Jag skickar er vidare till ett annat forum som jag har tagit upp denna bilhandlare om ni vill läsa den tråden om denna bilhandlare. http://www.cint.se/debatt//ShowPostFlat … stID=55444
Men jag skriver ett referat även här om vad som hänt, håll till godo. Ta er gärna tid att läsa igenom detta.
Den 1/12 2006 åkte jag och en kompis ner till Helsingborg för att titta på en Lexus IS300 -02. När vi kom fram tyckte jag att bilen var i fint skick så det blev affär. På hemvägen från Helsingborg ca: 3mil började en motorvarningslampa lysa. Jag försöker då nå försäljaren utan resultat. Tillslut så lämnar jag ett meddelande på hans telefonsvarare. Och fortsatte resan hem ty bilen gick som vanligt.
Nästa morgon upptäcker jag och min sambo att det som stod i annonsen inte stämde riktigt med vad bilen hade för utrustning. Det utlovades även på deras hemsida att den som köpte en bil hos Bilcentra under december månad skulle få en tank bensin. Vilket vi inte hade fått.
Jag kontaktade Bilcentra, nämnde aldrig utrustningen eller bensin, tyckte just då att det var ovidkommande. Men med motorlampan kom vi överens om att göra en felsökning på Toyota i Kalmar. Resultatet pekade på att det i värsta fall kunde var fel på katalysatorn. Men de kunde försöka med en ny mjukvara till bilens dator.
Vid kontakt med Bilcentra så tyckte försäljaren att det blev för dyrt att byta katalysatorn och sa att vi skulle komma ner till Helsingborg, så skulle en verkstad där laga bilen.
Det bestämdes en tid på verkstaden och jag åkte ner till Bilcentra och lämnade bilen. Fick låna en bil så att jag tog mig hem.
När jag tog kontakt med säljaren igen så sa han, att de på Toyota hade fel och att det var någon av syresensorerna det var fel på. De felaktiga är bytta nu och ni kan hämta bilen. Jag hade innan vi skickade ner bilen, märkt upp syresensorerna utom en som jag inte kom åt. Detta för att kontrollera att bytet verkligen blev gjort.
När vi kom ner till Helsingborg så sa försäljaren att två syresensorer var bytta. När jag gick ut för att kontrollera detta, så stämde det inte. Jag tog kontakt med verkstadskillen och han sa att det bara var en syresensor bytt. Givetvis den som inte var märkt, (men vid senare kontroll förvissade jag mig om att den var bytt). Jag skulle även betala en extra garanti som jag köpte till bilen för 1650:- men den bjöd försäljaren på för besväret. Jag trodde att bilen var reparerad och körde hemåt. Men efter ca fem mil tändes motorlampan på nytt. Otroligt nog så hände detta i samma stund som försäljaren ringde upp oss i bilen på vägen hem. Försäljaren kontaktar då omedelbart verkstaden som utfört arbetet, ringer tillbaka till oss för att tala om att verkstadspersonalen hade glömt att göra en nollställning. Den nollställningen kunde jag göra själv på Toyota.
Jag kontaktade dem för att göra en nollställning sagt och gjort. Men efter ca fem mil började motorlampan lysa igen. Tar då åter kontakt med försäljaren på Bilcentra, som säjer att vi kan prova med mjukvaran som Toyota center i Kalmar kunde programmera in i bilens dator.
Vi beställer tid på Toyota i Kalmar och de lägger in en ny mjukvara. När vi kör hem från Kalmar efter ca fem mil så börjar motorlampan lysa.
