2901
Sök

in på rättegång pga att jag nekade när polisen påstod att jag inte hade bälte på mig, har lite frågor!

Bry mindre, varva mer
5 753 Inlägg
14 maj 2008
Trådstartare
tjenare... nån gång i februari så vart vi stoppad av snuten och då påstår snuten att jag inte hade bälte på mig fast jag hade det, och när jag påpekade att jag hade bälte på mig och drog lite i bältet som jag hade PÅ mig så säger snuten " näe, det där tog du på dig nu när vi stoppade dig" men jag hade haft bälte på mig enda hemmifrån... så jag åkte ju på  böter endå för nått jag inte hade gjort, men bara för att det gick till så där så vart ju jag trotsig och nekade (är ju för fan oskyldig) så nu ska jag in på rättegång den 28:e ang detta... jag har tre vittnen och fyra med mig själv som vet att jag hade bälte på mig och snutarna var bara två stycken... hur tror ni jag klarar mig i rätten då?... och värsta som kan hända är att jag får betala böterna va? right?

MVH//Glenn
Senast redigerat av _Glenne_ (14 maj 2008)

Jag skryter inte gärna och spelar inte känd men jag är född till en stjärna och kommer dö som en legend!

2 283 Inlägg
14 maj 2008
_Glenne_ skrev:
tjenare... nån gång i februari så vart vi stoppad av snuten och då påstår snuten att jag inte hade bälte på mig fast jag hade det, och när jag påpekade att jag hade bälte på mig och drog lite i bältet som jag hade PÅ mig så säger snuten " näe, det där tog du på dig nu när vi stoppade dig" men jag hade haft bälte på mig enda hemmifrån... så jag åkte ju på  böter endå för nått jag inte hade gjort, men bara för att det gick till så där så vart ju jag trotsig och nekade (är ju för fan oskyldig) så nu ska jag in på rättegång den 28:e ang detta... jag har tre vittnen och fyra med mig själv som vet att jag hade bälte på mig och snutarna var bara två stycken... hur tror ni jag klarar mig i rätten då?... och värsta som kan hända är att jag får betala böterna va? right?

MVH//Glenn

Det svåra är att polisens ord väger mer än dina i många fall.
Men detta är jävligt svårt att säga jag hoppas att du vinner detta.

Det värsta är att du får betala böter + rättegångsavgifter och bajs...

MVH Niklas Voss

P.S När har du rättegången?

R.I.P. Michael Jackson!

Bry mindre, varva mer
5 753 Inlägg
14 maj 2008
Trådstartare
har hört att man kan inte få betala rättegångsavgifterna när man är inne där för till exempel sånna här saker?... hoppas också att jag vinner detta för det känns ganska surt när jag faktiskt hade bälte på mig

den 28:e den här månaden är det smile

Jag skryter inte gärna och spelar inte känd men jag är född till en stjärna och kommer dö som en legend!

514 Inlägg
14 maj 2008
Fy fan va drygt! Hoppas det går bra.. smile

old volkswagens never die they just get lower

9 108 Inlägg
14 maj 2008
Du behöver inte betala rättegångskostnaden om du förlorar det här fallet. Har du trovärdiga vittnen (vill minnas att din pappa var med?) så bör det fanimej gå bra tycker jag.

Håller tummarna med tanke på att du faktiskt var oskyldig, värre är det med folk som drar till rättegång "bara för att" fastän dom är skyldiga.

F-14 Tomcat Fighterpilot
887 Inlägg
14 maj 2008
O sen undrar halva sverige varför folk hatar snutar...

Ελευθερία ή Θάνατος !
"We want to follow a dream, yes it's true, but it's one thing to follow a dream and another to follow an obsession...A dream is more pure than obsession. A dream is about pride." /José Mourinho

804 Inlägg
14 maj 2008
Jojje_ skrev:
O sen undrar halva sverige varför folk hatar snutar...

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_940129.svd
T.o.m. poliserna själva vet ju om varför...

