3552
Sök

Saaben dör

13 Inlägg
3 september 2008
Trådstartare
#1
Satte på en hybriddump på min saab 9000 2.3t och oavsett hur man ställer in dumpen så dör bilen så fort man gasat på lite och trycker i kopplingen. Drar man t.ex upp den i 4000 varv snabbt och kopplar så sjunker varvtalet ojämnt för att sen dyka ner under 1000 och dö. Det är som om den har svårt att "Få tillbaka andan" efter att man pressat den lite. som en spark i bröstet.

Vet inte om det har någon betydelse, men vakumslangen är en meter lång, var väl ~50cm orginal.


Dumpen är inte satt felvänt, utan dumpar bra, men som sagt - hur kul är det att dumpa när bilen dör efter varje dumpning om man inte håller varven över 1-2000? Den stannar liksom inte vid 1000-800 som den bör.


Tacksam för svar. hmm

1 019 Inlägg
3 september 2008
#2
Årsmodell och motor?


45 Inlägg
3 september 2008
#3
Hallo
Hade precis samma problem på min 9-5a, köpte dumpventil som företaget sa att va kanon till min bil.
Sen började den gå kass, bytte också vakumslangar men hjälpte inte.
Sen hade jag den inne på chippning och för att åtgärda det problemet jag hade på en annan firma.

Han sa direkt at det var dumpen, satte på original och det att den dog och ojämn tomgång försvann direkt, bilen gick kanon.
Så mitt tips är att byta tillbax till org tyvärr
Lycka till

26 Inlägg
3 september 2008
#4
Saab är speciela kan man säga, allt sker elektroniskt, bara att köra original, man kan inte bara byta hur som helst tyvär så det är bara att sätta på original.

lycka till

13 Inlägg
3 september 2008
Trådstartare
#5
Fabrikat:  SAAB 9000 T16 CD65M - Motoreffekt:  147,0. Allt orginal förutom GFB-dumph*lvettet och sportluftfilter från biltema.

Tänkte att det är ju trycket som sjunker när hälften dumpas och att när varven går ner efter koppling, varpå motorn dör. Om man nu chiptrimmar bilen så att motoreffekten höjs till 245Hk, 428Nm - borde inte laddtryck höja såpass mycket att den inte dör vid lågt varvtal direkt efter att man dumpat och kopplingen är nere?


Funkar detta? Min bil är ju gammal som gatan, är verkligen elektroniken den största faktorn i problemet?

Webbutvecklare
2 369 Inlägg
3 september 2008
#6
Min gamla 9000 betedde sig på samma sätt. Släppte jag gasen så gick den ner så lågt i varv att den dog. "Felet" på min var att en slang (vetetusan vad den heter haha) hade hoppat loss strax över ventilkåpan. Du har säkert redan kollat alla slangar, men det kan ju vara värt en extra koll smile

Edit: Jag stavar som en sten ibland...
Senast redigerat av rickylicious (3 september 2008)

Ha det gött och kör försiktigt, livet du räddar kan vara mitt.
Mercedes w114 "Stance" projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=277087

1 019 Inlägg
3 september 2008
#7
Turbo_Philip skrev:
Min bil är ju gammal som gatan, är verkligen elektroniken den största faktorn i problemet?

Problemet beror på att du har luftmassemätare och har monterat en "dump". Oavsett vad streetside med flera hävdar. Montera tillbaka orginalet så ska du se att prblemet är löst.


Bilmekaniker
199 Inlägg
3 september 2008
#8
Har du lufftmasemätare kan du glömma allt som heter öppen/hybriddump...

13 Inlägg
3 september 2008
Trådstartare
#9
rickylicious skrev:
Min gamla 9000 betedde sig på samma sätt. Släppte jag gasen så gick den ner så lågt i varv att den dog. "Felet" på min var att en slang (vetetusan vad den heter haha) hade hoppat loss strax över ventilkåpan. Du har säkert redan kollat alla slangar, men det kan ju vara värt en extra koll smile

Edit: Jag stavar som en sten ibland...

jag vet att en slang hoppade ut när jag stod på parkeringen och dumpade kraftigt ett par gånger, tror det kan ha varit vevhusventilationen eller något, sitter precis ovanför tändkasetten. Men har inte hoppat ut fler gånger. Vad jag stör mig på som fan är att det räcker med att lite luft dumpas för att bilen ska dö i nästa korsning när man trycker kopplingen.

