3599
Sök

Vad kan jag köra för komp i en V8?

60 Inlägg
21 april 2008
Trådstartare
#1
Nu vet jag inte vem jag skall vända mig till för att få svar på mina frågor. Så jag provar här

Nu är det så att jag har ett nyborrat block, slipad vev (skall balanseras), köpt nya stakar och kolvar.
Har räknat ut vad kompet kommer att hamna på och det är runt 12:1.

Vad kan jag köra på för bensin utan att det skall gå sönder? Hört att det kan knacka ifall man har för högt komp.

Har sett att man kan köpa en knacksensor. knocklink heter den. Är det något att ha?

Allt under 295 i däckstorlek är töntigt =p

1 396 Inlägg
21 april 2008
#2
Kör 99 för säkerhets skull. Det ska nog inte vara några problem, har för mig att det är när man kommer över 13:1 man kan börja oroa sig.

Motorer till salu, se www.garaget.org/NiclasT

3 Inlägg
23 april 2008
#3
Om den statiska kompressionen verkligen kommer hamna på 12:1 och du inte har en attans brutal kamaxel så kommer det att spika på vanlig macksoppa, garanterat.
Om du bara vill ha en rekomendation på bränsle så tycker jag att du ska köra på VP Motorsport, du kommer inte undan med V-power och liknande.

Om du har kam med hög duration (riktigt hög ~280* vid .050") som blöder av lite komp kanske det går att komma undan med någon macksoppa, men det är gränsfall tyvärr. Även aluminiumtoppar kan hjälpa dig något, de leder bort värme snabbare än gjutjärn vilket gör att man kan ha aningens högre komp, t o m bör ha det för att väga upp effektbortfallet.
Min maskin tex går på macksoppa med 11.3:1 i komp, jag har dock en ganska så vild kam och förbränningsrum och kolvar är bearbetade för att ge optimal förbränning (quench och squish).

Om du hade hoppats på macksoppa så kanske du ska dubbelkolla din uträkning, glöm inte att räkna med topplockspackningen och mät för guds skull topparna, de brukar ha större förbränningsrum än vad som står i böcker o kataloger. Annars är det racesoppa som gäller och då står min rekomendation om VP Motorsport kvar.

Lycka till!

I'm tired, I'll procrastinate tomorrow...

60 Inlägg
23 april 2008
Trådstartare
#4
Tackar för den infon. Men Vp soppa är ju för jävla dyrt. Det kostar ju säkert 35 kr litern.

Jag fick de här resultaten när jag mätte ut allt.
TDC 0,55 mm eller 0,02 inch (kvar till toppen av blocket)
packning 0,041 inch
Edelbrocktoppar förbränningsrum 77cc
Kolvarna är ursvarvade 5cc

Jag har en comp cam Xtrem energi 284

Kan man inte blanda i lite E85 eller bara köra på det?

Veven är slipad och skall balanseras. Det är en så kallad Nodlar vev med högt gjutning i stål

Funderade på att lägga en större packning. Men då är det en som säger att det blir inte bra. Det sliter med på motor och turbulensen i förbränningsrummet blir konstigt

Allt under 295 i däckstorlek är töntigt =p

3 Inlägg
23 april 2008
#5
Okej, jag är ju inte riktigt hemma på oldsmotorer men om man förutsätter att de hade ett originalborr på 4.126" och du borrat den .060" samt att du har original stroke på 4.25" så hamnar jag iaf på 11.06 i statiskt komp vilket är mer resonabelt.
Din kam är ju inte speciellt stor (gissar på ~240grader vid .050"?) men det ska kunna gå med 98oktan eller Shells V-Power...

I'm tired, I'll procrastinate tomorrow...

12 086 Inlägg
23 april 2008
#6
1:12 på en gammal jänkis låter obehagligt högt ! tongue
Och allt har inte med kompförhållande o göra, utformning på förbränningsrum kan ställa till med spikningar med.

60 Inlägg
23 april 2008
Trådstartare
#7
Kanske räknade lite fel.
Skall kolla upp det där med kammen.
Men 11 i komp är ju klart bättre, ifall man då kan köra på vanlig soppa

Allt under 295 i däckstorlek är töntigt =p

Gammelbilsnörd
450 Inlägg
23 april 2008
#8
Kanske lite off topic men för alla som är intresserade av v8or av alla de slag kan jag rekomendera 8 timmars trippel dvdn "BYGG EN V8 MED TOPPRESTANDA" kolla: www.meckasjalv.se Har själv köpt den och det är mycket matnyttigt i den, kostar dock en rejäl slant 500kr. Kul fredagsfilm med tjejen lol


Rapidoz
688 Inlägg
23 april 2008
#9
v8rickard skrev:
Kanske lite off topic men för alla som är intresserade av v8or av alla de slag kan jag rekomendera 8 timmars trippel dvdn "BYGG EN V8 MED TOPPRESTANDA" kolla: www.meckasjalv.se Har själv köpt den och det är mycket matnyttigt i den, kostar dock en rejäl slant 500kr. Kul fredagsfilm med tjejen lol

Utan tvekan den BÄSTA filmen för den som vill renovera/bygga en V8 motor men inte kan så mycket...

Den går igenom ALLT, kan bli långtråkigt men riktigt bra och lärorik film smile

Jag har aldrig byggt fel.
Jag har bara kommit på flera sätt att inte göra det på.

60 Inlägg
23 april 2008
Trådstartare
#10
Jo. Den filmen har jag med. Men det tar inte upp kompet i motorer. Och hur det påvärkar motorn.

Allt under 295 i däckstorlek är töntigt =p

Rapidoz
688 Inlägg
24 april 2008
#11
Svärdet skrev:
Jo. Den filmen har jag med. Men det tar inte upp kompet i motorer. Och hur det påvärkar motorn.

Det gör den väl?
jag är nästan helt säker på att den visar lätta sätt att räkna ut vilket kom du får om du borrar eller något annat med motorn hmm
men det är ju bara ut och mäta själv vilken komp du kommer få..
Vad det påverkar knackningar vetefan men 98 borde gå att köra på

Jag har aldrig byggt fel.
Jag har bara kommit på flera sätt att inte göra det på.

60 Inlägg
24 april 2008
Trådstartare
#12
Skall hem och kolla på filmen. Men så vitt jag vet så nämner de inte något.

Hur räknar man ut kompet då. Jag har ett program som gör uträkningen.
Kunde formeln innan men nu vet jag inte var jag skall hitta den. Får kolla lite på internet.

Är lite inne på att skaffa en knacksensor. Någon som vet något om var man kan köpa eller vilken bil man skall plocka ifrån?

Allt under 295 i däckstorlek är töntigt =p


Sök