4156
Sök

Tips på minskad bränsleförbrukning och utsläpp ?

1 575 Inlägg
12 februari 2020
Trådstartare
#1
Tips på hur man kan minska/optimera bränsleförbrukning och miljöfarliga utsläpp emottages tacksamt.
Vi har en Prius+ Hybrid 2016/17 och en Prius PHEV 2015 som vi gillar och är ganska nöjda med men eftersom vi dessvärre kör ganska mycket (ca 4.000 mil/år på båda bilarna tillsammans) skulle vi gärna få ner bensinförbrukning och utsläpp ändå mer. (miljö trimma bilarna)

Tänker mig lite i stil med –
Motorvärmare (vi har motorvärmare på vår Prius PHEV)
Garage (vi har kallgarage)
Körstil (lätt gasfot, få kall starter mm)
Temperatur i kupen
Däck
Miljövänligare bränsle
Eventuella tekniska uppgraderingar
etc

Allt enl. principen alla bäckar små…


Har några trådar i ämnena, här
"uppgradera" hybrid/elbils batteri och/eller solceller samt nya elmotorer ?
https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328503

Konvertera till plug in
https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=324862

HVO diesel och fossilfri bensin
https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=321696

M56/MTG bränsle
https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=324976

Solceller på bil
https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=321949

Däck
https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=320197

Kom gärna med tips och ideer på  förbuknings och miljöbesparande åtgärder
Senast redigerat av KenthIJ (12 februari 2020)

2 845 Inlägg
12 februari 2020
#2
Lämna bilen hemma, hahaha.
Skämtar bara

Åka jämn hastighet och hoppa exempelvis trean vid uppväxling, gå direkt från 2:an till 4:an.

Gör väl inte sån jätteskillnad men nåt iallafall.

Eller så gör man som en bekant gjorde, slår av motorn och rullar utför backarna. Inte att rekommendera dock då han en gång ryckte ut nyckeln varpå rattlåset gick in. Gissa vad som hände..... Tur han inte mötte nån iallafall.

Forummoderator
9 299 Inlägg
12 februari 2020
#3
uhlin skrev:
Lämna bilen hemma, hahaha.
Skämtar bara

Åka jämn hastighet och hoppa exempelvis trean vid uppväxling, gå direkt från 2:an till 4:an.

Gör väl inte sån jätteskillnad men nåt iallafall.

Eller så gör man som en bekant gjorde, slår av motorn och rullar utför backarna. Inte att rekommendera dock då han en gång ryckte ut nyckeln varpå rattlåset gick in. Gissa vad som hände..... Tur han inte mötte nån iallafall.

Generella tips som kanske inte gynnar priusföraren.  Mycket motorbroms är mitt tips.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

1 575 Inlägg
12 februari 2020
Trådstartare
#4
Tackar uhlin och caromania för tips och engagemag.

Jo jag tänker mig generella tips i allmänhet och tips för ( plug in) hybrider i synnerhet.

Det där med att motorbromsa, spec. med hybrid är ju väldigt bra.

Har oxå märkt att om jag kör i 60-70 km/h på något sånär plan väg ( och definitivt i nedförslut) och hybridbilen inte går i EV mode så brukar det hjälpa att släppa gasen och motorbromsa lite/kort så går oftast bilen in i EV läge

Forummoderator
9 299 Inlägg
12 februari 2020
#5
KenthIJ skrev:
Tackar uhlin och caromania för tips och engagemag.

Jo jag tänker mig generella tips i allmänhet och tips för ( plug in) hybrider i synnerhet.

Det där med att motorbromsa, spec. med hybrid är ju väldigt bra.