Tjofs Media/MaxxStreet
2 362 Inlägg
14 maj 2008
Hoppas du vinner detta! hatar poliser som jämt tror dom har rätt!!

MaxxStreet - För gatbilar och drifting
Tjofs Media - Foto/Video/Grafik

1 827 Inlägg
14 maj 2008
I Staten vs privatperson så landar alltid ersättningen på staten.

Dvs, du kan få betala böter, inget mer alls om du bedöms som skyldig.

Mvh/Marcus
Fast, Reliable, Cheap. Choose two

Rörpulare
1 453 Inlägg
14 maj 2008
Eisenhut skrev:

lånar tråden lite om de går för sig smile så de du säger innebär alltså om ja i mitt fall skulle åka dit för fortkörning men nekar till de och osv och blir indragen till rätten är de värsta ja kan betala mitt bötes belopp ja hade från början? inga rättsliga kostnader eller?

Hellre omkommen och bortkörd än bortkommen och omkörd:)
"Life is lika a race track, you gotta go round and round..Sure some times you crash and burn but if you don´t make the turn you ain´t never gona learn"

SQ
1 343 Inlägg
14 maj 2008
E30Tompa skrev:
Eisenhut skrev:

lånar tråden lite om de går för sig smile så de du säger innebär alltså om ja i mitt fall skulle åka dit för fortkörning men nekar till de och osv och blir indragen till rätten är de värsta ja kan betala mitt bötes belopp ja hade från början? inga rättsliga kostnader eller?

så uppfattar ja de, men har man kört för fort så ska man ta de på plats å inte dra in de till rätten för att snåla mer på statens pengar.. för dom pengarna tas från nån stans..
men annars så brukar de va så de funkar...

btw hoppas de går bra!

Ljudnörd!

Bry mindre, varva mer
5 753 Inlägg
14 maj 2008
Trådstartare
MilleN skrev:
Du behöver inte betala rättegångskostnaden om du förlorar det här fallet. Har du trovärdiga vittnen (vill minnas att din pappa var med?) så bör det fanimej gå bra tycker jag.

Håller tummarna med tanke på att du faktiskt var oskyldig, värre är det med folk som drar till rättegång "bara för att" fastän dom är skyldiga.

japp, farsan min var chaffis åt mig och nåra polare då vi ville in till stan och käka när vi hade festat lite smile

så farsan var ju nyker och helt medeveten om sitvationen och jag var ganska full och polarna var lite smått berusad så mitt och polarnas ord kanske inte väger allt för mkt men farsans ord bör ju vara värd lite smile

2 079 Inlägg
15 maj 2008
hoppas det går bra då, i rätten wink lycka till

Cars were invented to have a faster way of fleeing from Chuck Norris. Not to be outdone, Chuck Norris invented the car accident.

Diktator
968 Inlägg
15 maj 2008
enligt lag så ska din fars vittnande väga lika mycket som polisens trovärdighet. men tyvärr så är det ju så att polisen inte direkt vill "ha fel" såklart att han håller vid sin berättelse, vad skulle annars hans polare på jobbet säga? och hans rykte?

gjorde dom inge alkohol kontroll på dig och dina kompisar har dom ju inte heller bevis på att ni va fulla... så ni kan ju hävda att ni va helt nyktra men att du lider av någon form av skada som gör dig apatisk och fulleraktig när du åker på passagerar sidan av en bil tongue

V70D5
199 Inlägg
15 maj 2008
Gå på rättegången och ta med alla vittnen. Har du tur kommer inte ens poliserna dit = större chans att du vinner..

Man lever bara en gång

12 086 Inlägg
15 maj 2008
Man behöver aldrig betala rättskostader i sverige sålänge det inte är civilrättsliga.

Så max böter du kan få är alltså bötesbeloppet för böter.

Jag är förvånad att de över huvud taget tog upp en sådan sak i rätten.
Med 3 vittnen borde dom lagt ner de direkt, bötessumman är ju försummbar gentimot rättskostnaderna.

