Erikk: helt rätt angående dyr att äga; ca 5k försäkring, 1.25 och ingen värdeminskning = ganska billig!
Jag har både en BMW 740iA E38 -95 och en 540iA Touring -98 så jag kan redogöra rätt bra om skillnaden. 7-serien är större, lyxigare, tystare och bekvämare. 5-serien är sportigare, snabbare, hårdare fjädring. Min 540 är dyrare i försäkring än 740:in, men den drar ca 1 dl mindre per mil.
En 7-serie är en mjuk glidare som är förvånansvärt snabb rakt fram. Jag har en 740 med 286 Hk och EDC (elektriskt ställbar hårdhet på stötdämparna) och den gör 0-100 på 7.2 sek. Knappt så en Skoda Oktavia skorplåda hänger med...
Jag har kört M5:or också. Och M5:an är skön, det är ett jäkla krut i den, 0-100 på 5.3 har jag för mig. Men dom är ofta hårt körda, kostar mycket i service och försäkring. Och inte särskilt mysiga i kupen. Jag märkte på mig själv att jag längtade tillbaks till den skönt ombonade, lyxiga och tysta kupen i min 7:a.
Får du tag i ett välskött exemplar så har du en relativt problemfri bil både i E38 och E39. Kolla skicket mer än milen, allt ska fungera, inget trasigt. Båda bilarna är tunga, så kolla skicket på bromsar (skivor + belägg), hjulupphängningar och styrleder så dom inte glappar + bussningar i bakvagnen. Bilen ska inte kännas "svampig" och det ska inte finnas några vibrationer i ratten mellan 70-90. Det tyder på slitna bärarmar / länkarmar / knarrstag fram. Alternativt slitna bromsskivor. Särskilt på E39 är det vanligt att dom blir överhettade och slår sig, med vibrationer som följd. E39 har ofta problem med trasslande ABS-givare. Det sitter en vid varje hjul, och den kostar ca 1000. PDC kostar också ca 1000/st att byta, men ofta kan det vara smuts och grus som gjort att dom strejkar, så det kan vara värt att lossa kofångaren och kolla så det inte bara är glapp i PDC-givaren. En bil med mycket utrustning, typ TV / Navi / Telefon osv är mer lättsåld.
Om du vill köra fort, sno runt som en skorpa, köp en motorcykel. Eller en 3-serie. Ju högre siffra (3- 5- 7-), desto mer och bekvämare bil, men mindre "rejsig".
Hoppas det var någon hjälp. Lycka till.