Jensen Interceptor Formula FF, där FF står för Fourwheel drive Ferguson. Bilen kom omk 1965 och serietillverkades självfallet. Motor en V8 från Chrysler på ca 350 glada kusar.
Chevrolet Corvaair Monza Turbo Spyder, kom i sin första variant i den sk tvålkoppskarossen 1964 men enbart ett 20 tal bilar hann tillverkas innan den fixk ny kaross med bla ny bakhjulsuppängning (fyrdelad axel) Den senare bilen hade turbomatning av samma typ som användes på sextiotalet av Indycar bilar. Bränsleblandningen matades genom turbon till skillnad från de senare turbo bilarna som enbart matar luft genom turbon. Med bränsleblandning genom turbon kan effektökningen bli ca 600% dvs en motor som ger 100hkr kan ge upp till 600 hkr. PÅ nämnda Corvair fanns ingen form av wastegate ventil utan enbart en övertrycksventlig som dock kunde ställas om med hjälp av en 00 skiftnyckel. Motorn gav från fabrik enl upg: 160 hkr, men kunde som sagt lätt ställas om och ge dryga 300 hk. (motorns storlek var 164 cui)
Troligen var Corvairen först med serietillverkning av turbo bilar. Medan redan på 20-talet började man använda turbo resp mekaniska kompressorer på personbilar.