Bloggfunktionen på Garaget är inte längre aktiv, men alla tidigare inlägg finns kvar att läsa på respektive användares sida. Nya inlägg hänvisas till forumet.
Murphys lagar om teknologi
18 januari 2008
295
1.Du kan aldrig veta åt vilket håll tåget har gått genom att titta på spåren.
2.Logik är en systematisk metod att komma fram till en felaktig slutsats med övertygelse.
3.Närhelst ett system är fullkomligt definerat, upptäcker någon idiot något som antingen avskaffar systemet eller expanderar det bortom igenkännelse.
4.Teknologi är dominerat av de som leder det de inte förstår.
5.Om byggare byggde hus på samma sätt som programmerare skrev program, skulle första bästa hackspett förstöra civilisationen.
6.En expert är den som vet mer och mer om mindre och mindre till han vet absolut allt om inget.
7.Säg till en man att det finns 300 miljarder stjärnor i vårt universum och han tror dig. Säg att en bänk är nymålad och han måste känna på den för att vara säker.
8.Alla stora upptäcker gjordes av misstag.
9.Allt som går att avsluta är gott.
10.Ett möte är en tillställning där minuter är sparade och timmar förlorade.
11.Ledarskapets första myt är att det existerar.
12.Ett misslyckande dyker inte upp förrän en enhet har passerat slutlig inspektion.
13.Nya system medför nya problem.
14.Det är mänskligt att fela, men för att verkligen strula till det behövs en dator.
15.Vi vet inte en miljondel av en procent av ingenting.
16.En tillräckligt avancerad teknologi är magi.
17.En dator gör lika många misstag som tjugo män som jobbar i tjugo år.
18.Inget motiverar en man mer än att se sin chef verkligen arbeta en hel dag.
19.Vissa personer styr från boken, trots att de inte vet som skrev boken eller ens vilken bok det är.
20.Den primära funktionen hos en ingenjördesigner är att göra saker svåra för tillverkaren och servicemannen.
21.För att peka ut experten, välj den man som menar att jobbet kommer att längst tid och kosta mest.
22.Efter allt är sagt och gjort så är en hel del mer sagt än gjort.
23.En kretsdesign måste innehålla åtminstone en del som är obetydlig, två delar som är omöjliga att erhålla samt tre delar som fortfarande under utveckling.
24.Ett komplicerat system som fungerar har alltid utvecklats från ett enkelt system som fungerar.
25.Om du matematiskt avslutar med ett felaktigt svar, försök att multiplicera med sidnumret.
26.Datorer är opålitliga, men människor är mer opålitliga. Det system som är beroende av människans pålitlighet är opålitligt.
27.Även under de mest kontrollerade formerna av tryck, temperatur, luftfuktighet och andra variabler kommer organismen att göra som den vill ändå.
28.Om du inte förstår det, är det intuitivt uppenbart.
29.Ju hjärtligare köparens sekreterare är, desto större är oddsen att ordern redan har gått till en annan försäljare.
30.Inom design kan ingen större plan rättas korrekt efter klockan halv fem en fredagseftermiddag. Alla fel uppdagas lätt på måndag morgon 8:00.
31.Fyll det som är tomt. Töm det som är fullt. Och klia där det kliar.
32.Allt är möjligt förutom att åka skidor genom en svängdörr.
33.Arbeta klippskare och inte hårdare, och var noga med stavnignänn.
34.Om det inte finns i datorn, finns det inte.
35.Om ett experiment fungerar, har något gått på tok.
36.När allt annat misslyckas, läs instruktionerna.
37.Allt som går upp måste komma ner.
38.Ett verktyg som väl tappats mot golvet kommer att rulla iväg för att slutligen landa i det minst åtkomliga hörnet.
39.Vilken simpel teori som helst kommer att bli omtalad på det mest komplicerade sätt.
40.Bygg ett system som även en idiot kan använda, och bara idioten kommer att använda det.
41.Graden av teknisk kompetens är proportionellt motsatsen till nivån på styrandet.
2.Logik är en systematisk metod att komma fram till en felaktig slutsats med övertygelse.
3.Närhelst ett system är fullkomligt definerat, upptäcker någon idiot något som antingen avskaffar systemet eller expanderar det bortom igenkännelse.
4.Teknologi är dominerat av de som leder det de inte förstår.
5.Om byggare byggde hus på samma sätt som programmerare skrev program, skulle första bästa hackspett förstöra civilisationen.
6.En expert är den som vet mer och mer om mindre och mindre till han vet absolut allt om inget.
7.Säg till en man att det finns 300 miljarder stjärnor i vårt universum och han tror dig. Säg att en bänk är nymålad och han måste känna på den för att vara säker.
8.Alla stora upptäcker gjordes av misstag.
9.Allt som går att avsluta är gott.
10.Ett möte är en tillställning där minuter är sparade och timmar förlorade.
11.Ledarskapets första myt är att det existerar.
12.Ett misslyckande dyker inte upp förrän en enhet har passerat slutlig inspektion.
13.Nya system medför nya problem.
14.Det är mänskligt att fela, men för att verkligen strula till det behövs en dator.
15.Vi vet inte en miljondel av en procent av ingenting.
16.En tillräckligt avancerad teknologi är magi.
17.En dator gör lika många misstag som tjugo män som jobbar i tjugo år.
18.Inget motiverar en man mer än att se sin chef verkligen arbeta en hel dag.
19.Vissa personer styr från boken, trots att de inte vet som skrev boken eller ens vilken bok det är.
20.Den primära funktionen hos en ingenjördesigner är att göra saker svåra för tillverkaren och servicemannen.
21.För att peka ut experten, välj den man som menar att jobbet kommer att längst tid och kosta mest.
22.Efter allt är sagt och gjort så är en hel del mer sagt än gjort.
23.En kretsdesign måste innehålla åtminstone en del som är obetydlig, två delar som är omöjliga att erhålla samt tre delar som fortfarande under utveckling.
24.Ett komplicerat system som fungerar har alltid utvecklats från ett enkelt system som fungerar.
25.Om du matematiskt avslutar med ett felaktigt svar, försök att multiplicera med sidnumret.
26.Datorer är opålitliga, men människor är mer opålitliga. Det system som är beroende av människans pålitlighet är opålitligt.
27.Även under de mest kontrollerade formerna av tryck, temperatur, luftfuktighet och andra variabler kommer organismen att göra som den vill ändå.
28.Om du inte förstår det, är det intuitivt uppenbart.
29.Ju hjärtligare köparens sekreterare är, desto större är oddsen att ordern redan har gått till en annan försäljare.
30.Inom design kan ingen större plan rättas korrekt efter klockan halv fem en fredagseftermiddag. Alla fel uppdagas lätt på måndag morgon 8:00.
31.Fyll det som är tomt. Töm det som är fullt. Och klia där det kliar.
32.Allt är möjligt förutom att åka skidor genom en svängdörr.
33.Arbeta klippskare och inte hårdare, och var noga med stavnignänn.
34.Om det inte finns i datorn, finns det inte.
35.Om ett experiment fungerar, har något gått på tok.
36.När allt annat misslyckas, läs instruktionerna.
37.Allt som går upp måste komma ner.
38.Ett verktyg som väl tappats mot golvet kommer att rulla iväg för att slutligen landa i det minst åtkomliga hörnet.
39.Vilken simpel teori som helst kommer att bli omtalad på det mest komplicerade sätt.
40.Bygg ett system som även en idiot kan använda, och bara idioten kommer att använda det.
41.Graden av teknisk kompetens är proportionellt motsatsen till nivån på styrandet.