3797
Sök

530 topp, resept på vad som bör göras för att palla upp emot 400 hk?

Lindahls Gräv AB
716 Inlägg
28 april 2008
Trådstartare
#1
Jo som topic lyder så undrar jag hur mycket som bör göras för att få en 530 topp att lira fint med upp emot 400 hk, portning, vilka ventiler och så vidare? någonstans mellan 300 och 400 hk.


Forummoderator
10 576 Inlägg
29 april 2008
#2
Det är en jävla skillnad på 300 och 400hk...

(Du kan säkert för den delen köra 400hk på orörd topp med...)

vad tänkte du ha bilen till?  Holset 55 och jätte IC löser det mesta vad gäller dåligt flöde i toppen, men det blir ju ingen finess i det hela.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

hej
291 Inlägg
29 april 2008
#3
byta till en 531 är kanske o rekomendera till en början. gällande turbo bilar, så har jag inte sett någon med 400hk och 530 topp. byt direkt isåfall.

Vi är gulsvarta Elfsborg!, Elfsborg från Borås!

Sidledesförare
268 Inlägg
29 april 2008
#4
torpis skrev:
Det är en jävla skillnad på 300 och 400hk...

(Du kan säkert för den delen köra 400hk på orörd topp med...)

vad tänkte du ha bilen till?  Holset 55 och jätte IC löser det mesta vad gäller dåligt flöde i toppen, men det blir ju ingen finess i det hela.

Inte blir det bättre flöde igenom topplocket bara för att du har "Holset 55 och jätte IC". Flödet blir detsamma, det enda som händer är att du får en högre densitet bränsleblandning som går genom kanalen iom. laddtrycket och det är ju då inte på något sätt optimalt, eller finess som du skrev (om du nu tänker som jag tänker). Vad som händer är att systemet måste hålla högre laddtryck för att nå upp i samma effekt som med ett bra portat topplock och motorkaraktären kommer framförallt skilja mycket med hur du hanterar denna frågan.

Desto bättre portat topplock du använder desto bättre kommer den ju framförallt gå före du når maximalt laddtryck eller laddtryck överhuvudtaget, dessutom bör du få laddtrycket märkbart tidigare iom. att det går ut ännu större mängder avgaser i övrigt. Det blir en jämnare effektkurva och du kan hålla lägre laddtryck för att nå en viss effekt, på lägre laddtryck peakar motorn inte lika högt i vrid jämfört med övriga kurvan så du kanske slipper ha hjulspinn ifall du ska tävla.

R0b1n skrev:
byta till en 531 är kanske o rekomendera till en början. gällande turbo bilar, så har jag inte sett någon med 400hk och 530 topp. byt direkt isåfall.

Bara för att du inte sett någon betyder ju inte att det är ett dåligt topplock att utgå från. Givetvis går det ta ut en del flöde ur detta topplock och det är framförallt billigt som satan att köpa, du kan alltså prova på i stort sett vad du vill i portningsväg. Man behöver inte satsa på det dyraste, skillnaden är liten.
Senast redigerat av Wezzli (29 april 2008)

Man vet aldrig, före man vet

Forummoderator
10 576 Inlägg
29 april 2008
#5
Wezzli skrev:
Inte blir det bättre flöde igenom topplocket bara för att du har "Holset 55 och jätte IC". Flödet blir detsamma,

javisst toppen flödar ju samma, men med jätteturbo kan man trycka in luften på bekostnad av massa annat, insugstemp, körbarhet mm.

tror vi är inne på samma linje faktiskt smile

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Lindahls Gräv AB
716 Inlägg
1 maj 2008
Trådstartare
#6
Någon som vet hur det här med olika ventilstorlekar funkar? jag har inte förstått det redigt:P


155 Inlägg
1 maj 2008
#7
gå in på www.savarturbo.se så kan du nog söka dig till ett fungerande recept, mkt volvo där.

Jag vill inte skryta, men det är faktiskt jag som är Batman..

10 287 Inlägg
1 maj 2008
#8
Stor kanal = stor ventil. I princip så enkelt men 100 fallgropar på vägen. Tex så skall man flytta hela toppen och ta ur förbränningsrummen för att undvika att stora ventiler hamnar för nära cylinderväggen (kommer inte ihåg om det blir framåt eller bakåt. man ser det om man mäter på en topp).
Flödesbalansen är också viktig mellan insug och avgaskanal.
Som amatör bör man inte ge sig på att försöka bygga en BRA balanserad topp.

/Göran

Rooth07 skrev:
Någon som vet hur det här med olika ventilstorlekar funkar? jag har inte förstått det redigt:P

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI


Sök