3560
Sök

Kan min chef vägra min uppsägning?

Ain't no place like home...
4 637 Inlägg
29 maj 2008
Trådstartare
Tjena gott folk! Får inte nån klarhet i detta vid googlandet, så vänder mig till er här på forumet.

Det är såhär att jag blivit erbjuden ett nytt jobb, ett jobb som jag tänker ta.
Min nuvarande chef har dock proklamerat att han minsann inte tänker låta mej säga upp mej innan semesterperioden är avklarad! (slutet på augusti...)

Hur blir det nu? Inte fan kan han väl ha rätt o vägra låta mej säga upp mej från mitt nuvarande jobb heller???

Vore tacksam för svar i detta, gärna med länkar till lagtext angående detta. Jag vill aldrig bråka på mitt jobb, men om chefen kör vidare med detta blir jag förgrymmad...

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget

4 637 Inlägg
29 maj 2008
Trådstartare
Smedhult skrev:
du har väl inte skrivit på något kopntrakt? om du ej gjort de så är de bara säga upp sej

Står ingenstans i mitt anställningsbevis att jag inte kan säga upp mej precis när fan jag så önskar, det enda som klargörs är att min uppsägningstid är 1 månad.

Stressfläkt Racing
337 Inlägg
29 maj 2008
lämna i en skriflig uppsägning och jobba uppsägningtiden ut om det inte är skrivet annat i kontrakt som sagt

474 Inlägg
29 maj 2008
Om du skrivit kontrakt så har du 1 månads uppsägningstid om inget annat står t.ex  2 veckor så han kan inte säga något om det..¨Så är det..Har varit i din sitt jag oxå..Stå på dig bara... Lycka till

* Heaven Won´t Have Me And Hell Can´t Handle Me *

237 Inlägg
29 maj 2008
Klippte från företagarguiden:

Den anställde säger upp sig

En anställd kan säga upp sig av vilken anledning som helst och behöver inte förklara varför.

Den anställdes uppsägning bör vara skriftlig, även om det inte är ett krav. Vissa kollektivavtal kräver skriftlig uppsägning och ni kan också ha kommit överens om det i anställningsavtalet.

Det får inte råda några som helst tveksamheter om att den anställde verkligen har sagt upp sig. Du som arbetsgivare är skyldig att ta reda på hur det förhåller sig om tveksamhet råder.
Uppsägningstid på minst en månad

Enligt LAS har en anställd en månads uppsägningstid. Det går att avtala om längre uppsägningstid. Kollektivavtal har till exempel ofta längre uppsägningstid beroende på ålder och anställningstid, ofta tre månader. Om den anställde slutar utan hänsyn till uppsägningstiden kan han bli skadeståndsskyldig.

Kollektivavtal kan ha speciella regler om skadestånd.
En uppsägning är bindande

För den anställde är uppsägningen bindande - du har ingen skyldighet att ge tillbaka en anställning om den anställde skulle ångra sig. Det finns två undantag från den regeln:

* om den anställde har sagt upp sig förhastat och sedan snabbt tagit tillbaka uppsägningen
    * om arbetsgivaren kan anses ha provocerat eller tvingat fram en uppsägning från den anställde.

I sådana fall är uppsägningen olaglig och därmed ogiltig. Här är det avgörande om du som arbetsgivare har fått den anställde att känna sig pressad.

Den anställde har rätt att sluta med omedelbar verkan om arbetsgivaren har brutit mot anställningsvillkoren, till exempel inte betalat ut lön i rätt tid.

[img]http://www.danasoft.com/sig/Danijel51558.jpg[/img]

4 637 Inlägg
29 maj 2008
Trådstartare
Ok, så det ska inte vara några problem för mej o säga upp mej imorrn t.e.x o sen är det bara 1 månad kvar?

Jesus didn´† Tap
1 146 Inlägg
29 maj 2008
Cuefa skrev:
Ok, så det ska inte vara några problem för mej o säga upp mej imorrn t.e.x o sen är det bara 1 månad kvar?

Precis. Lycka till med nya jobbet. You go girl.

Pain is temporary, glory is forever. I don´t fuckin´ Tap..

4 637 Inlägg
Thorssa
29 maj 2008
Det kan ju vara bra att få det underskrivet att chefen har mottagit uppsägelsen så att han inte kommer jävlas o påstå att han inte vet något om någon uppsägning. Han verkar ju vara lite skum så det kanske är bäst att vara på den säkra sidan.

213 Inlägg
29 maj 2008
Om han vägrar.. Jävlas me honom så han sparkar dej ?

Världen är full av idioter.. Men lustigt nog är dem flesta konstruktörer.
Trafikregler gäller bara på dagen...

1 688 Inlägg
29 maj 2008
Låter som en riktig skithög till chef.
Jobbade på renova som sommarjobbare och hade skrivit kontrakt, dock ingen uppsägningstid på kontraktet.
Men enligt facket var det 2 veckor uppsägningstid om inget annat anges i kontraktet.

Går du tidigare så kan du bli skadeståndsskyldig och dom kan dra in lön för x antal arbetade veckor pga. tiden det tar innan dom hittar en ny ersättare för dig och pengarna dom förlorar under tiden det inte finns någon som ersätter dig osv.
Gick själv från renovas sommar-jobb pga. skit-chefer. Sade upp mig och sjukskrev mig, hade 2 veckors uppsägningstid. Funkade klockrent.

Så vill du jävlas med din chef, säg upp dig och sjukskriv dig. Så blir han tvungen att betala ut lön till dig den första veckan bortsett från karrensdagen och att du bara får 80% resterande dagar efter karrensdagen veckan ut, glad han skall bli! big_smile

Du får däremot inte jobba på det nya jobbet förrän uppsägningstiden är slut har jag för mig, är inte 100% på detta. Däremot så får du absolut inte jobba om du är sjukskriven.

Lycka till!
Senast redigerat av Losgard (29 maj 2008)

Varning till er allergiker, inlägget kan innehålla spår av ironi och moralkakor!

56 Inlägg
29 maj 2008
Kolla me facket å va de står i dina anställningspapper. Tycker din chef verkar blåst !!

4 637 Inlägg
29 maj 2008
Trådstartare
ska snacka med min nya arbets-givare imorrn, o likaså med facket.

Tack för hjälpen allesammans! Jag tar mig an problemet imorrn!

Natt natt! smile

Bilplåtslagare
1 036 Inlägg
29 maj 2008
Hur är du anställd nu tillsvidare(fast) eller visstids/periodanställd?

För är du visstids/periodanställd så har du och din chef bundit anställningen till sista dagen i kontraktet och ingen av er kan säga upp det i förtid om den andre inte vill.
Senast redigerat av mickecorrado (29 maj 2008)

Smoke Tires Not Drugs.

4 637 Inlägg
29 maj 2008
Trådstartare
mickecorrado skrev:
Hur är du anställd nu tillsvidare(fast) eller visstids/periodanställd?

För är du visstids/periodanställd så har du och din chef bundit anställningen till sista dagen i kontraktet och ingen av er kan säga upp det i förtid om den andre inte vill.

Jag är tillsvidare-anställd sen mars -07

Sök