2952
Sök

BMW 740 vs. 540

250 Inlägg
6 september 2008
Trådstartare
#1
Har funderat lite på att köpa en Bmw 740 e38, då de är sjukt prisvärda smile Men jag har aldrig kört en, dock har jag kört 540 e39, och den är ju en dröm att köra smile
Så jag undrar om någon kan säga hur 740:n är att köra jämfört med 540:n, körglädjemässigt.
Lika rolig att köra aktivt, lika smidig, mer/mindre understyrning osv.?

Med.lem
3 759 Inlägg
6 september 2008
#2
7 serien är ju lite större, och väger mer.

Har inte kört nån av dessa, men titta lite på AP där finns massa tester! smile

200 på bakhjulen är mer än 400 på forumet!

782 Inlägg
6 september 2008
#3
jag har inte kört e38 men föregångaren e32 och jag skulle hellre köpt en 7serie är e39 och det handlar om känsla mer än köregenskaper fast e32an är den roligaste bilen jag har sladdat med på vintern (trimmad 750 med bur och riktiga isdäck).
jag tycker inte e39 540 är någon höjdare att köra så skaffa en 7serie om du vill ha en stabil, rolig glidarbil och en 3serie om du vill ut och gasa.


Meister
6 763 Inlägg
6 september 2008
#4
Anledningen till att de är billiga är väll för att de är dyra att äga, så tänk på de. Men jag skulle tro att 540in är roligare att köra. Dessutom är ju e39an skitsnygg big_smile


22 Inlägg
6 september 2008
#5
köp du en e 38a för de e en manlig bil o vill du sprätta så köp en m5a


Evolution Garage
1 299 Inlägg
6 september 2008
#6
E39 serien e såå grymma! Farbror hade en E39 540ia, å rent komfortmässigt, så är det ju bland dom grymmaste bilarna ever! Bra sprutt va de oxå! M5 e39 e drömbilen! smile (E60 sträcker sig utanför mina drömmar)

Sky´s the limit...

741 Inlägg
6 september 2008
#7
När vi ändå pratar 5serie, Åkte med i en nyare Bmw 535 igår vet dock inte om det var e39 e62 eller nått sånt (kan inte Bmws modeller), men vi satt 3 pers i 535an och i min polares bil (Octavia Rs 180 häst) satt det 2 pers i, Octavian tog in ganska hyffsat på 535an måste jag säga från 20-160 km/h..

Går dom inte bättre?
Senast redigerat av Joo (6 september 2008)

250 Inlägg
6 september 2008
Trådstartare
#8
Mr_EmCom skrev:
7 serien är ju lite större, och väger mer.

Har inte kört nån av dessa, men titta lite på AP där finns massa tester! smile

Och AP är? tongue

Stolt Volvoägare
4 913 Inlägg
6 september 2008
#9
Erikkk skrev:
Och AP är? tongue

www.autopower.se

Bästa BMW-sidan på svenska.

Pojkar kör turbo. Män kör V8.

250 Inlägg
6 september 2008
Trådstartare
#10
camaro67 skrev:
Anledningen till att de är billiga är väll för att de är dyra att äga, så tänk på de. Men jag skulle tro att 540in är roligare att köra. Dessutom är ju e39an skitsnygg big_smile

Dyra att äga? Just motorn i 740i ska vara billig att serva, och ganska snål (ca 1,25 liter/mil blandad körning i ams test). Försäkring på runt 5 k/år. Det är väl inte så farligt?

Sanningen är ju den att det dyraste på en bil är oftast värdeminskningen, och den blir ju inte allför stor på en e38 för ca 40 k smile

83 Inlägg
6 september 2008
#11
Joo skrev:
När vi ändå pratar 5serie, Åkte med i en nyare Bmw 535 igår vet dock inte om det var e39 e62 eller nått sånt (kan inte Bmws modeller), men vi satt 3 pers i 535an och i min polares bil (Octavia Rs 180 häst) satt det 2 pers i, Octavian tog in ganska hyffsat på 535an måste jag säga från 20-160 km/h..

Går dom inte bättre?

Hallå? octavian är en skorplåda, som säkert väger 250kg mindre än 535an redan från början, sen att det satt fler personer i bmwn gjorde väl inte saken bättre.

