3731
Sök

Regler kring böter.

Webmaster/trummis på heltid
1 874 Inlägg
2 september 2008
Trådstartare
#1
Tjenare. Läste en tråd om böter här i forumet. Och då började jag att fundera lite.
Jag åkte nämligen på en P-bot i Fredags. Jag var på möte nere i stan med jobbet,
och självklart hade jag asdåligt med cash, så jag slängde i så att jag fick stå till 16:21.

16:34 inser jag att min tid har gått ut, och att mötet inte kommer att ta slut än. Så
jag går ifrån för att växla/slänga i mer pengar. Och då hade jag fått böter. Jag mötte
Parkeringsvakten på väg upp till bilen. Och visst... så länge är allt rätt.

När jag pratade med morsans sambo om det här, så sa han att dom måste vänta en
viss tid innan dom sätter böter. Så om jag hade sagt att jag gick för att lägga i mer
pengar, så kunde jag ha sluppit (med tanke på att jag mötte parkeringsvakten, och
att det var så pass kort tid mellan att tiden gick ut, tills det att jag gick upp dit) bötern
enligt honom. Någon som vet om det stämmer?

Tack.


210 Inlägg
2 september 2008
#2
dom måste minst vänta 10 min.  Men oftast tar det längre tid för dom brukar tex i parkeringsgarage kolla upp alla bilar sedan skriva på ett papper om någon är nära på att gå över tiden och sedan när dom kollat hela garaget typ då kollar dom vilka som står kvar, vilket kan ta upp till 30min. min flickväns mamma fick 1 timme. Det stod att hon hade vart där tex 09.23  och gav bötern 10.23.

Drive It Like You Stole It!
Raggar Vargen

Webmaster/trummis på heltid
1 874 Inlägg
2 september 2008
Trådstartare
#3
Mysko. För jag var på plats på parkeringen ca 16 minuter efter att min
parkeringstid gått ut. Då kanske jag hade kunnat prata med parkeringsvakten då?


Det som inte dödar gör ont
2 668 Inlägg
2 september 2008
#4
brukar inte hjälpa att prata med dom. har dom satt en bot på bilen så sitter den.. det är duu som får överklaga om du tycker parkerings tomten gjort fel

2slow

2 283 Inlägg
2 september 2008
#5
Det hjälper inte att snacka med dem, de jag träffat är tjuriga svin.

Finns ju säkert bra människor där men de jag mött kan suga.

R.I.P. Michael Jackson!

Webmaster/trummis på heltid
1 874 Inlägg
2 september 2008
Trådstartare
#6
Okej. Då är jag med. Det var ungefär det jag trodde. Men morsans sambo påstod
att de ofta brukar vänta en stund med att röra sig från området, i fall att personen
skulle komma och fixa en ny biljett eller så. Bötern var ju bara på 200kr, så det
är väl ingen större fara egentligen, men ändå. wink


DFFL
9 020 Inlägg
2 september 2008
#7
volvorebelenante skrev:
dom måste minst vänta 10 min.
...
Bevisa det.
För jag har hört allt mellan 3 minuter och 15 minuter.

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.

I'am AWESOME..
2 783 Inlägg
2 september 2008
#8
FireTraXX skrev:
volvorebelenante skrev:
dom måste minst vänta 10 min.
...
Bevisa det.
För jag har hört allt mellan 3 minuter och 15 minuter.
Dom va snälla o gav mig 6 sek sist jag fick böter hmm ... Skulle in o hämta en p-skiva o lägga i bilen inne i affären! Kommer ut o ser den jävl* lappen ligga där!tongue

Du kö inte med fötterna, du kör med hjärnan!

DFFL
9 020 Inlägg
2 september 2008
#9
emijl skrev:
FireTraXX skrev:
volvorebelenante skrev:
dom måste minst vänta 10 min.
...
Bevisa det.
För jag har hört allt mellan 3 minuter och 15 minuter.
Dom va snälla o gav mig 6 sek sist jag fick böter hmm ... Skulle in o hämta en p-skiva o lägga i bilen inne i affären! Kommer ut o ser den jävl* lappen ligga där!tongue
Och jag var inne i en butik och skulle testa storleken på en jacka, tog 2-3 minuter.
När jag kom ut så hade jag en böteslapp på 800kr i framrutan.

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.

I'am AWESOME..
2 783 Inlägg
2 september 2008
#10
Gör som alla i malmö gör, slå på varningsblinkersen , ställ dig mitt i gatan och gå in o testa dina saker.. Sen kommer du tillbaka utan Pböter >.<

Du kö inte med fötterna, du kör med hjärnan!

född blåvit
624 Inlägg
2 september 2008
#11
FireTraXX skrev:
volvorebelenante skrev:
dom måste minst vänta 10 min.
...
Bevisa det.
För jag har hört allt mellan 3 minuter och 15 minuter.
Det står väl t.o.m. på böteslappen att kontrollen utfördes mellan kl-kl..
Tiden beror helt på överträdelsen. Är det stoppförbud så har du nog inte många sekunder på dig, och visst kan du få böter om tiden gick ut för 1 minut sedan, han kanske var där 10 minuter innan tiden gick ut.

Jag har pratat mig ur böter 2 gånger (typ kommit fram när dom står och skriver lappen), är ju bara att uppträda som folk och inget svin så ökar chansen att man blir bemött likadant.

