2543
Sök

Hur stor del av totala bilkostnaden TROR du utgörs av bränslet?

146 Inlägg
29 april 2008
Trådstartare
#21
zoopåse skrev:
Därför att det är pengar som du betalar till dig själv. Alltså ingen kostnad. Däremot ett pengaflöde från ett +konto till ett -konto tills -kontot blir 0 igen.

Räkna med räntekostnaderna och värdeminskrningen istället. Hur mycket du amorterar är ju helt ointressant. Du kan ju amortera 10000 i månaden i några månader om du vill eller 100kr/månad halva livet. Det enda som det ändrar är att du får större räntekostnader i det senare fallet så det är de du behöver räkna med.

Ska man börja göra skillnad på kostnad och utgift så är det kapitalkostnad man ska räkna med - för den sitter du med oavsett om du cashat eller lånat till bilen.

Utgiften i form av avbetalning äts ju av värdeminskningen, så det är ju knappast något man betalar till sig själv.

Enligt ditt exempel så blir det dyra mil under månaderna med 10k i amortering, och sen åker man billigare när det är avklarat. För du kan ju inte blunda för det faktum att det är pengar som ska ut?
Senast redigerat av dstr (29 april 2008)

146 Inlägg
29 april 2008
Trådstartare
#22
Redbull skrev:
dstr skrev:
zoopåse skrev:
Tänk på att man ska ju inte räkna med eventuella amorteringar. Det är ju bara de faktiska räntekostnaderna som man ska räkna med i milkostnaden.

Varför inte? Det är ju pengar som försvinner från kontot varje månad - iaf i mitt fall.

Dessutom är värdeminskningen på en hyfsat ny bil oftast större än amorteringen. Att inte räkna med dessa pengar som en kostnad är nog oftast att ljuga för sig själv wink

Såvida man inte köper samlarbilar är amorteringen en ren och skär bilhyra enligt mig.

Just därför tillåter formuläret att man laborerar med värdeminskningen själv, och inte som konsumentverkets som går efter bilhandlarindexet.

1 171 Inlägg
29 april 2008
#23
Redbull: amorteringen motsvarar ju bara värdeminskningen (eller äter upp den som du uttrycker det) om du räknar med att bilen är värd 0 när du betalat av lånet.

Annars stämmer det ju inte. Varför då inte bara räkna på de faktiska kostnaderna som blir: räntekostnaderna och värdeminskningen (skillnaden mellan inköpspris och försäljningspris)? Varför gå omvägen via amorteringen som ändå inte direkt motsvarar värdeminskningen?


9 Inlägg
29 april 2008
#24
Är det bara jag som inte vill veta vad bilen kostar, man kan ju få för sig o köra ekonomiskt/mindre då? smile
Senast redigerat av n1cke (29 april 2008)


Sök