4620
Sök

Mazda Rx7 Hissa eller dissa?

OEM <3
6 957 Inlägg
6 september 2008
#21
Titta på "timnordlof"s de säger ju allt!!
Råfeta!

OEM <3

blacken
6 september 2008
Trådstartare
#22
Brandis skrev:
blacken skrev:
Brandis skrev:

i teorin finns det knappt någon max varv på en wankel...

Jodå, den kan inte varva mer än vad detonations/förbrännings hastigheten på bränslet tillåter..

i teoring, praktiken är en helt annat sak...



för övrigt så finns det ju båtar som haft wankel, mopeder, motorsågar...

Teoring vad är det??. Är det när man låtsasringer till en individ som inte existerar..big_smile
Inte ens i teorin kan den varva mer än vad bränslets "brinnhastighet" tillåter..

162 Inlägg
6 september 2008
#23
Älskar rx7 och wankel. Jag köpte mej en fd och hämtade den i göteborg i somras. kom tyvär bara 6 mil med den sen rasa motorn. Har nu kommit fram till att apextätningarna har gått så nu får blennow fixa min motor! Men jag ångrar inte köpet en sekund, värd varenda krona!


Toyaddict
241 Inlägg
7 september 2008
#24
Det blev köp! För att ha bara 182 hk blev jag positivt överraskad.. Den rör på sig. Inte så man häpnar men helt ok! Min supra hade dragit den rejält men den här är ju otrimmad..
Körde tom några race på linköpingsträffen ikväll big_smile Tog dom som utmanade skapligt! Iofs bara en celica gti och en 940 turbo roll Men båda var trimmade iaf...
Väghållningen är som sagt grym!! Fyrhjulsstyrningen är helskön big_smile

Nån som vet hur mycket effekt drivlina och motor klarar utan problem?

Tänkte beställa en uppgraderingsturbo från www.miketurboinc.com.
Köpte suprans turbo där och den var toppen.. Garrett-hybrid. Han sa att han kunde bygga liknande till den här.

Mazda RX7 Turbo II -88
Toyota Corolla Tsport -05
Toyota Supra turbo mkIII -89 R.I.P

482 Inlägg
7 september 2008
#25
supratjejen skrev:
Nån som vet hur mycket effekt drivlina och motor klarar utan problem?

http://www.wankelregistret.se/forum/vie … ead_id=948 wink

Jodå... Så är det serru!

blacken
7 september 2008
Trådstartare
#26

1 963 Inlägg
7 september 2008
#27
Tycker om wankel, men tycker de äldre motorerna (innan rx8) drar lite väl mycke bensin i förhållande till hästkrafter.. tur dom har en lite bättre lösning på det i de nyare motorerna!
Sen finns de ju ingen lättare motor att meka i, man skruvar ju isär en sån och sätter ihop den lika snabbt som man byter tändstift i en kolvmotor;) haha

Men are not born - Men are made

RE-雨宮
481 Inlägg
7 september 2008
#28
Det släpps snart en ny wankel. 1.6liter wink Mycket mer bottenvrid, och ännu mindre bränsleförbrukning. Plus att Mazda har kört wanklar på vätgas i några år nu. Miljövänligt.. Javisst.. Om man nu gått på detta med att koldioxid från människor är det som påverkar naturen.. wink

RE-Amemiya Kitted FD3S

Toyaddict
241 Inlägg
7 september 2008
#29
Har en annan fråga..
Läste i manualen att man inte ska ha syntetisk olja! Gäller det även dagens syntetoljor?
Vad för olja är bäst att använda?

Mazda RX7 Turbo II -88
Toyota Corolla Tsport -05
Toyota Supra turbo mkIII -89 R.I.P

RE-雨宮
481 Inlägg
7 september 2008
#30
Mineralolja är det dom flesta kör på. Shell har en himlans bra tex.

RE-Amemiya Kitted FD3S

1 963 Inlägg
7 september 2008
#31
De måste vara mineralolja! Syntetoljor förstör motorn..

Men are not born - Men are made

RE-雨宮
481 Inlägg
7 september 2008
#32
Felax: Återigen fel svar, men Mineralolja rekommenderas.

RE-Amemiya Kitted FD3S

Toyaddict
241 Inlägg
7 september 2008
#33
Ok, vad heter den oljan? Är det den vanliga "skräpoljan" eller finns det nån bättre mineralolja?

chrno skrev:
Mineralolja är det dom flesta kör på. Shell har en himlans bra tex.

Mazda RX7 Turbo II -88
Toyota Corolla Tsport -05
Toyota Supra turbo mkIII -89 R.I.P

1 024 Inlägg
7 september 2008
#34
disssaaa kör volvo


40 Inlägg
7 september 2008
#35
Vilken generation hade du tänkt dig?


vad är sommarn när vinter finns runt hörnet
741 Inlägg
7 september 2008
#36
av och dömma vilken bil hon har online så är det det fc3s


Wankeltok!
39 Inlägg
14 september 2008
#37
supratjejen skrev:
Har en annan fråga..
Läste i manualen att man inte ska ha syntetisk olja! Gäller det även dagens syntetoljor?
Vad för olja är bäst att använda?