13 Inlägg
3 september 2008
Trådstartare
#10
Garfield skrev:
Turbo_Philip skrev:
Min bil är ju gammal som gatan, är verkligen elektroniken den största faktorn i problemet?

Problemet beror på att du har luftmassemätare och har monterat en "dump". Oavsett vad streetside med flera hävdar. Montera tillbaka orginalet så ska du se att prblemet är löst.

Flera andra här på garaget som kör 9000 har ju öppen/hybrid dump, varför fungerar det på deras men inte på min?

13 Inlägg
3 september 2008
Trådstartare
#11
en sak till, om man höjer tomgången då? Är det svårt?

518 Inlägg
3 september 2008
#12
du släpper ut uppmätt luft så därför får styrsystemet fnatt o tomgången blir Hawaii. sätt dit återcirkulernade dump så funkar det fint igen

ställer man av en volvo 740 inför vintern är det nåt som inte klickar i ordentligt.

Bilmekaniker
199 Inlägg
3 september 2008
#13
Turbo_Philip skrev:
Garfield skrev:
Turbo_Philip skrev:
Min bil är ju gammal som gatan, är verkligen elektroniken den största faktorn i problemet?

Problemet beror på att du har luftmassemätare och har monterat en "dump". Oavsett vad streetside med flera hävdar. Montera tillbaka orginalet så ska du se att prblemet är löst.

Flera andra här på garaget som kör 9000 har ju öppen/hybrid dump, varför fungerar det på deras men inte på min?

För på nyare 9000 så finns det ingen lufftmasmätare. Dom använder MAP-sensor istället och då går det bra med öppen dump.

1 019 Inlägg
3 september 2008
#14
Turbo_Philip skrev:
Flera andra här på garaget som kör 9000 har ju öppen/hybrid dump, varför fungerar det på deras men inte på min?

Exempel? F.r.o.m -94 (och -93 B234L/R) så har 9000 ett annat styrsystem med MAP-sensor. Då funkar det med dump. Det kan även vara så att ägaren har spänt dumpen så hårt att den knappt kan öppna och släppa ut nån luft.

Tomgången sköts av en tomgångsmotor som sin tur sköts av styrboxen. Tomgången är adaptiv så försöker du höja den kommer boxen försöka sänka den mha tomgångsmotorn.

Edit: Emil var snabbare.
Senast redigerat av Garfield (3 september 2008)


13 Inlägg
3 september 2008
Trådstartare
#15
Du har inte lust att byta bil emil? wink

465 Inlägg
3 september 2008
#16
nu kommer typ sissodär 50pers klaga på mej.. men endå! ''köp volvo''"!!!smile

Volvoit - lagd åt vänster
946 Inlägg
3 september 2008
#17
laaantz skrev:
nu kommer typ sissodär 50pers klaga på mej.. men endå! ''köp volvo''"!!!smile

Jag hoppas att 50 pers håller med dig istället! tongue

- Den som gräver en grop åt andra använder ofta spade -

465 Inlägg
3 september 2008
#18
Dave_C70 skrev:
laaantz skrev:
nu kommer typ sissodär 50pers klaga på mej.. men endå! ''köp volvo''"!!!smile

Jag hoppas att 50 pers håller med dig istället! tongue

haha mjo.. får la hoppas;D du är på min sida ivf;)

Bilmekaniker
199 Inlägg
3 september 2008
#19
Turbo_Philip skrev:
Du har inte lust att byta bil emil? wink

haha. du kan få köpa den wink

4 299 Inlägg
3 september 2008
#20
Vill du ha kvar dumpljudet, så bort me den nya dumpen o dit me original. Problemet kommer försvinna.
Men för att ha kvar dumpljudet så får du montera öppet luftfilter.

Saab 9000 behöver en återcirkulerande dump, för som sagts tidigare så e de ju uppmätt luft som bara försvinner nånstans som boxen inte har koll på.



Sök