3520
Sök

MÄtning av billjud

644 Inlägg
27 maj 2008
Trådstartare
BAE skrev:
ogge89 skrev:
Maildaemon skrev:
Vi ska väl hjälpa karln att klättra på dB stegen, inte berätta hur tyst han spelar?

Skäms!

Precis tack för det svaret smile..

De är ju rättså svårt å bygga nått när man bara har 1000:- på en hel månad å ska tanka å allt sånt också

Jag rekommenderar dig att bygga en ny låda som passar under hatthyllan och sen bygga tätt mellan låda och ryggstöd så att all bas spelar ut genom skidluckan (måste dock vara öppen för att det ska funka)..
Så kommer du vinna några decibel i ljudtryck och slipper pressa steg o högtalare till max..

Volvo 740 är extremt svårmutade och i många fall så funkar det mycket bättre att montera högtalare open air i ryggstödet än att ha en låda i bagaget,  just för att bagaget är så tätt mot cupén så funkar det bra som sluten låda..
// Tommy

Okej,  har fått lite mer tryck efter jag ställde om steget till basen och även när jag fick en port in i skidluckan, har de nån betydelse hur långt in den porten bör vara?

644 Inlägg
27 maj 2008
Trådstartare
fredda_king skrev:
såg då du rullade upp efter tävlingen:) du fick då resultat för den mätaren skulle inte ge utslag på volymer under 130db nämligen:) hehe

Var de inte under 120db den mätaren inte skulle ge utslag?.. jodå de vart iaf en bra första mätning iaf.. men tror de ska spela lite högge nu när jag ställt om det litegrann.

BilstereoNörd
576 Inlägg
28 maj 2008
ogge89 skrev:
BAE skrev:
ogge89 skrev:

Precis tack för det svaret smile..

De är ju rättså svårt å bygga nått när man bara har 1000:- på en hel månad å ska tanka å allt sånt också

Jag rekommenderar dig att bygga en ny låda som passar under hatthyllan och sen bygga tätt mellan låda och ryggstöd så att all bas spelar ut genom skidluckan (måste dock vara öppen för att det ska funka)..
Så kommer du vinna några decibel i ljudtryck och slipper pressa steg o högtalare till max..

Volvo 740 är extremt svårmutade och i många fall så funkar det mycket bättre att montera högtalare open air i ryggstödet än att ha en låda i bagaget,  just för att bagaget är så tätt mot cupén så funkar det bra som sluten låda..
// Tommy

Okej,  har fått lite mer tryck efter jag ställde om steget till basen och även när jag fick en port in i skidluckan, har de nån betydelse hur långt in den porten bör vara?

Port i skidluckan? sitter porten ihop med lådan?
// Tommy

Bertilsson Auto Electronics (SM-Guld Street Stock-10)
(Fysisk butik i Lidköping) Bilstereo, Multimedia, Xenonkonvertering m.m.
BAE SPLpro (dB-mätare)
Pioneer, Mohawk, Carpower, B2 Audio, Dragster, Impact, Hertz m.fl

644 Inlägg
28 maj 2008
Trådstartare
BAE skrev:
ogge89 skrev:
BAE skrev:

// Tommy

Port i skidluckan? sitter porten ihop med lådan?
// Tommy

Nej de gör den inte, men den slutar alldeles framför baslådan

1 489 Inlägg
28 maj 2008
Spelade 140,2 dB med en 15" Ground Zero Hydrogen och ett DLS CAD-11 steg. Med 11,7 volt i ström smile. I en BMW E30 smile
Senast redigerat av MarcusL (28 maj 2008)

• Även den starka måste ta i när han skiter

644 Inlägg
28 maj 2008
Trådstartare
MarcusL skrev:
Spelade 140,2 dB med en 15" Ground Zero Hydrogen och ett DLS CAD-11 steg. Med 11,7 volt i ström smile. I en BMW E30 smile

hehe okej tongue ska väll försöka å komm upp i nått sånt sen jag med

1 489 Inlägg
28 maj 2008
ogge89 skrev:
MarcusL skrev:

Kolla så du har ordentlig jord, rätt tjocklek på kablarna. Finns så mycket och kolla smile

En kondring hade inte varit fel kanske? Var bilen igång eller avstängd när du mätte?

Mvh

• Även den starka måste ta i när han skiter

644 Inlägg
28 maj 2008
Trådstartare
MarcusL skrev:
ogge89 skrev:
MarcusL skrev:

Kolla så du har ordentlig jord, rätt tjocklek på kablarna. Finns så mycket och kolla smile

En kondring hade inte varit fel kanske? Var bilen igång eller avstängd när du mätte?

Mvh

ablarna ska återgärdas bara man får pengar å sen även ett gelebatteri ska väll inhandlas också. jag hade bilen igång när jag mätte, så får man väll se va det blir, kanske inhadlar en kondning också
Senast redigerat av ogge89 (28 maj 2008)

329 Inlägg
28 maj 2008
MarcusL skrev:

oki är det någon tävling här spelar bara 124.8 med mitt fram system :-(    (och dålig låt)

SM 1 i billjud 2006 ESPL Unlimited, 2007 ESPL Unlimited, Bassrace 139,9
Sm 2 i billjud 2007 Emma Racing och DB-Drag
43st 1á priser 2007 Har tappat räkning på alla 1á priser 2008
www.HerrNilsson.org Team Sound 4Fun www.Essen.Nu

644 Inlägg
28 maj 2008
Trådstartare
Herr Nilsson skrev:
MarcusL skrev:

oki är det någon tävling här spelar bara 124.8 med mitt fram system :-(    (och dålig låt)

Hehe okej de va rätt bra resultat tongue , de är väll inge tävling direkt:P

Sök