Bättre att stjärnan sitter bakom ratten än på huven.

735 Inlägg
6 september 2008
#12
Joo skrev:
När vi ändå pratar 5serie, Åkte med i en nyare Bmw 535 igår vet dock inte om det var e39 e62 eller nått sånt (kan inte Bmws modeller), men vi satt 3 pers i 535an och i min polares bil (Octavia Rs 180 häst) satt det 2 pers i, Octavian tog in ganska hyffsat på 535an måste jag säga från 20-160 km/h..

Går dom inte bättre?

BMW 535 235 hk 1735kg:
0 - 80 km/h  5,4 s
0 - 100 km/h  7,5 s
0 - 120 km/h  10,4 s
0 - 130 km/h  - s
0 - 140 km/h  - s
0 - 160 km/h  17,8 s
0 - 180 km/h  - s
0 - 200 km/h  30,8 s
Vmax  247 km/h

Octavia RS 180hk 1410kg
0 - 100 km/h  7,76 s
0 - 120 km/h  - s
0 - 130 km/h  - s
0 - 140 km/h  - s
0 - 160 km/h  18.9 s
0 - 180 km/h  - s
0 - 200 km/h  38.50 s
Vmax 235kmh

Ser ju ut att vara rätt jämt upp till 160 så stämmer nog bra att skodan var lite snabbare med tanke på att den hade en gubbe mindre i bagaget. 535an har inte särskillt hög effekt med tanke på vikten. 540 är en jävla skillnad! Går utav bara h-vete
Senast redigerat av tobee (6 september 2008)

VW-nörd?
4 332 Inlägg
6 september 2008
#13
Hört att 740 verkligen är en banräser, mkt körglädje i kontor


250 Inlägg
7 september 2008
Trådstartare
#14
Stephan735i skrev:
Det finns 740i/6 och 740iA båda med M60 (4liter 400Nm 94-96) och M62 (4,4liter 420Nm 96-98) + facelift 740iA M62TÜ (4,4liter 440Nm) 540i E39 finns med M62 eller M62TÜ båda med 6vxl eller automat, sedan eller Touring.

Det är enorm skillnad mellan 6vxl och automat, så där ligger första valet, glida eller köra aktivt?

Jag hade valt E38 eftersom den är trivsam på ett helt annat sätt än E39, körde en 728iA-99 och den var göörtrevlig, den enda E39: an som varit likadan är M5 E39.

E38, E34 eller E32 är det som gäller, E39 är klar fyra, övriga BMW inte ens på skalan...

Mvh Stephan

Ok, så en 740 går att jämföra med en M5:a i körupplevelse? yikes

1 Inlägg
8 maj 2009
#15
Erikk: helt rätt angående dyr att äga; ca 5k försäkring, 1.25 och ingen värdeminskning = ganska billig!

Jag har både en BMW 740iA E38 -95 och en 540iA Touring -98 så jag kan redogöra rätt bra om skillnaden. 7-serien är större, lyxigare, tystare och bekvämare. 5-serien är sportigare, snabbare, hårdare fjädring. Min 540 är dyrare i försäkring än 740:in, men den drar ca 1 dl mindre per mil.

En 7-serie är en mjuk glidare som är förvånansvärt snabb rakt fram. Jag har en 740 med 286 Hk och EDC (elektriskt ställbar hårdhet på stötdämparna) och den gör 0-100 på 7.2 sek. Knappt så en Skoda Oktavia skorplåda hänger med... smile wink

Jag har kört M5:or också. Och M5:an är skön, det är ett jäkla krut i den, 0-100 på 5.3 har jag för mig. Men dom är ofta hårt körda, kostar mycket i service och försäkring. Och inte särskilt mysiga i kupen. Jag märkte på mig själv att jag längtade tillbaks till den skönt ombonade, lyxiga och tysta kupen i min 7:a.

