Kollar du noga på "elschemat" ovanpå originalstereon så ser du att fyra av stiften går till cd-spelaren (behövs alltså inte till eftermarknadsstereos), två av stiften används inte alls, två av stiften är till handsfreeförberedelsen i bilen (eftermarknadsstereos med tele har egna sladdar/kontakter för det) och två av stiften går till bilens E-buss.
Den där översta "ISO-kontakten" (som inte är en riktig ISO-kontakt vad jag vet) är alltså helt värdelös för en eftermarknadsstereo och du kan lugnt köpa en 31-519 på biltema för 35kr och koppla ihop med din nya fina stereo utan problem, det gjorde jag med min
Jag gjorde klart det mesta av installationen av min nya stereo i bilen idag, har slängt in en 12-skivors cd-växlare och en JVC KW-AVX810 i bilen och kopplat det till mitt AS3-system.
Att du ska förlora högtalare behöver du inte oroa dig för eftersom det bara är fyra kanaler från originalstereon med (kolla det där elschemat
) och ljudet delas upp på högtalarna av det inbyggda steget i bilen.
Var med lite orolig att jag skulle bli av med hälften av mina nio högtalare men efter att ha lyssnat noga kan jag glatt bekräfta att alla högtalare fortfarande ger lika mycket ljud ifrån sig som innan
En grej jag la märke till däremot är att jag kan inte ha volymen på nya stereon på mer än typ 10 för annars spelar man nog sannolikt sönder originalhögtalarna (max volym på min stereo är 50 så 10 är ju ganska lite
).
Eftersom jag inte är helt klar med installationen ligger det inga bilder på grejorna på "bilsidan" utan dom ligger i mitt galleri under "andra fordon" -> saaben -> ljudbygge.