Har oxå märkt att om jag kör i 60-70 km/h på något sånär plan väg ( och definitivt i nedförslut) och hybridbilen inte går i EV mode så brukar det hjälpa att släppa gasen och motorbromsa lite/kort så går oftast bilen in i EV läge

Bra, glömde det. Jag har exakt samma erfarenhet med min icke-plug-in. Gasa upp till 60+ blippa upp gasen, EV-mode tänds och sedan kan man rulla en bra bit.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 242 Inlägg
12 februari 2020
#6
uhlin skrev:
Lämna bilen hemma, hahaha.
Skämtar bara

Åka jämn hastighet och hoppa exempelvis trean vid uppväxling, gå direkt från 2:an till 4:an.

Gör väl inte sån jätteskillnad men nåt iallafall.

Eller så gör man som en bekant gjorde, slår av motorn och rullar utför backarna. Inte att rekommendera dock då han en gång ryckte ut nyckeln varpå rattlåset gick in. Gissa vad som hände..... Tur han inte mötte nån iallafall.

Är det självklart att det sitter en manuell låda i TS bil eller ska TS motorbromsa med automatlådan? En undran bara!

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

1 575 Inlägg
12 februari 2020
Trådstartare
#7
Vettemannen skrev:
uhlin skrev:
Lämna bilen hemma, hahaha.
Skämtar bara

Åka jämn hastighet och hoppa exempelvis trean vid uppväxling, gå direkt från 2:an till 4:an.

Gör väl inte sån jätteskillnad men nåt iallafall.

Eller så gör man som en bekant gjorde, slår av motorn och rullar utför backarna. Inte att rekommendera dock då han en gång ryckte ut nyckeln varpå rattlåset gick in. Gissa vad som hände..... Tur han inte mötte nån iallafall.

Är det självklart att det sitter en manuell låda i TS bil eller ska TS motorbromsa med automatlådan? En undran bara!

/Benny

Javisst ja.

I mina Prius + 2017 och Prius Plug In 2015 sitter det (CVT) automat

Forummoderator
9 299 Inlägg
12 februari 2020
#8
Vettemannen skrev:
uhlin skrev:
Lämna bilen hemma, hahaha.
Skämtar bara

Åka jämn hastighet och hoppa exempelvis trean vid uppväxling, gå direkt från 2:an till 4:an.

Gör väl inte sån jätteskillnad men nåt iallafall.

Eller så gör man som en bekant gjorde, slår av motorn och rullar utför backarna. Inte att rekommendera dock då han en gång ryckte ut nyckeln varpå rattlåset gick in. Gissa vad som hände..... Tur han inte mötte nån iallafall.

Är det självklart att det sitter en manuell låda i TS bil eller ska TS motorbromsa med automatlådan? En undran bara!

/Benny

Benny, jag påpekade ju det... Men även med cvt lådan så motorbromsar bilen. Den känner av att du släpper gasen och vips så bromsar elmotorn (som då blir en generator) bilen. Jag skulle påstå att en hybrid motorbromsar hårdare än en manuell. Dessutom kanske Ts bil precis som min har möjlighet att ”växla ner”, dvs höja varvet och motorbromsa hårdare. Min egen har till och med paddelväxlar och jag använder dem bara för att växla ner och motorbromsa.

Cvt är ju annars egentligen steglös. Tänk Rem-Johan.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

1 575 Inlägg
12 februari 2020
Trådstartare
#9
caromania skrev:
Vettemannen skrev:
uhlin skrev:
Lämna bilen hemma, hahaha.
Skämtar bara

Åka jämn hastighet och hoppa exempelvis trean vid uppväxling, gå direkt från 2:an till 4:an.

Gör väl inte sån jätteskillnad men nåt iallafall.

Eller så gör man som en bekant gjorde, slår av motorn och rullar utför backarna. Inte att rekommendera dock då han en gång ryckte ut nyckeln varpå rattlåset gick in. Gissa vad som hände..... Tur han inte mötte nån iallafall.

Är det självklart att det sitter en manuell låda i TS bil eller ska TS motorbromsa med automatlådan? En undran bara!