Vi börjar tröttna på att det inte blir någon ordning på bilen. Någon ersättning för körningen har vi inte fått, inte heller för förlorad arbetsinkomst. Nu vill han även att jag skall betala extra garantin, som har ökat till 2500:- vilket han har bjudit på sedan tidigare. Det har nu gått cirka tre månader sedan vi köpte bilen. Vi har även en annan bil som vi skulle sälja när vi fick Lexusen, men det har vi inte kunnat för alla dessa besök på verkstaden. Vi tog kontakt igen med försäljaren och sa att vi ville lämna tillbaka bilen. Försäljaren sa att han inte tänkte ta tillbaka bilen. Försäljaren på Bilcentra gav oss en ny tid i Helsingborg och sa att vi kunde åka ner för dagen och lämna bilen på verkstaden. Vi ifrågasatte detta men försäljaren sa att de kunde laga bilen.
Den 15 februari åkte jag ner till Helsingborg igen, denna gång blev jag lovad 1000 kr för förlorad arbetsinkomst, vilket jag inte fick. Bilen blev inlämnad på verkstad. Men gjordes det någon reparation, NEJ! De hade bara släckt lampan.
Försäljaren hävdar att felet kan bero på att jag inte har gjort 9000 mils service på den. Saken är bara det att bilen inte har gått mer än ca: 8450 mil när lampan började lysa för första gången, nu har den gått ca: 8800 mil. Det kan bero på tändstiften påstår Försäljaren, att bilen inte förbränner riktigt. Jag ringer upp verkstaden som gjorde den senaste servicen vilken gjordes vid 8320 mil och de hade bytt tändstiften på den servicen. Försäljaren hävdar ändå att servicen bör göras och att han inte tänker stå för det. Men jag hävdar att jag vill ha bilen riktig och om det nu är den servicen som krävs för att avhjälpa felet så tycker jag att det är upp till han att göra detta. Vi kommer helt enkelt inte längre. Jag vill häva köpet men försäljaren går inte med på detta. Han ber mig ställa bilen. Han skall fixa den. Vid detta laget är vi båda ganska irriterade. Han kör mig till tågstationen och läget är ganska spänt i bilen på väg dit. Jag frågar honom om han åtminstone kunde betala billjetten hem, vilket jag fick ”tror du jag är en jävla bank eller” till svar.
Hörde inget ifrån dem på en vecka. Men fredagen den 23/2 pratar jag med den andra försäljaren. Han säger att de har lämnat över bilen till Lexus i Malmö och att de väntar på svar ifrån Japan angående felkoden. Jag sväljer denna lögn ty det är ren lögn för på måndagen den 26/2 ringer jag själv upp Lexusverkstaden i Malmö för att höra hur det går med bilen. Men de har inte haft bilen där de har inte hört talas om denna bil.
Jag ringer upp försäljaren, han säger att bilen blir färdig idag. Vi vill häva köpet men han går ej med på detta.
27/2 Ringer jag upp Andreas, han säger åter igen att bilen blir färdig idag. Han slingrar sig och ljuger hela tiden, jag har inget som helst förtroende för denna människa. Jag hävdar att häva köpet men han går ej med på detta.
1/3 Jag kontaktar KO och ber att han ringer till försäljaren.
2/3 KO ringer mig efter att ha talat med försäljaren och berättar att bilen är färdig och att jag skall få min ersättning. Den där extra garantin han bjöd på nämnde han fast summan låg nu på 2700:- men han bjuder på den också inga problem.
Jag ringer försäljaren, han säger även till mig att bilen är klar och att den har varit på Lexus i Malmö, men jag får inte komma förrän på tisdag och hämta bilen. Jag ringer Lexus för att kolla om det är sant. Bilen är där men den är inte färdig förrän tidigast måndag (5/3). Försäljaren ljuger igen.
5/3 Ringer upp försäljaren han drar en nödlögn till om att det var fler detaljer som skulle bytas. Jag ber honom att åtminstone betala ut ersättningen han lovat. Nej! säger han det gör vi upp när du kommer och hämta bilen. Men jag hävdar att jag vill se pengarna på konto innan jag kommer och hämtar bilen. Ja jag ordnar det säger försäljaren då.
