4035
Sök

Turbo och Fyrhjulsdrift??

2 Inlägg
18 mars 2006
Trådstartare
#1
Hej

Undrar vem som var först med turbo och fyrhjulsdrift i bilar?
Saab var väl först med att serie tillverka med turbo eller?

Mvh Anders


231 Inlägg
18 mars 2006
#2
Anders_81 skrev:
Hej

Undrar vem som var först med turbo och fyrhjulsdrift i bilar?
Saab var väl först med att serie tillverka med turbo eller?

Mvh Anders

Kombinatinen turbo och fyrhjusdrift tillsammans var nog Audi först med i sin UrQuattro från början av 80-talet. Enbart turbo, anses BMW 2002 Turbo från -73? vara den första serieproducerade, bilen, men faktum är att Chevrolet Corsair Monza kom redan 1962 med turbo. Saab kom först 1977 med sin turbo... Fyrhjulsdriften har funnits nästan lika länge som bilen. 1902 tilverkades det en bil med detta.. Amerikanska Jeep var väl dom som satte det i serieproduktion på fyrtiotalet, men då i en terrängbil.. Även Subaru har tillverkat fyrhjulsdrift under lång tid i sina personbilar, men hur länge vet jag inte..
Senast redigerat av 9-5 AERO M-06 (18 mars 2006)


Oekonomisk, ja visst
966 Inlägg
18 mars 2006
#3
Chevrolet corvair fanns med turbo redan i mitten av 60-talet, och jag har för mig att jag har läst i bilsport om Jensen interceptor med både turbo och fyrhjulsdrift från 60, 70-talet, är dock lite osäker på den senare uppgiften, ska forska vidare på det (med andra ord gå igenom min samling med bilsport)

Lär dig flyga. 1. Hitta en plan mark 2. Kasta dig mot marken 3. Missa marken 4. Flyg
AMC Hornet projekt-tråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=47824

231 Inlägg
18 mars 2006
#4
Trozzo skrev:
Chevrolet corvair fanns med turbo redan i mitten av 60-talet, och jag har för mig att jag har läst i bilsport om Jensen interceptor med både turbo och fyrhjulsdrift från 60, 70-talet, är dock lite osäker på den senare uppgiften, ska forska vidare på det (med andra ord gå igenom min samling med bilsport)

Stämmer nästan! Jensen tog fram en modell 1966 som hette FF och där erbjöds fyrhjulsdrift med teknik från traktorn Massey ferguson, dock bara med förgasare. Huruvida den kom i serieproduktion vet jag inte... Jensen var även bland dom första med låsningsfria bromsar.. Interceptorn kom senare med fyrhjulsdrift, men kolla gärna upp det som sagt..

Lite Jensen/Volvo P1800 historia: http://www.volvop1800club.se/artiklar/j … %20Ltd.pdf
Senast redigerat av 9-5 AERO M-06 (18 mars 2006)


tekniker
88 Inlägg
19 mars 2006
#5
Jensen Interceptor Formula FF, där FF står för Fourwheel drive Ferguson. Bilen kom omk 1965 och serietillverkades självfallet. Motor en V8 från Chrysler på ca 350 glada kusar.
Chevrolet Corvaair Monza Turbo Spyder, kom i sin första variant i den sk tvålkoppskarossen 1964 men enbart ett 20 tal bilar hann tillverkas innan den fixk ny kaross med bla ny bakhjulsuppängning (fyrdelad axel) Den senare bilen hade turbomatning av samma typ som användes på sextiotalet av Indycar bilar. Bränsleblandningen matades genom turbon till skillnad från de senare turbo bilarna som enbart matar luft genom turbon. Med bränsleblandning genom turbon kan effektökningen bli ca 600% dvs en motor som ger 100hkr kan ge upp till  600 hkr. PÅ nämnda Corvair fanns ingen form av wastegate ventil utan enbart en övertrycksventlig som dock kunde ställas om med hjälp av en 00 skiftnyckel. Motorn gav från fabrik enl upg: 160 hkr, men kunde som sagt lätt ställas om och ge dryga 300 hk. (motorns storlek var 164 cui)
Troligen var Corvairen först med serietillverkning av turbo bilar. Medan redan på 20-talet började man använda turbo resp mekaniska kompressorer på personbilar.



Sök