3179
Sök

Felskarvat bromsrör på nyköpt beggad bil. Vad har jag för rättigheter?

53 Inlägg
5 september 2008
Trådstartare
var ute o åkte med min relativt nyinköpta renault 5 idag helt plötsligt tog inte bromsen... gick bra men kunde gått riktigt illa... iaf kollade lite o hittade att förra ägaren hade skarvat ihop bromsrören med en bensinslang o slangklämmor. dessutom precis över avgasröret.... svor mig svettig över honom och svenska bilprovningen.  bilen var besiktigad dagen innan jag köpte den. hur fan kunde dem släppa igenom det??? :S är det inte LAG på att berätta en sådan sak när man säljer? mvh andreas

Gas,
Grass,
Or Ass,
No One Rides For Free

Det som inte dödar gör ont
2 668 Inlägg
5 september 2008
vidrigt...

2slow

261 Inlägg
5 september 2008
mycket egna lösningar har man gjort , men det där går över gränsen.

141 Inlägg
5 september 2008
ja det kan du häva köpet för, men kan vara svårt att bevisa att det är han som har gjort det på bilen och inte du.. det vill säga om du inte har skrivit på ett köpekontrakt där orden "befintligt skik"

2 638 Inlägg
5 september 2008
Tur att det gick bra för dig, kunde ju ha gått riktigt illa.

Ändra dock rubriken annars blir tråden låst fortare än kvickt tongue
Senast redigerat av Aker_s40 (5 september 2008)

198 Inlägg
5 september 2008
Finns inget idag som heter befintligt skick när du säljer en begagnad bil. Du är ansvarig även för så kallade dolda fel. Jag skulle kontakta säljaren omedelbart och tala om för denna person vad det är som gäller.

1332 - Överjävlig

Audi A5 quattro driver.
2 203 Inlägg
6 september 2008
Habobo skrev:
Finns inget idag som heter befintligt skick när du säljer en begagnad bil. Du är ansvarig även för så kallade dolda fel. Jag skulle kontakta säljaren omedelbart och tala om för denna person vad det är som gäller.

Hur länge är man ansvarig?

120 Inlägg
6 september 2008
Du är ju naturligtvis ansvarig över din bil från den dagen du köper den tills den säljs. Du kan alltså inte köpa dig en begagnad bil med ett dolt fel och sedan försöka häva köpet p.g.a felet du inte upptäckte innan du la pengarna i näven på säljaren. Att köpa något i god tro finns inte idag. Fr.o.m då nycklarna hamnar i din hand är det du som bär det fulla ansvaret över fordonet, om det sedan finns dolda fel som upptäcks först efteråt är helt och hållet ditt bekymmer. Säljaren bär inget ansvar över detta så rättsligt finns det inte mycket att göra åt saken, men om du känner för det kan du ju som "Habobo" skrev ringa upp honom och diskutera saken.

Det är bara till att bita i det sura äpplet och fixa dit ett nytt bromsrör på egen hand. Thats life!

198 Inlägg
6 september 2008
Här finns info om vad som gäller:
http://www.bilar.konsumentverket.se/mal … goryId=766
Läs speciellt under "Befintligt skick" och "Reklamation och rättigheter".

1332 - Överjävlig

1 827 Inlägg
6 september 2008
Det enda man borde anmäla är din rubrik...

Gör om, gör rätt

Mvh/Marcus
Fast, Reliable, Cheap. Choose two

C(^^,)
453 Inlägg
6 september 2008
Nu är det ju ingen ny bil faktiskt.
Sen skrev ni på kvitton ?
Om du köpt bilen i Befintligt skick så får du skylla dig själv att du inte kollade sånt innan du köpte den.
Men yeye, Lycka till

5 198 Inlägg
6 september 2008
Jag skriver alltid.. säljes i uppvisat och godkänt skick... då är det upp til köparen..

blacken
6 september 2008
Det enda som du skulle kunna göra är att anmäla vederbörande för "allmänfarlig verksamhet" eller något liknande. För som repararatör så är man ansvarig för sitt arbete liasom dvs den reparationen är INTE fackmannamässigt utförd..

Sök