6/3 Talar med Andreas igen och han påstår att bilen är färdig. Jag bokar tågbiljett tills på fredag för att hämta bilen.
7/3 Har fortfarande inte fått min ersättning, jag ringer och påminner.
8/3 försäljaren ringer vid 20tiden och talar om att bilen inte är klar ifrån Lexus, kanske att den hinner bli färdig imorgon säger han. Han lovar att ringa tidigt nästa morgon ty jag har ju tågbiljetter köpta.
9/3 försäljaren ringer på morgonen och bilen är ju givetvis inte färdig. Han lovar att ordna med biltransport hem när den blir färdig och han lovade åter igen att han skulle betala ut ersättningen. På kvällen är jag måttligt road av denna behandling och någon utlovad ersättning har jag inte fått heller så jag skickar honom ett sms och påminner om pengarna. Försäljaren och jag är väldigt irriterade på varandra.
Talade även med KO han tyckte att jag inte skulle kontakta dem på några dagar.
12/3 försäljaren ringer upp mig. Han gapar, skriker och är allmänt otrevlig. ”Biljävlen är färdig du kan hämta den när du vill” säger han och slänger på luren. Jag ringer upp honom. Han svarar inte utan hans kollega svarar istället han berättar att bilen inte är i Helsingborg ännu, de skall hämta den idag.
De har ju ljugit förr. Så jag avvaktar med att beställa tågbiljett.
14/3 Jag kontaktar försäljaren för att bekräfta att bilen är klar och i Helsingborg.
Jag beställer tågbiljett tills på fredag.
16/3 När han kommer för att hämta upp mig och min fru så har han inte tid med oss utan vill klara av allt i bilen. Han hade gjort egna uträkningar med ersättningen. Extragarantin som han sedan tidigare hade bjudit på hade höjts ytterligare till 3531:- två st bilresor hade han plockat bort. Vi var helt enkelt inte överens. Jag ringde upp KO men han var inte anträffbar för tillfälligt. Försäljaren gick därifrån han var stressad och hade inte tid med oss. Vi kör iväg för att äta lunch när motorlampan börjar lysa igen. Vi kör tillbaka till handlaren och begär att få häva köpet men han vägrar. Han skall fixa den säger han och kör oss till stationen och vi får ta tåget hem.
Sedan har jag haft en prövning hos ARN men fick avslag tack vare att han hävdar att bilen är OK. Så den 19/9 åker jag ned för att hämta bilen.
När jag ser bilen så är en backsensor intryckt i kofångaren så där är bara ett svart hål. Jag ifrågasätter skadegörelsen men får ”skit happens” till svar. Jag kokar inombords sätter mig i bilen och kör hemåt. Jag kommer 13 mil denna gång, sedan börjar motorvarningslampan åter igen lysa med sitt kraftfulla orangea sken. Det är ju bevis på att någon åtgärd inte är gjord på bilen. Den är precis i samma skick som när jag lämnade den dvs. defekt.
Nu tycker inte jag att Bilcentra har fler chanser till att laga bilen. Jag vidhåller att få häva köpet enligt § 29 i konsumentköplagen. Det är fortfarande samma fel på bilen. De har nu försökt att åtgärda felet på bilen så många gånger utan resultat. Jag är upprörd över hur man som kund blir behandlad på ett så respektlöst sätt.
Men så till slut efter omprövning så vann jag detta fall. Men till en början vägrade han ARNs beslut i alla fall. Så vi tvistade ytterligare ett par veckor innan Bilcentra tog sitt förnuft till fånga. Jag blev tvungen att gå med på förlikning och förlora en del av summan, men hellre det än att det skulle gå till domstol och kanske dröja ett år till. Jag hade inte mer tålamod och nerver kvar till detta.
Nu 16/5-2008 efter ett och ett halvt år blev det ett avslut på denna affär i alla fall.
