supratjejen skrev:
Det blev köp! För att ha bara 182 hk blev jag positivt överraskad.. Den rör på sig. Inte så man häpnar men helt ok! Min supra hade dragit den rejält men den här är ju otrimmad..
Körde tom några race på linköpingsträffen ikväll
Tog dom som utmanade skapligt! Iofs bara en celica gti och en 940 turbo
Men båda var trimmade iaf...
Väghållningen är som sagt grym!! Fyrhjulsstyrningen är helskön
Nån som vet hur mycket effekt drivlina och motor klarar utan problem?
Tänkte beställa en uppgraderingsturbo från
www.miketurboinc.com.
Köpte suprans turbo där och den var toppen.. Garrett-hybrid. Han sa att han kunde bygga liknande till den här.
Uppgraderingsplaner ser jag;).
Tänk på att en turbo till wankel behöver vara aningen större för att effektökningen ska motsvara den i en vanlig fyrtacktsmotor. Enkelt förklarat så är det en sån j*#la fart på avgaserna i en wankel att en turbo som ska kunna ge 100 extra hästar i en vanlig motor tar slut i förtid och de önskade 100 extra pållarna blir betydligt mindre.
Med uppgraderingsplaner följer en hel hoper med risker men också möjligheter. Lusläs allt som skrivits på wankelregistrets forum inklusive det gamla forumet som det är länkat till i menyn, gör INTE de tabbar som så många andra redan gjort. Gör uppgraderingarna i rätt ordning så att säga.
Finns en del BPU-trim som livar upp motorn riktigt rejält, men åter igen se upp för fällorna.
När BPU-trimmet inte längre kan tillfredställa dig så börjar det riktigt roliga.
När Mazda bygger sina wankelmotorer så är de förvånansvärt komfortinriktade, de går fint som turbinmotorer och gör sitt jobb mjukt och fint hela vägen till rödmarkeringen, kul på sitt sätt men ändå inte.
Det riktigt roliga kommer först när motorn blivit portad, snacka om Dr Jekyll och Mr Hyde. Karaktären på motorn blir helt annorlunda, när man ger full gas i en VÄLBYGGD portad motor så är det svårt att inte vrålgarva. Kanske inte så värst miljövänligt och bränsleekonomiskt men upplevelsen är helt enorm och svår att förklara, motorn vrålar nästan till föraren plåga mig och jag ska ge dig en resa du aldrig glömmer;).
En VÄLSKÖTT standard wankelmotor tycker jag håller bra. De motorer som byggs för rallycross, banracing är i jämförelse med fyrtacktsmotorerna löjligt driftsäkra. Kombinationen hög effekt och driftsäkerhet i tävling är Mazdas starka kort. Som kuriosa kan nämnas att den motor som låg i LeMansvinnaren 1991 efter tävlingen demonterades och den var vid kontroll/uppmätning fortfarande att betrakta som i nyskick trots +24 timmars hård körning. Att kolla olja och vatten är väl det mest dramatiska som brukar ske i depån under tävlingar;)
Om du längtar till de höga effekterna så finns det kompetens i Sverige för detta, ser att Chrno nämnt en viss person i södra Sverige så jag behöver inte tillägga mer;)