9 108 Inlägg
2 september 2008
#12
emijl skrev:
Gör som alla i malmö gör, slå på varningsblinkersen , ställ dig mitt i gatan och gå in o testa dina saker.. Sen kommer du tillbaka utan Pböter >.<
Du misstar dig, det var Carola som gjorde det. Men kul att höra att ni är lika fräcka i Malmö wink

"som alla i Malmö", sitter faktiskt och skrattar här wink


I'am AWESOME..
2 783 Inlägg
2 september 2008
#13
Haha, har sett massor göra det inne i malmö.. Har man t om fått stå i bilkö för att folk har gått in och kommit tillbaka med läsk,kläder, m.m! yikes

Sorry OFFTOPIC:P

Du kö inte med fötterna, du kör med hjärnan!

Pulare
248 Inlägg
2 september 2008
#14
emijl skrev:
Gör som alla i malmö gör, slå på varningsblinkersen , ställ dig mitt i gatan och gå in o testa dina saker.. Sen kommer du tillbaka utan Pböter >.<
Men det där funkar.
För om du står mitt i gatan, alltså dubbelparkerad, så får inte P-vakterna sätta böter på din bil.
Utan det är Polisens uppgift. Och hur ofta tror du de kommer ha tid med sådant?
Man känner sig lite dum att ställa sig så, men ibland måste man ju bara in på vissa ställen lite snabbt. Speciellt i jobbet. Och då är ju enda raka att dubbel parkera. Så länge man står så de andra kan backa eller rulla sig ut.


I'am AWESOME..
2 783 Inlägg
2 september 2008
#15
Zlasher skrev:
emijl skrev:
Gör som alla i malmö gör, slå på varningsblinkersen , ställ dig mitt i gatan och gå in o testa dina saker.. Sen kommer du tillbaka utan Pböter >.<
Men det där funkar.
För om du står mitt i gatan, alltså dubbelparkerad, så får inte P-vakterna sätta böter på din bil.
Utan det är Polisens uppgift. Och hur ofta tror du de kommer ha tid med sådant?
Man känner sig lite dum att ställa sig så, men ibland måste man ju bara in på vissa ställen lite snabbt. Speciellt i jobbet. Och då är ju enda raka att dubbel parkera. Så länge man står så de andra kan backa eller rulla sig ut.
Haha jo jag vet tongue har faktiskt testat de.. Fast jag gjorde en gång förskojsskuld i ett rödljus, tänkte jag va jag e sugen på en cola så sprang jag in fort o handla tongue sen när jag kommer tillbaka va dom bakom rätt sura för det hade blivit grönt en gång där i mellan!tongue

Du kö inte med fötterna, du kör med hjärnan!

9 108 Inlägg
2 september 2008
#16
emijl skrev:
Haha jo jag vet tongue har faktiskt testat de.. Fast jag gjorde en gång förskojsskuld i ett rödljus, tänkte jag va jag e sugen på en cola så sprang jag in fort o handla tongue sen när jag kommer tillbaka va dom bakom rätt sura för det hade blivit grönt en gång där i mellan!tongue
Kom rödluvan och gick mot röd gubbe på väg till mormor också?


DFFL
9 020 Inlägg
2 september 2008
#17
dabby skrev:
FireTraXX skrev:
volvorebelenante skrev:
dom måste minst vänta 10 min.
...
Bevisa det.
För jag har hört allt mellan 3 minuter och 15 minuter.
Det står väl t.o.m. på böteslappen att kontrollen utfördes mellan kl-kl..
Tiden beror helt på överträdelsen. Är det stoppförbud så har du nog inte många sekunder på dig, och visst kan du få böter om tiden gick ut för 1 minut sedan, han kanske var där 10 minuter innan tiden gick ut.

Jag har pratat mig ur böter 2 gånger (typ kommit fram när dom står och skriver lappen), är ju bara att uppträda som folk och inget svin så ökar chansen att man blir bemött likadant.
Står inte på lappen att de ska vänta X minuter innan de bötfäller.

Och fram tills att någon bevisat det så är det skitsnack.

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.

I'am AWESOME..
2 783 Inlägg
2 september 2008
#18
MilleN skrev:
emijl skrev:
Haha jo jag vet tongue har faktiskt testat de.. Fast jag gjorde en gång förskojsskuld i ett rödljus, tänkte jag va jag e sugen på en cola så sprang jag in fort o handla tongue sen när jag kommer tillbaka va dom bakom rätt sura för det hade blivit grönt en gång där i mellan!tongue
Kom rödluvan och gick mot röd gubbe på väg till mormor också?
Ja, eller nä det var en grönluvan smile..

Du kö inte med fötterna, du kör med hjärnan!

906 Inlägg
2 september 2008
#19
Mytomaner finns där gott om... Btw Hallands Nyheter(lokal nyhets tidning) hade gjort en undersökning lite kring det där, det var mängder som överklagade sina p-bots och en hel del kom tydligen undan, är något halvår sen artikeln skrevs iaf. Vet ej hur det är idag? Men måste ej p-lisor osv bevisa att man stått där eller dylikt? Om nu folk överklagar alltså? Eller är det så att man själv måste bevisa att man ej stått där?

=)

född blåvit
624 Inlägg
3 september 2008
#20
Överklagningar beror nog oftast på att folk anser det vara dåligt skyltat och sånt.


Sök