Men jag skulle ju ALDRIG för mitt liv köpa en bil av BILCENTRA i Helsingborg någon mer gång. Hoppas fler än jag avstår ifrån att göra affär med dem.
Men jag skriver ett referat även här om vad som hänt, håll till godo. Ta er gärna tid att läsa igenom detta.
Den 1/12 2006 åkte jag och en kompis ner till Helsingborg för att titta på en Lexus IS300 -02. När vi kom fram tyckte jag att bilen var i fint skick så det blev affär. På hemvägen från Helsingborg ca: 3mil började en motorvarningslampa lysa. Jag försöker då nå försäljaren utan resultat. Tillslut så lämnar jag ett meddelande på hans telefonsvarare. Och fortsatte resan hem ty bilen gick som vanligt.
Nästa morgon upptäcker jag och min sambo att det som stod i annonsen inte stämde riktigt med vad bilen hade för utrustning. Det utlovades även på deras hemsida att den som köpte en bil hos Bilcentra under december månad skulle få en tank bensin. Vilket vi inte hade fått.
Jag kontaktade Bilcentra, nämnde aldrig utrustningen eller bensin, tyckte just då att det var ovidkommande. Men med motorlampan kom vi överens om att göra en felsökning på Toyota i Kalmar. Resultatet pekade på att det i värsta fall kunde var fel på katalysatorn. Men de kunde försöka med en ny mjukvara till bilens dator.
Vid kontakt med Bilcentra så tyckte försäljaren att det blev för dyrt att byta katalysatorn och sa att vi skulle komma ner till Helsingborg, så skulle en verkstad där laga bilen.
Det bestämdes en tid på verkstaden och jag åkte ner till Bilcentra och lämnade bilen. Fick låna en bil så att jag tog mig hem.
När jag tog kontakt med säljaren igen så sa han, att de på Toyota hade fel och att det var någon av syresensorerna det var fel på. De felaktiga är bytta nu och ni kan hämta bilen. Jag hade innan vi skickade ner bilen, märkt upp syresensorerna utom en som jag inte kom åt. Detta för att kontrollera att bytet verkligen blev gjort.
När vi kom ner till Helsingborg så sa försäljaren att två syresensorer var bytta. När jag gick ut för att kontrollera detta, så stämde det inte. Jag tog kontakt med verkstadskillen och han sa att det bara var en syresensor bytt. Givetvis den som inte var märkt, (men vid senare kontroll förvissade jag mig om att den var bytt). Jag skulle även betala en extra garanti som jag köpte till bilen för 1650:- men den bjöd försäljaren på för besväret. Jag trodde att bilen var reparerad och körde hemåt. Men efter ca fem mil tändes motorlampan på nytt. Otroligt nog så hände detta i samma stund som försäljaren ringde upp oss i bilen på vägen hem. Försäljaren kontaktar då omedelbart verkstaden som utfört arbetet, ringer tillbaka till oss för att tala om att verkstadspersonalen hade glömt att göra en nollställning. Den nollställningen kunde jag göra själv på Toyota.
Jag kontaktade dem för att göra en nollställning sagt och gjort. Men efter ca fem mil började motorlampan lysa igen. Tar då åter kontakt med försäljaren på Bilcentra, som säjer att vi kan prova med mjukvaran som Toyota center i Kalmar kunde programmera in i bilens dator.
Vi beställer tid på Toyota i Kalmar och de lägger in en ny mjukvara. När vi kör hem från Kalmar efter ca fem mil så börjar motorlampan lysa.
Vi börjar tröttna på att det inte blir någon ordning på bilen. Någon ersättning för körningen har vi inte fått, inte heller för förlorad arbetsinkomst. Nu vill han även att jag skall betala extra garantin, som har ökat till 2500:- vilket han har bjudit på sedan tidigare. Det har nu gått cirka tre månader sedan vi köpte bilen. Vi har även en annan bil som vi skulle sälja när vi fick Lexusen, men det har vi inte kunnat för alla dessa besök på verkstaden. Vi tog kontakt igen med försäljaren och sa att vi ville lämna tillbaka bilen. Försäljaren sa att han inte tänkte ta tillbaka bilen. Försäljaren på Bilcentra gav oss en ny tid i Helsingborg och sa att vi kunde åka ner för dagen och lämna bilen på verkstaden. Vi ifrågasatte detta men försäljaren sa att de kunde laga bilen.