Castrol GTX 15W-40 High Mileage är en rekommenderad olja.

Så här ligger det till!
Börjar med att nämna fördomen att motorerna drar olja, motorerna SKA ha en viss oljeförbrukning, annars kommer motorraset som ett brev på posten;). Oljeförbrukningen kommer sig av att en pump hämtar lite olja ur oljetråget och blandar in i bensinen, smörjning av de ytor som rotorns tätningar (motsvarande en bilmotors kolvringar) ligger an mot behöver lite olja i bensinen precis som en tvåtaktsmotor. En helsyntetisk olja passar inte i den miljön.

Motorns lager däremot kan smörjas med helsyntetisk olja som vilken annan motor som helst. För att köra på fin helsyntetisk motorolja med hänvisning till lagren så måste systemet för oljeinblandning modifieras alternativt tas bort.
Modifikation 1. Pumpen byggs om så att den drivs av motorn men istället för att hämta den numera helsyntetiska oljan i tråget så hämtas oljan ifrån en nymonterad tank (kan vara en spolarbehållare exempelvis). I denna tank kan då den olja som är mest lämplig för utspädning med bensin finnas.

Modifikation 2. Ta bort oljepumpen helt och hållet och ägna sig åt enkel mattematik och oljeslabbande i bensinpåfyllningsröret i samband med tankning. Med andra ord tanka bensin och dosera ner rätt mängd lämplig olja direkt i bensintanken.


Wankeltok!
39 Inlägg
14 september 2008
#38
supratjejen skrev:
Det blev köp! För att ha bara 182 hk blev jag positivt överraskad.. Den rör på sig. Inte så man häpnar men helt ok! Min supra hade dragit den rejält men den här är ju otrimmad..
Körde tom några race på linköpingsträffen ikväll big_smile Tog dom som utmanade skapligt! Iofs bara en celica gti och en 940 turbo roll Men båda var trimmade iaf...
Väghållningen är som sagt grym!! Fyrhjulsstyrningen är helskön big_smile

Nån som vet hur mycket effekt drivlina och motor klarar utan problem?

Tänkte beställa en uppgraderingsturbo från www.miketurboinc.com.
Köpte suprans turbo där och den var toppen.. Garrett-hybrid. Han sa att han kunde bygga liknande till den här.

Uppgraderingsplaner ser jag;).

Tänk på att en turbo till wankel behöver vara aningen större för att effektökningen ska motsvara den i en vanlig fyrtacktsmotor. Enkelt förklarat så är det en sån j*#la fart på avgaserna i en wankel att en turbo som ska kunna ge 100 extra hästar i en vanlig motor tar slut i förtid och de önskade 100 extra pållarna blir betydligt mindre.

Med uppgraderingsplaner följer en hel hoper med risker men också möjligheter. Lusläs allt som skrivits på wankelregistrets forum inklusive det gamla forumet som det är länkat till i menyn, gör INTE de tabbar som så många andra redan gjort. Gör uppgraderingarna i rätt ordning så att säga.

Finns en del BPU-trim som livar upp motorn riktigt rejält, men åter igen se upp för fällorna.
När BPU-trimmet inte längre kan tillfredställa dig så börjar det riktigt roliga.

När Mazda bygger sina wankelmotorer så är de förvånansvärt komfortinriktade, de går fint som turbinmotorer och gör sitt jobb mjukt och fint hela vägen till rödmarkeringen, kul på sitt sätt men ändå inte.

Det riktigt roliga kommer först när motorn blivit portad, snacka om Dr Jekyll och Mr Hyde. Karaktären på motorn blir helt annorlunda, när man ger full gas i en VÄLBYGGD portad motor så är det svårt att inte vrålgarva. Kanske inte så värst miljövänligt och bränsleekonomiskt men upplevelsen är helt enorm och svår att förklara, motorn vrålar nästan till föraren plåga mig och jag ska ge dig en resa du aldrig glömmer;).

En VÄLSKÖTT standard wankelmotor tycker jag håller bra. De motorer som byggs för rallycross, banracing är i jämförelse med fyrtacktsmotorerna löjligt driftsäkra. Kombinationen hög effekt och driftsäkerhet i tävling är Mazdas starka kort. Som kuriosa kan nämnas att den motor som låg i LeMansvinnaren 1991 efter tävlingen demonterades och den var vid kontroll/uppmätning fortfarande att betrakta som i nyskick trots +24 timmars hård körning. Att kolla olja och vatten är väl det mest dramatiska som brukar ske i depån under tävlingar;)

Om du längtar till de höga effekterna så finns det kompetens i Sverige för detta, ser att Chrno nämnt en viss person i södra Sverige så jag behöver inte tillägga mer;)


Double-Unicorn Rider
2 486 Inlägg
14 september 2008
#39
Jag har länge velat ha en RX7, men jag får inte in barnvagn i en sån... =/



Sök