3246
Sök

Har ett slutsteg som krånglar.

Gladen Beetle
237 Inlägg
25 maj 2008
Trådstartare
Idag skulle vi koppla in ett 4 kanaligt slutsteg av märket Raveland XCA 1600.

Vi hade igång det ifrån början men det mattades av allt eftersom, Sen gick han i protect hela tiden. Vi bryggkopplade.

Problemet ligger i att slutsteget går i protect konstant om man kopplat på ström,jord, och remote. Felet enligt instruktions boken är att steget går i kortslutnings skydd på alla högtalar anslutningar.

De står att man ska kunna fixa det själv men jag hittar då fan ingen lösning på problemet.

Så här står det skrivit i engelska: The short-circuit protection of the amplifier has been triggered due to short circuit at the loudspeaker output.

Nån som förstår sig på såna här fel?
Senast redigerat av NickeEriksson (25 maj 2008)

1 727 Inlägg
25 maj 2008
Uppstår det även utan inkopplade högtalare?

Shopen med personligt engagemang. Handla i WEBSHOPEN
Bilstereotidning på nätet: LÄS!
Seastreams Garage på FACEBOOK
Motorshow i Kungsängen på FACEBOOK

. : F a d e r a t o r : .
5 042 Inlägg
25 maj 2008
Horsyhorse skrev:
Uppstår det även utan inkopplade högtalare?

Frågar samma fråga

C H E V R O L E T <3

Gladen Beetle
237 Inlägg
26 maj 2008
Trådstartare
Ja Problemet är kvar.

. : F a d e r a t o r : .
5 042 Inlägg
26 maj 2008
Kollat så du verkligen har en bra jordpunkt då?

C H E V R O L E T <3

6 Inlägg
26 maj 2008
låter som ett måndags exemplar du har fått.. åk med det där du köpte det och be dom kolla felet.. om dom inte hittar nåt be om ett nytt.

Äger volvo 940 TDic
Har ägt: volvo 740TD x3 volkswagen golf VR6, Nissan maxima 3.0, Nissan sunny 1.5GL, Mazda 323, Audi 80 2.0E

Gladen Beetle
237 Inlägg
26 maj 2008
Trådstartare
Okej ska testa och byta jord punkt. Vi har filat till en hyfsad yta på jordpunkten. Det ska undersökas imorgon. Tack för det.

Gladen Beetle
237 Inlägg
26 maj 2008
Trådstartare
Audi80Sport skrev:
låter som ett måndags exemplar du har fått.. åk med det där du köpte det och be dom kolla felet.. om dom inte hittar nåt be om ett nytt.

Ja så kan det ju oxå vara, men är inte riktigt hundra på det. Det dundra på bra en stund iallafall wink

Gladen Beetle
237 Inlägg
26 maj 2008
Trådstartare
Testade och byta till en bättre jord punkt idag. Samma problem. rött och grönt lös fortfarande. Den går i protect hela tiden. Kan inte föstår va det är för problem.

Jag tror att det är kretsarna i steget som har blivit skadade.

SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
26 maj 2008
NickeEriksson skrev:
Testade och byta till en bättre jord punkt idag. Samma problem. rött och grönt lös fortfarande. Den går i protect hela tiden. Kan inte föstår va det är för problem.

Jag tror att det är kretsarna i steget som har blivit skadade.

Är det fortfarande fel med alla elementen bortkopplade?

Normalt sett när man har en skyddskrets mot för låg (kortslutning tex) last på utgången så betyder det i 9 fall av 10 att man lyckats bryggkoppla steget och anslutat typ ett par basar som man parallellkopplat till för låg impedans.

Vad har du inkopplat på steget exakt?

mvh Jonas

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!

Gladen Beetle
237 Inlägg
26 maj 2008
Trådstartare
Ett par 4 ohms Gas wc 1220.2 125w. Jag har dragit så att jag använder en bas för varje bryggkoppling. Så jag använder båda kanaler så att säga när det är bryggkopplat.

1 727 Inlägg
26 maj 2008
Skriv EXAKT hur du har kopplat t.ex. Ut1+ till bas1+ osv

Shopen med personligt engagemang. Handla i WEBSHOPEN
Bilstereotidning på nätet: LÄS!
Seastreams Garage på FACEBOOK
Motorshow i Kungsängen på FACEBOOK

Gladen Beetle
237 Inlägg
26 maj 2008
Trådstartare
Jag kom äntligen på vad som krångla långt innan alla problem. Anslutnings panelen var en BI WIRE. Och vi hade inte tagit bort bryggning på dessa anslutningar. Och bryggning och en till bryggning lirar nog inte i samma liga tyvärr.

Så här var det kopplat från 1: Kanal - till - på 1:a högtalaren och + tillbaka till stegets 2: kanal. Sen från 3: kanal - till - på 2:a högtalaren och till baka på + på 4: stegets kanal.

Så undrar jag hur kortslutnings skyddet fungerar, och eventuellt hur man fixar kortslutnings skyddet?

Sök