Den 15 februari åkte jag ner till Helsingborg igen, denna gång blev jag lovad 1000 kr för förlorad arbetsinkomst, vilket jag inte fick. Bilen blev inlämnad på verkstad. Men gjordes det någon reparation, NEJ! De hade bara släckt lampan.
Försäljaren hävdar att felet kan bero på att jag inte har gjort 9000 mils service på den. Saken är bara det att bilen inte har gått mer än ca: 8450 mil när lampan började lysa för första gången, nu har den gått ca: 8800 mil. Det kan bero på tändstiften påstår Försäljaren, att bilen inte förbränner riktigt. Jag ringer upp verkstaden som gjorde den senaste servicen vilken gjordes vid 8320 mil och de hade bytt tändstiften på den servicen. Försäljaren hävdar ändå att servicen bör göras och att han inte tänker stå för det. Men jag hävdar att jag vill ha bilen riktig och om det nu är den servicen som krävs för att avhjälpa felet så tycker jag att det är upp till han att göra detta. Vi kommer helt enkelt inte längre. Jag vill häva köpet men försäljaren går inte med på detta. Han ber mig ställa bilen. Han skall fixa den. Vid detta laget är vi båda ganska irriterade. Han kör mig till tågstationen och läget är ganska spänt i bilen på väg dit. Jag frågar honom om han åtminstone kunde betala billjetten hem, vilket jag fick ”tror du jag är en jävla bank eller” till svar.
Hörde inget ifrån dem på en vecka. Men fredagen den 23/2 pratar jag med den andra försäljaren. Han säger att de har lämnat över bilen till Lexus i Malmö och att de väntar på svar ifrån Japan angående felkoden. Jag sväljer denna lögn ty det är ren lögn för på måndagen den 26/2 ringer jag själv upp Lexusverkstaden i Malmö för att höra hur det går med bilen. Men de har inte haft bilen där de har inte hört talas om denna bil.
Jag ringer upp försäljaren, han säger att bilen blir färdig idag. Vi vill häva köpet men han går ej med på detta.
27/2 Ringer jag upp Andreas, han säger åter igen att bilen blir färdig idag. Han slingrar sig och ljuger hela tiden, jag har inget som helst förtroende för denna människa. Jag hävdar att häva köpet men han går ej med på detta.
1/3 Jag kontaktar KO och ber att han ringer till försäljaren.
2/3 KO ringer mig efter att ha talat med försäljaren och berättar att bilen är färdig och att jag skall få min ersättning. Den där extra garantin han bjöd på nämnde han fast summan låg nu på 2700:- men han bjuder på den också inga problem.
Jag ringer försäljaren, han säger även till mig att bilen är klar och att den har varit på Lexus i Malmö, men jag får inte komma förrän på tisdag och hämta bilen. Jag ringer Lexus för att kolla om det är sant. Bilen är där men den är inte färdig förrän tidigast måndag (5/3). Försäljaren ljuger igen.
5/3 Ringer upp försäljaren han drar en nödlögn till om att det var fler detaljer som skulle bytas. Jag ber honom att åtminstone betala ut ersättningen han lovat. Nej! säger han det gör vi upp när du kommer och hämta bilen. Men jag hävdar att jag vill se pengarna på konto innan jag kommer och hämtar bilen. Ja jag ordnar det säger försäljaren då.
6/3 Talar med Andreas igen och han påstår att bilen är färdig. Jag bokar tågbiljett tills på fredag för att hämta bilen.