/Benny

Benny, jag påpekade ju det... Men även med cvt lådan så motorbromsar bilen. Den känner av att du släpper gasen och vips så bromsar elmotorn (som då blir en generator) bilen. Jag skulle påstå att en hybrid motorbromsar hårdare än en manuell. Dessutom kanske Ts bil precis som min har möjlighet att ”växla ner”, dvs höja varvet och motorbromsa hårdare. Min egen har till och med paddelväxlar och jag använder dem bara för att växla ner och motorbromsa.

Cvt är ju annars egentligen steglös. Tänk Rem-Johan.

Tackar för tydligt klargörande.

Inga paddelväxlar i mina bilar dock

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 242 Inlägg
12 februari 2020
#10
caromania skrev:
Vettemannen skrev:
uhlin skrev:
Lämna bilen hemma, hahaha.
Skämtar bara

Åka jämn hastighet och hoppa exempelvis trean vid uppväxling, gå direkt från 2:an till 4:an.

Gör väl inte sån jätteskillnad men nåt iallafall.

Eller så gör man som en bekant gjorde, slår av motorn och rullar utför backarna. Inte att rekommendera dock då han en gång ryckte ut nyckeln varpå rattlåset gick in. Gissa vad som hände..... Tur han inte mötte nån iallafall.

Är det självklart att det sitter en manuell låda i TS bil eller ska TS motorbromsa med automatlådan? En undran bara!

/Benny

Benny, jag påpekade ju det... Men även med cvt lådan så motorbromsar bilen. Den känner av att du släpper gasen och vips så bromsar elmotorn (som då blir en generator) bilen. Jag skulle påstå att en hybrid motorbromsar hårdare än en manuell. Dessutom kanske Ts bil precis som min har möjlighet att ”växla ner”, dvs höja varvet och motorbromsa hårdare. Min egen har till och med paddelväxlar och jag använder dem bara för att växla ner och motorbromsa.

Cvt är ju annars egentligen steglös. Tänk Rem-Johan.

Är det nåt jag missat. Eller också hänger jag inte med i era termer på moderna bilar. Har iaf. inte sett att du skrivit nåt om automatlåda.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

Forummoderator
9 299 Inlägg
12 februari 2020
#11
Vettemannen skrev:
caromania skrev:
Vettemannen skrev:

Är det självklart att det sitter en manuell låda i TS bil eller ska TS motorbromsa med automatlådan? En undran bara!

/Benny

Benny, jag påpekade ju det... Men även med cvt lådan så motorbromsar bilen. Den känner av att du släpper gasen och vips så bromsar elmotorn (som då blir en generator) bilen. Jag skulle påstå att en hybrid motorbromsar hårdare än en manuell. Dessutom kanske Ts bil precis som min har möjlighet att ”växla ner”, dvs höja varvet och motorbromsa hårdare. Min egen har till och med paddelväxlar och jag använder dem bara för att växla ner och motorbromsa.

Cvt är ju annars egentligen steglös. Tänk Rem-Johan.

Är det nåt jag missat. Eller också hänger jag inte med i era termer på moderna bilar. Har iaf. inte sett att du skrivit nåt om automatlåda.

/Benny

Nä det var lite förtäckt. Sorry. Jag påpekade att tipset om att hoppa växlar  inte gällde Ts som körde Prius. Däremot tipsade jag om mycket motorbroms då det går utmärkt med hans bil.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

Ubåtsingenjör
7 317 Inlägg
12 februari 2020
#12
åk buss och tåg, eller köp en elbil


Forummoderator
9 299 Inlägg
13 februari 2020
#13
SportPilot skrev:
åk buss och tåg, eller köp en elbil

Vi kan nog tolka den ursprungliga frågan att handla om tips på Eco-driving eller vad det kallas numera. En hybrid skiljer sig ju lite från andra men generella tips är väl välkomna.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