Jag neka till buller i tätbebyggelse i augusti i fjol, fortf inte hört ett ord från dom =P Dock va jag inte helt oskyldig, men en sån definierbar förseelse är svåra för dom att fälla i, så jag hoppas fortf på brev om nedläggning av förunderkökning smile

Bry mindre, varva mer
5 753 Inlägg
15 maj 2008
Trådstartare
tjao, vi får se vad som händer smile

Bil och MC guru
272 Inlägg
15 maj 2008
Jag råkade ut för en liknande grej för några år sedan....när det väl gick så långt så ställde min familjs advokat några frågor som jag minns väl och som åklagaren hade väldigt dåligt med svar på:

*Hur kan polisman A se om den åtalade hade bälte på sig inne i bilen när det råder mörker ute?

*Jag har under min undersökning av fallet förstått att detta är svårt att ens se ordentligt i dagsljus.

*Lägger vi till några faktiska omständigheter så blir frågan jag ställer tydligare:

-Bilen med regnr:--- --- har svart skinnklädsel.
-Bilen med regnr:--- --- har mörk-tonade rutor
-Bilbältet är svart
-Den åtalade bar en svart sk. "Hood-tröja" vid tillfället, denna tröjtyp har en Huva som hänger ner över axlar och rygg. denna kan förvilla synintrycket.
-Bilen färdades med en hastighet av ca 70km/h
-Polismännen A och B var stilla stående.

Med dessa fakta som åklagarsidan inte kan bestrida på någon punkt vill jag att rätten noga tänker igenom hur polisman A kan ha sett med blotta ögat att den åtalade inte hade bältet på sig.

Med detta ser jag ingen annan utväg än att rätten friar den åtalade helt.
Senast redigerat av Karlzzon (15 maj 2008)

Martin. EVO 6 1,753 Kg/Hk www.fastone.se

11 Inlägg
15 maj 2008
Karlzzon skrev:
Jag råkade ut för en liknande grej för några år sedan....när det väl gick så långt så ställde min familjs advokat några frågor som jag minns väl och som åklagaren hade väldigt dåligt med svar på:

*Hur kan polisman A se om den åtalade hade bälte på sig inne i bilen när det råder mörker ute?

*Jag har under min undersökning av fallet förstått att detta är svårt att ens se ordentligt i dagsljus.

*Lägger vi till några faktiska omständigheter så blir frågan jag ställer tydligare:

-Bilen med regnr:--- --- har svart skinnklädsel.
-Bilen med regnr:--- --- har mörk-tonade rutor
-Bilbältet är svart
-Den åtalade bar en svart sk. "Hood-tröja" vid tillfället, denna tröjtyp har en Huva som hänger ner över axlar och rygg. denna kan förvilla synintrycket.
-Bilen färdades med en hastighet av ca 70km/h
-Polismännen A och B var stilla stående.

Med dessa fakta som åklagarsidan inte kan bestrida på någon punkt vill jag att rätten noga tänker igenom hur polisman A kan ha sett med blotta ögat att den åtalade inte hade bältet på sig.

Med detta ser jag ingen annan utväg än att rätten friar den åtalade helt.

Jag antar att du blev friad hehe smile

Jesus didn´† Tap
1 146 Inlägg
15 maj 2008
Advokater kan sänka straff så sjukt jävla mycket. Var ärlig och säg att ni hade druckit 2-4 öl under kvällen men att din far sa till alla att ha bilbälte på sig innan han vred om tändningen samt att han kontrolerade detta innan han startade. Han kollade även om du hade bältet på under färden då han ville vara säker eftersom du hade druckigt lite och han hade vart med om en mindre olycka när han var yngre då ena killen inte hade bilbälte. Ni hade inte någon musik på i bilen så din pappa skulle ha hört om du hade knäppt upp bältet. Din vän som satt bakom dig såg att bältet inte var i upprullat läge då han/hon lutade sig mot höger dörr under färden och såg klart och tydligt bältet under hela färden.

Pain is temporary, glory is forever. I don´t fuckin´ Tap..

Sök