3195
Sök

Stereo som har brunnit! Varför? HJÄLP

135 Inlägg
4 maj 2008
Trådstartare
Hej!

Har en Volvo T5r som jag drog slutsteg till i helgen, allt var i kopplat och klart, baslådan vad inpluggad.
Stereon gick ett tag eftersom jag skulle ställa in ljudet, till det så hade jag några störningarn i bakhögtalarna. (har kopplat i en converter från hög till låg nivå för att dra slutsteget) När jag drog kablarna hitta jag redan en 12V matarkabel i reservhjuls lådan vilket jag använde istället för att dra en helt ny. Efter att jag bytte låt tjöt det endast i stereon och efter kanske 10 sek small det till och den börja ryka! Hur kan detta komma sig? Stereon bara dog antagligen så brann någon inne i den, men varför? Hur kan detta komma sig.

Stereon är en Volvo Premium Sound System SC801.

Går det att laga detta, för har sätt att dom kostar skjortan beg. cirka 2000kr.

Men vill ju inet att samma sak händer igen om jag nu skulle köpa en ny, är det någon fel koppling eller?

Snabba svar tack!

2 911 Inlägg
4 maj 2008
Dålig jord till stegen antagligen, så steget jordade i lågnivån -> högnivån, d.v.s. in i stereon

En gissning utan att kika på sakerna.

135 Inlägg
4 maj 2008
Trådstartare
hejsan!

Nu hängde jag inte alls med här, är lite av en nybörjare här på ljudanläggningar.

Jordningen till slutsteget tror jag skall vara okej, jorde den direkt i karossen i en bult och sen till slutsteget.

Men man stereon kortsluta om slutsteget få dålig jord?
Kom på att på slutsteget lös en röd diodlampa (protacion mode) Kan detta ha med det att göra? Vad menas med den lampan?

135 Inlägg
4 maj 2008
Trådstartare
kan bero på att kabeln som redan var dragen med 12 V som redan låg i skuffen var jävligt liten? för det var den, den orkar inte driva slusteget helt enkelt? men kan detta göra att stereon kortsluts och börjar ryka?Går det att hitta felet i den? Öppnad den idag, och hittade inga svarta kretsar eller något. Hur skall man kunna hitta felet?

Smålänning
7 883 Inlägg
4 maj 2008
Du har inte spänningsfall?

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

född blåvit
624 Inlägg
4 maj 2008
För tunna kablar orsakar inte mycket mer än att kablarna blir varma smälter och brinner av.

Sök