starta så vägra den, den va tvungen att stå ett x- antal timmar. och då vet jag att det var en givare som va sönder , minns dock inte  vilken


51 Inlägg
17 april 2008
Trådstartare
#7
Marlboroman skrev:
Kollat de enkla sakerna som rotor/fördelarlock/stift/tändkablar?

Ja det har jag bytt till nytt. Tyvärr inte det felet!

51 Inlägg
17 april 2008
Trådstartare
#8
__r0b1n skrev:
brorsan hade det problemet, om han hade igång den , stängde av , skulle starta så vägra den, den va tvungen att stå ett x- antal timmar. och då vet jag att det var en givare som va sönder , minns dock inte  vilken

Ok... Riktigt surt. Men jag ska lämna in den till Volvo nu nästa vecka. Jag har slut på idéer!

51 Inlägg
17 april 2008
Trådstartare
#9
jocke_berg93 skrev:
hur är den när den staratar då? är det som att nån slår till en brytare o bara hoppar igång som vanlig? lr bluddrar den o hoppar knappt igång? smile

Rätt som det är så hoppar den igång. När man har stått och malt i en haltimme kanske! När han väl går så går han klockrent! Men nu blir det att jag lämnar in den till Volvo. Jag har slut på idéer... Kostar kanske en slant. Men det blir bra gjort!

// Krille

10 287 Inlägg
17 april 2008
#10
Är det gnista eller soppa som saknas?

/Göran

KrilleM skrev:
Jag har slut på idéer...

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

10 287 Inlägg
17 april 2008
#11
Kanske inte dom men på tex Audis V6:or så kan man inte vid kall eller fuktig väderlek starta kall bil - köra typ en halv minut - och sedan stänga av den. Då surar den ner sig fullständigt när man försöker starta den igen. Många Audi´s som har fått bärgning pga detta men när dom kommer till verkstad och får stå över natten så hoppar dom igång.

/Göran


R0b1n skrev:
ska väl inte spela nån roll om du stänger av o på bilen eller? aldrig hört talas om att T5:orna har såna beskymmer :S

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

1 453 Inlägg
17 april 2008
#12
Sharky skrev:
Kanske inte dom men på tex Audis V6:or så kan man inte vid kall eller fuktig väderlek starta kall bil - köra typ en halv minut - och sedan stänga av den. Då surar den ner sig fullständigt när man försöker starta den igen. Många Audi´s som har fått bärgning pga detta men när dom kommer till verkstad och får stå över natten så hoppar dom igång.

/Göran

Låter som värsta Flintabilen. Tyvärr måste jag säga det.
Hade en Zündapp KS50 en gång som betedde sig så precís samma sätt, då var man tom tvungen att köra ner en trasa i cyllen för få gnista igen.


188 Inlägg
17 april 2008
#13
den 850 turbo som jag hade betede sig på likartat sätt(fast min gick piss då jag fick igång den) ibland och på den så var det magnetventilen som var paj...vet att iaf gltn har problem med att vipporna hänger sig och då startar inte bilen(farsans glt gjorde detta lite då och då innan han sålde den) och då den startade så gick den helt perfekt, vi pratade med verkstan om vad som gick och göra och dom svarade att det är ett kännt problem och ingenting att göra åt annat än att sätta på en topp som har gått mindre. jag gissar att det är nån/några vippor som spökar för dig


51 Inlägg
17 april 2008
Trådstartare
#14
Sharky skrev:
Är det gnista eller soppa som saknas?

/Göran

KrilleM skrev:
Jag har slut på idéer...


Ganska dum fråga... Men nej det är ingen gnista och soppa finns.

//krille

51 Inlägg
17 april 2008
Trådstartare
#15
olds88 skrev:
den 850 turbo som jag hade betede sig på likartat sätt(fast min gick piss då jag fick igång den) ibland och på den så var det magnetventilen som var paj...vet att iaf gltn har problem med att vipporna hänger sig och då startar inte bilen(farsans glt gjorde detta lite då och då innan han sålde den) och då den startade så gick den helt perfekt, vi pratade med verkstan om vad som gick och göra och dom svarade att det är ett kännt problem och ingenting att göra åt annat än att sätta på en topp som har gått mindre. jag gissar att det är nån/några vippor som spökar för dig

Hej...

ok. var sitter denna magnet ventil och de vippor du pratar om? Du har möjligt vis inga bilder påt?
men tack för tipset!!!

// Krille

Servicetekniker MAN/SCANIA
33 Inlägg
18 april 2008
#16
byt  tändspole åkt 23000 mil i min t5a bytt spole 2 ggr pga samma fel.

lycka till


Utbildad hobbymekare
1 125 Inlägg
18 april 2008
#17
Om spolen gått 2 ggr så måste de ju bero på något, kan ju inte bara paja så där utan vidare, om man inte köpte begagnad ifs men låter knasigt



Sök