Får du tag i ett välskött exemplar så har du en relativt problemfri bil både i E38 och E39. Kolla skicket mer än milen, allt ska fungera, inget trasigt. Båda bilarna är tunga, så kolla skicket på bromsar (skivor + belägg), hjulupphängningar och styrleder så dom inte glappar + bussningar i bakvagnen. Bilen ska inte kännas "svampig" och det ska inte finnas några vibrationer i ratten mellan 70-90. Det tyder på slitna bärarmar / länkarmar / knarrstag fram. Alternativt slitna bromsskivor. Särskilt på E39 är det vanligt att dom blir överhettade och slår sig, med vibrationer som följd. E39 har ofta problem med trasslande ABS-givare. Det sitter en vid varje hjul, och den kostar ca 1000. PDC kostar också ca 1000/st att byta, men ofta kan det vara smuts och grus som gjort att dom strejkar, så det kan vara värt att lossa kofångaren och kolla så det inte bara är glapp i PDC-givaren. En bil med mycket utrustning, typ TV / Navi / Telefon osv är mer lättsåld.

Om du vill köra fort, sno runt som en skorpa, köp en motorcykel. Eller en 3-serie. Ju högre siffra (3- 5- 7-), desto mer och bekvämare bil, men mindre "rejsig".

Hoppas det var någon hjälp. Lycka till. cool
Senast redigerat av Lasse-SL-500 (8 maj 2009)


V8 de bästa som finns!
1 094 Inlägg
8 maj 2009
#16
Jag har haft en BMW 540 6vxl manuell e39 med 4,4L under 1,5 år, jag tyckte den var en suverän bil, ett grymt bra drag hela vägen bara, men de är skillnad på manuell och automat, går väldigt tyst och bekvämt. Ägaren som hade den hade ett flertal nyare bilar blandat annat en ny och chippad s60R, ska väl vara 354hk enligt BSR han hade testat båda på en sträcka och fick högre slutfart med BMW:n. I tester så ger dom ju 270hk på hjulen med automatlåda så de bör ju betyda 300hk i motorn iaf.
En 540 varvar 4600 varv/min på 6an när toppfartsstrypkopplet går in vid 250, finns ju lite och ta av wink
540in har ju också pga den ökade tyngden fram, hjulupphängnigarna från 740.

Jag kör med jämna mellanrum en bekants BMW 740 6vxl manuella iof en 4,0 men den går väldigt väldigt bra, inte rikitgt lika bra som 540 men de räcker till, komforten är de ingen större skillnad på men däremot så är ju bredden och rymden i baksätet större.

Pontiac Lemans 67a cab "Projekt LTO" + Bmw 540iM 6vxl 1 av 226 :) Har även en japansk pendlarbil

Allmänt envis
12 512 Inlägg
8 maj 2009
#17
Kör du långt, E38 och kör du mer i/runt stan välj en 5a eller kanske till och med en 3a.

3-serien är inte alls lika bekväm som 5 eller 7-serien men mycket smidigare och "lättare i steget" när man leker. 5an är liye tyngre och klumpigare än 3an men bekvämare, steget upp till en 7a innebär samma sak.

Men gemensamt har alla 3 modellerna att det är den (eller bland) de körgladaste bilen/bilarna i sin klass. Samtidigt som det är väldigt smidiga bilar med tanke på sin storlek. Exempelvis känns en Bmw 7-serie smidigare att ratta runt i trånga områden än en förhållandevis liten Nissan Primera. Mest pga den sistnämda har usel vändradie och sämre översikt.

Men oavsett vilken du väljer kommer du med all säkerhet gilla den, lycka till med köpet!

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Stolt Volvoägare
4 913 Inlägg
9 maj 2009
#18
Snygg återupplivning där.

Pojkar kör turbo. Män kör V8.

Trucker
2 710 Inlägg
9 maj 2009
#19
Har kört 740 och tycker att den är nästintill perfekt, har väl precis allt man vill ha av en bil till mkt vettiga priser faktiskt. Den jag körde va en -99 och hade gått 30k och detta var enligt mäatrn för att killen hade importerat den och hade inte blekaste aning om det riktiga. Det sket han i han tyckte att den gick så bra ändå.

Jäkligt fin landsvägkryssare. Men aningen klumpig tycker jag faktiskt men det får man ju köpa med tanke på storleken wink Dricker inte så mkt heller..

www.autopower.se , där får du nog mer än vad nån här på garaget kan ge wink

Lycka till!

Fart missbrukare

629 Inlägg
9 maj 2009
#20
Får man bara glida in med en liten OT fråga (som många säkert vet svaret på)? vad är det för motor 740?

Mröh


Sök