7/3 Har fortfarande inte fått min ersättning, jag ringer och påminner.
8/3 försäljaren ringer vid 20tiden och talar om att bilen inte är klar ifrån Lexus, kanske att den hinner bli färdig imorgon säger han. Han lovar att ringa tidigt nästa morgon ty jag har ju tågbiljetter köpta.
9/3 försäljaren ringer på morgonen och bilen är ju givetvis inte färdig. Han lovar att ordna med biltransport hem när den blir färdig och han lovade åter igen att han skulle betala ut ersättningen. På kvällen är jag måttligt road av denna behandling och någon utlovad ersättning har jag inte fått heller så jag skickar honom ett sms och påminner om pengarna. Försäljaren och jag är väldigt irriterade på varandra.
Talade även med KO han tyckte att jag inte skulle kontakta dem på några dagar.
12/3 försäljaren ringer upp mig. Han gapar, skriker och är allmänt otrevlig. ”Biljävlen är färdig du kan hämta den när du vill” säger han och slänger på luren. Jag ringer upp honom. Han svarar inte utan hans kollega svarar istället han berättar att bilen inte är i Helsingborg ännu, de skall hämta den idag.
De har ju ljugit förr. Så jag avvaktar med att beställa tågbiljett.
14/3 Jag kontaktar försäljaren för att bekräfta att bilen är klar och i Helsingborg.
Jag beställer tågbiljett tills på fredag.
16/3 När han kommer för att hämta upp mig och min fru så har han inte tid med oss utan vill klara av allt i bilen. Han hade gjort egna uträkningar med ersättningen. Extragarantin som han sedan tidigare hade bjudit på hade höjts ytterligare till 3531:- två st bilresor hade han plockat bort. Vi var helt enkelt inte överens. Jag ringde upp KO men han var inte anträffbar för tillfälligt. Försäljaren gick därifrån han var stressad och hade inte tid med oss. Vi kör iväg för att äta lunch när motorlampan börjar lysa igen. Vi kör tillbaka till handlaren och begär att få häva köpet men han vägrar. Han skall fixa den säger han och kör oss till stationen och vi får ta tåget hem.
Sedan har jag haft en prövning hos ARN men fick avslag tack vare att han hävdar att bilen är OK. Så den 19/9 åker jag ned för att hämta bilen.
När jag ser bilen så är en backsensor intryckt i kofångaren så där är bara ett svart hål. Jag ifrågasätter skadegörelsen men får ”skit happens” till svar. Jag kokar inombords sätter mig i bilen och kör hemåt. Jag kommer 13 mil denna gång, sedan börjar motorvarningslampan åter igen lysa med sitt kraftfulla orangea sken. Det är ju bevis på att någon åtgärd inte är gjord på bilen. Den är precis i samma skick som när jag lämnade den dvs. defekt.
Nu tycker inte jag att Bilcentra har fler chanser till att laga bilen. Jag vidhåller att få häva köpet enligt § 29 i konsumentköplagen. Det är fortfarande samma fel på bilen. De har nu försökt att åtgärda felet på bilen så många gånger utan resultat. Jag är upprörd över hur man som kund blir behandlad på ett så respektlöst sätt.
Men så till slut efter omprövning så vann jag detta fall. Men till en början vägrade han ARNs beslut i alla fall. Så vi tvistade ytterligare ett par veckor innan Bilcentra tog sitt förnuft till fånga. Jag blev tvungen att gå med på förlikning och förlora en del av summan, men hellre det än att det skulle gå till domstol och kanske dröja ett år till. Jag hade inte mer tålamod och nerver kvar till detta.
Nu 16/5-2008 efter ett och ett halvt år blev det ett avslut på denna affär i alla fall.
Men jag skulle ju ALDRIG för mitt liv köpa en bil av BILCENTRA i Helsingborg någon mer gång. Hoppas fler än jag avstår ifrån att göra affär med dem.
0
0
0
0