3680
Sök

Bultar som ställer in moment själv...

1 414 Inlägg
19 mars 2006
Trådstartare
Var på Ungföretags mässan i gbg i fredags och pratade med några killar som kommit på ett sätt hur man kan få bultar att ställa in rätt moment själv genom att bara dra dom allt vad man kan. Detta är alltså utan momentnyckel...

Någon som har nån fundering på hur detta skulle fungera? Jag tänker själv på pieso-elektriska ämnen... men har ingen lösning...

någon annan med nån bra idé?

in any case, knowledge is generally a useful thing in its own right ...
- www.bmwb.se

911 Inlägg
19 mars 2006
hmm.fick du se på bultarna ? dom kanske var lite bredare längst upp vid gängorna så dom inte går in länge och så pressar man in den sista biten tongue men jag tror jag helt fel haha big_smile

pic up the phone, wazzzaaa

21 761 Inlägg
19 mars 2006
Har de lyckats med det så kan de säkert tillverka en ljuddämpare och avgaskylare till en bil med jetmotor också.

1 414 Inlägg
19 mars 2006
Trådstartare
Bultarna såg helt vanliga ut...

- www.bmwb.se

87 Inlägg
19 mars 2006
Alså bulten är delad i mitten i 2 former liknande koner som stöter på varrandra när den försöker öppna sig så kraften gör att den spänns tillbaka igen. För att få bort den igen är bara att greppa båda delarna och skruva lös den. Men om du spänner bulten så hårt du kan, och den nångång skulle få för sig att vilja släppa tex av vibrationer släpper den i botten vilket gör att den delen som är påväg upp trycker ner den undre delen så den håller samma spänning alltid.

9 108 Inlägg
19 mars 2006
om den kan ställa in moment själv, hur fan ställer man in momentet på bulten? Eller måste man ha en miljon bultar med olika storlek och moment? wink

1 414 Inlägg
19 mars 2006
Trådstartare
MilleN skrev:
om den kan ställa in moment själv, hur fan ställer man in momentet på bulten? Eller måste man ha en miljon bultar med olika storlek och moment? wink

Enligt dom måste man ha en bult för varje typ av moment. Men den här typen av bultar är den som man endast använder för att dra toppen på motorer eller hjul med eller något annat ställe som har en tendens att "släppa" efter ett tag på grund av vibbrationer...

- www.bmwb.se

1 414 Inlägg
19 mars 2006
Trådstartare
Pixx skrev:
Alså bulten är delad i mitten i 2 former liknande koner som stöter på varrandra när den försöker öppna sig så kraften gör att den spänns tillbaka igen. För att få bort den igen är bara att greppa båda delarna och skruva lös den. Men om du spänner bulten så hårt du kan, och den nångång skulle få för sig att vilja släppa tex av vibrationer släpper den i botten vilket gör att den delen som är påväg upp trycker ner den undre delen så den håller samma spänning alltid.

Se där ja smile det hade jag inte tänkt på... smart smile

- www.bmwb.se

Sök