4172
Sök

Varför är nackstöden oftast borta vid filmning?

329 Inlägg
2 september 2008
Trådstartare
Har tänkt/reagerat på detta ett bra tag nu.. Låter som om jag inte har nåt liv alls, men men.. lol

I filmer och serier, när dom filmar i en bil, så är nackstöden på framsätena oftast borttagna. Förstår om dom är i vägen om dom skall filma föraren bakifrån, men i detta fallet så sitter kameran på huven. Ändå är dom borttagna.
Varför? Nån som vet? cool
Senast redigerat av Molle_S60 (2 september 2008)

Hetast Just Nu!
1 355 Inlägg
2 september 2008
inte alltid..

Inspiration comes standard

4 506 Inlägg
2 september 2008
Ingen aning du..
Men dock stör jag mig extremt mkt på när man ser att ratten står snett
och de åker rakt fram, Händer ju helatiden i filmer ffs.

Kan du andas kan du dö.

Hetast Just Nu!
1 355 Inlägg
2 september 2008
de e fan inte många filmer där sånt görs rätt... gone in 60 seconds e de grymt bra filmat tycker ja...

Inspiration comes standard

329 Inlägg
2 september 2008
Trådstartare
Edvinoo skrev:
inte alltid..

Rätt, har editerat.

329 Inlägg
2 september 2008
Trådstartare
_Wallis_ skrev:
Ingen aning du..
Men dock stör jag mig extremt mkt på när man ser att ratten står snett
och de åker rakt fram, Händer ju helatiden i filmer ffs.

Haha! Satt precis och störde mig på det nu också. Kollade på 2½ men och där rullade dom sakta i en bilkö fast ratten stod snett + exakt i samma läge hela tiden. Syntes tydligt att bilen stod stilla för övrigt, att övrig trafik var ditklippt men är man noga så förstör det intrycket tråkigt nog.. smile

526 Inlägg
2 september 2008
Tror det är för att dom vill att man ska se vad som händer bakom bilen, eller i baksätet?

329 Inlägg
2 september 2008
Trådstartare
Turbo_Erik skrev:
Tror det är för att dom vill att man ska se vad som händer bakom bilen, eller i baksätet?

I detta fallet finns det absolut ingenting intressant att se förutom föraren samt passageraren fram.

162 Inlägg
2 september 2008
Molle_S60 skrev:
Turbo_Erik skrev:

I detta fallet finns det absolut ingenting intressant att se förutom föraren samt passageraren fram.

Får man vara nyfiken o fråga vilken film det handlar om

ProWanker
211 Inlägg
2 september 2008
tror ej det är lag på nackstöd i usa. när jag var där så fanns de inga i hyrbilen.

www.supramannen.com Sveriges trevligaste forum^^

8 883 Inlägg
2 september 2008
Är nästan 100 på att det är för att det ska bli lättare att filma personerna i bilen.
Kameramannen kan sitta i baksätet/framsätet i en tagning.

Fotograf på tierpidag.se

8 883 Inlägg
2 september 2008
Coddas skrev:
tror ej det är lag på nackstöd i usa. när jag var där så fanns de inga i hyrbilen.

och det har med tråden att göra....roll

Fotograf på tierpidag.se

526 Inlägg
2 september 2008
Hamilton skrev:
Coddas skrev:

Varför inte?

Kanske inte Amerikanarna reagerar lika på det som vi..

Bäst i värla
150 Inlägg
2 september 2008
Hamilton skrev:
Coddas skrev:

att köra utan nackstöd är belagt med dödsstraff, åtminstonde om du blir påkörd bakifrån. Finns nog ingenting som knäcker nacken så lätt på folk.

162 Inlägg
2 september 2008
Hamilton skrev:
Coddas skrev:

Varför inte, om det inte finns någon lag på det så finns det kanske inte i en del bilar, alltså ser det inte konstigt ut för amerikanerna medan vi stör oss på det.

329 Inlägg
2 september 2008
Trådstartare
Brandta skrev:
Molle_S60 skrev:
Turbo_Erik skrev:

Får man vara nyfiken o fråga vilken film det handlar om

Klart du får. Var 2½ men som för en stund sedan gick på 3:an tror jag, som fick mig att ställa frågan. Men har som sagt sett det många gånger innan.

Kan även tillägga att dom åkte i en V70N, finns det såna bilar utan nackstöd från fabrik så blir jag förvånad.. wink
Senast redigerat av Molle_S60 (2 september 2008)

Double-Unicorn Rider
2 486 Inlägg
2 september 2008
Var något program om just detta för ett tag sen.

Allt beror på att de ska få in sin utrustning med kamror etc och samtidigt få bra bilder. Nackstöden förstör gärna bilden.

Men det jag verkligen stör mig på är när bilprovare inte har hjälm på bana... =/

329 Inlägg
2 september 2008
Trådstartare
Men varför stör det när dom bara filmar framifrån, med inspelad omgivning (trafik utanför bilen, den dom filmar i står alltså stilla i verkligheten) och ingen sitter i baksätet? Är det någon standard-atrappbil som dom använder sig av? Vilket jag inte finner troligt.

8 883 Inlägg
2 september 2008
Brandta skrev:
Hamilton skrev:
Coddas skrev:

Varför inte, om det inte finns någon lag på det så finns det kanske inte i en del bilar, alltså ser det inte konstigt ut för amerikanerna medan vi stör oss på det.

Nu handlar ju tråden om filminspelningar och jag är nästan säker på att om inspelningen sker på allmänplats så har dom även erforderliga tillstånd.
Senast redigerat av Hamilton (2 september 2008)

Fotograf på tierpidag.se

8 883 Inlägg
2 september 2008
Turbo_Erik skrev:
Hamilton skrev:
Coddas skrev:

Varför inte?

Kanske inte Amerikanarna reagerar lika på det som vi..

Läs vad tråden handlar om...
Om du inte orkar, kan eller vill så kan jag upplysa dig om att det gäller filminspelning.
Sedan om filmen produceras i USA eller Mongolien spelar kanske inte så stor roll...roll

sirmiro har en vettig förklaring.
Senast redigerat av Hamilton (2 september 2008)

Fotograf på tierpidag.se

Sök