3693
Sök

Tändstift Volvo 740 GLT -88

95 Inlägg
7 maj 2008
Trådstartare
#1
Tjenna nu äre så att jag slarvat bort
tändstiften till en 740 GLT men jag kom ihåg att
dom var rackarns vita på elektroden vilket tyder på att den går för varmt?
och ska nog isåfall köpa kallare stift, har för mej de stog
några bokstäver på det och sen en 7:a
var nere på macken å kollade, å dom hadde NGK och flera st olika 7:or
ska jag köpa nått i stil med 8:a då eller? ifall jag kör rätt hårt med den?
och är det nån som vet vilka "bokstäver" de ska vara för det ska bli rätt?
eller kvittar det? tacksam för svar MVH krille

375 Inlägg
7 maj 2008
#2
Tändstiften ska bli vita på en insprutnings motor.
Gällande gyllenbruna stift gäller bara förgasarmotorer, då detta indikerar bra värde.

Så om du vill felsöka via tändstiften så är det beläggningar du får kolla. typ smältningar, "loppor" osv


95 Inlägg
7 maj 2008
Trådstartare
#3
Andreas_ace skrev:
Tändstiften ska bli vita på en insprutnings motor.
Gällande gyllenbruna stift gäller bara förgasarmotorer, då detta indikerar bra värde.

Så om du vill felsöka via tändstiften så är det beläggningar du får kolla. typ smältningar, "loppor" osv

Ofan, men där man kollar "texten" o.s.v på tänstiftet så har de typ smält lite tror jag för de är typ brun-flammigt precis över gängan på de vita på själva stiftet.
vill säga att den går varmt?
anledningen till att jag ska byta stifft är för att den får avgasknallar mer eller mindre över 2.5 tusen varv
när man släpper på gasen.
så ska kolla upp rotor,tändkablar stift, o.s.v å jag ska börja med stiften,
och själva HUVUD frågan är vad de ska vara för stift, å det är tydligen ingen som vet vad de ska vara för stift?

375 Inlägg
7 maj 2008
#4
Bpr6es

Du kanske har överslag, därav missfärgning på stiftet.
Men det kan ju vara värme och bränd olja
Senast redigerat av Andreas_ace (7 maj 2008)


95 Inlägg
12 maj 2008
Trådstartare
#5
ok tack har bytt stift
men den baktänder fortfarande när den blivit varm..hmm
kan vara rotorn som är kass eller nått?


Sök