7 441 Inlägg
13 februari 2020
#14
Rent generellt, men även gällande Prius.
Byt till lättrullande däck (Michelin Energy eller motsvarande).
Högre tryck i däcken än vad som rekommenderas.
Sänk topphastigheten på motorväg/-trafikled( 10 km/t sänkning från 110 km/t till 100 km/t betyder procentuellt mycket mer än sänkning från t ex 90 km/t till 80 km/t).
Kör förutseende = använd inte bromspedalen annat än som nödbroms.
Använd elvärme i bakruta, backspeglar och säten mindre.
Undvik att använda AC.
Motorvärmare vintertid( under + 5 grader)
Kupévärmare vintertid(så att isen smälter på rutorna och du slipper stå och skrapa is med motorn på).
Syntetolja 5W40 eller 5W50 i motorn.
Syntetolja i växellådan.
Kör aldrig med öppna sidorutor(försämrar aerodynamiken).
Tag av lastbärare/tackräcke/takbox när du inte behöver dem.

Alla dessa små tips var för sig kan tyckas försumbara, men tillsammans kan de medföra ett bidrag till minskad bränslekonsumtion.

1 575 Inlägg
14 februari 2020
Trådstartare
#15
torsen skrev:
Rent generellt, men även gällande Prius.
Byt till lättrullande däck (Michelin Energy eller motsvarande).
Högre tryck i däcken än vad som rekommenderas.
Sänk topphastigheten på motorväg/-trafikled( 10 km/t sänkning från 110 km/t till 100 km/t betyder procentuellt mycket mer än sänkning från t ex 90 km/t till 80 km/t).
Kör förutseende = använd inte bromspedalen annat än som nödbroms.
Använd elvärme i bakruta, backspeglar och säten mindre.
Undvik att använda AC.
Motorvärmare vintertid( under + 5 grader)
Kupévärmare vintertid(så att isen smälter på rutorna och du slipper stå och skrapa is med motorn på).
Syntetolja 5W40 eller 5W50 i motorn.
Syntetolja i växellådan.
Kör aldrig med öppna sidorutor(försämrar aerodynamiken).
Tag av lastbärare/tackräcke/takbox när du inte behöver dem.

Alla dessa små tips var för sig kan tyckas försumbara, men tillsammans kan de medföra ett bidrag till minskad bränslekonsumtion.

Tackar för flera bra tips.

Ett annat är ju att inte köra omkring med (onödig) packning som inte används, i bagage och säten

184 Inlägg
14 februari 2020
#16
Farthållare är heller inte dumt att använda. smile


Forummoderator
9 299 Inlägg
14 februari 2020
#17
MNKY skrev:
Farthållare är heller inte dumt att använda. smile

Farthållare höjer bränsleförbrukningen avsevärt.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

7 394 Inlägg
15 februari 2020
#18
caromania skrev:
MNKY skrev:
Farthållare är heller inte dumt att använda. smile

Farthållare höjer bränsleförbrukningen avsevärt.

japp det gör den,, dock skönt å bekvämt, jag använder den endå smile likaså ac smile klart värd den där 0,5dl eller vad det blir smile


348 Inlägg
21 februari 2020
#19
Förutom tips som att ha bra lufttryck, hålla jämn hastighet, motorbromsa m.m.
Har jag ett bra tips.
1Att samåka.  Om man bor ute på landsbygden å har en bit till stan så kan andra åka med dig. Då kan de kanske swisha en liten bränsle slant. Där spar du in både bränslepengar och miljö.
2 att samordna sina ärenden man har tex om man ska handla mat på Willys, verktyg på biltema och fara och tanka. Då gör man det på samma gång.

7 394 Inlägg
21 februari 2020
#20
Eleeb90 skrev:
Förutom tips som att ha bra lufttryck, hålla jämn hastighet, motorbromsa m.m.
Har jag ett bra tips.
1Att samåka.  Om man bor ute på landsbygden å har en bit till stan så kan andra åka med dig. Då kan de kanske swisha en liten bränsle slant. Där spar du in både bränslepengar och miljö.
2 att samordna sina ärenden man har tex om man ska handla mat på Willys, verktyg på biltema och fara och tanka. Då gör man det på samma gång.

tänker inte alla så? jag försöker alltid ta så mkt som möjligt samtidigt om det går



Sök