3832
Sök

batteri hjälp

216 Inlägg
8 september 2008
Trådstartare
hej jag tänkte kolla om ni kan hjälpa mig lite. jag ha 3 optima  55 amp men  e inte nöjd vill ha mer kräm 

har ni några förslag till andra batteri till mitt bygge

jag ska driva 2 audiotop 600.1  å ett 85,4  steg  å 2 12 tums
Senast redigerat av peterholm (8 september 2008)

Arbetsnarkoman...
1 098 Inlägg
8 september 2008
Hm.. Du borde redigera rubriken innan tråden blir låst.

Så länge det retar dej är ja nöjd ;)

216 Inlägg
8 september 2008
Trådstartare
menar du så

Arbetsnarkoman...
1 098 Inlägg
21 761 Inlägg
8 september 2008
peterholm skrev:
hej jag tänkte kolla om ni kan hjälpa mig lite. jag ha 3 optima  55 amp men  e inte nöjd vill ha mer kräm

På vilket sätt är du inte nöjd?

Om det gäller avgiven ström med motorn igång så handlar det mest om generatorns strömstyrka, med motorn av så är det förstås enbart batterierna. smile

1 785 Inlägg
9 september 2008
Drönirettab skrev:
peterholm skrev:

På vilket sätt är du inte nöjd?

Om det gäller avgiven ström med motorn igång så handlar det mest om generatorns strömstyrka, med motorn av så är det förstås enbart batterierna. smile

Sant en förutsättning för att det ska vara lönt med fler batterier är ju att de kan laddas tillräckligt också. Antingen med laddare och/eller med bilens egna laddsystem.

Vad har du för kablar mellan generator, batteri och steg på både plus och minus sidan?

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?

216 Inlägg
9 september 2008
Trådstartare
jag har bytat till 21 från generatorn å sen ha jag 50  till alt  jag tänkte mer på at jag vill ha fler å at det inte sjunker så mycket när jag spelar så högt

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
9 september 2008
peterholm skrev:
jag har bytat till 21 från generatorn å sen ha jag 50  till alt  jag tänkte mer på at jag vill ha fler å at det inte sjunker så mycket när jag spelar så högt

Har du bytt jordkablarna från batteriet till 50mm2 med?

Jag skulle rekomendera att du bytte till 50mm2 från generatorn med.
Blev ett jäkla lyft när jag gjorde det i min bil. Kör med en 120Amps generator i min.

Således kommer vi till nästa fråga. Hur många amp är din generator på?

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

1 785 Inlägg
9 september 2008
peterholm skrev:

Hur lågt sjunker spänningen när du spelar utan motorn igång?

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?

216 Inlägg
9 september 2008
Trådstartare
när bilene är i gån ligget det på 13,8 när jag spelar blir det 12,1

216 Inlägg
9 september 2008
Trådstartare
Lonefox skrev:
peterholm skrev:

Blev ett jäkla lyft när jag gjorde det i min bil. Kör med en 120Amps generator i min.

den ligger på 120 som din

TEAM dBAkuten
865 Inlägg
9 september 2008
Är batterina friska?

Optima är bra så länge man inte har laddat ur det. Det räcker med en gång sen förlorar man massor med kraft i batterina.

MVH//Björn
www.dbakuten.se

1 785 Inlägg
9 september 2008
peterholm skrev:

Låter inte som fullt laddade batterier. Du skulle nog skaffa batterier som tål djupurladdning bättre än optima gul. Det finns en mängd batterier på marknaden.

Koppla bort batterierna och mät dem var för sig med CCA instrument, finns hos batteri handlare. Det räcker att ett av batterierna är utslaget för att dra med de andra. Ev kan du se att något av batterierna har lägre vilospänning än de andra

Ibland händer det att en cell hos ett batteri blir utslaget. Att tänka på också är hur mycket vibrationer batterierna utsätts för där de är monterade. Sitter de fast ordentligt?

Berätta hur det går när du kollat upp det
Senast redigerat av dbjanoz (9 september 2008)

216 Inlägg
9 september 2008
Trådstartare
Lonefox skrev:
peterholm skrev:

vad använde du för kabel när du bytte till 50mm2.  det fins ju med hårt skal typ å mjukt

www.ljudbyggaren.se
504 Inlägg
9 september 2008
Skulle nog tippa på att det e något av batterierna som e lite "slitet".....

2009 : 1x12" och ca 1300watt = 142,6 (ESPL Skivan) 2 Första Placeringar
2010 : 153,4 db på Tävling hos Ljudbyggaren i HBG med "Black'n'Blue"
www.ljudbyggaren.se

21 761 Inlägg
9 september 2008
peterholm skrev:

Då är det ju till största del generatorn som begränsar ifall spänningen ska kunna hållas stabil, under förutsättning att strömförsörjningens alla kablar har bra kontakt och är i bra skick naturligtvis. smile

Men ett dåligt batteri kan förstås göra att spänningen inte hålls stabil.

21 761 Inlägg
9 september 2008
dbakuten skrev:
Optima är bra så länge man inte har laddat ur det. Det räcker med en gång sen förlorar man massor med kraft i batterina.

Nu vet jag iof att du är mycket kunnig på allt som har med bilstereo att göra, men jag undrar ändå vad detta påstående grundas på. smile

Jag har själv inte gjort jämförande tester mellan olika batterier, men jag tvivlar mycket starkt på att Optima YT skulle vara sämre/känsligare än andra liknande batterier (Maxxima DC, Stinger, osv). smile

Finns det bevisande tester?

TEAM dBAkuten
865 Inlägg
9 september 2008
Drönirettab skrev:
dbakuten skrev:

Nu vet jag iof att du är mycket kunnig på allt som har med bilstereo att göra, men jag undrar ändå vad detta påstående grundas på. smile

Jag har själv inte gjort jämförande tester mellan olika batterier, men jag tvivlar mycket starkt på att Optima YT skulle vara sämre/känsligare än andra liknande batterier (Maxxima DC, Stinger, osv). smile

Finns det bevisande tester?

Det är ingen hemlighet utan fakta. Så är det med alla AGM batteri.

MVH//Björn
www.dbakuten.se

21 761 Inlägg
9 september 2008
Att göra en total urladdning (dvs ner till i det närmaste 0V) mår ju inget batteri bra av, oavsett vilken teknik som batteriet än har, det vet jag. Jag fick bara en känsla av att du menade specifikt just Optima. smile

Sedan beror det ju på vad man menar med "laddat ur", om man menar 100% DOD eller "totalt ner till 0V". Tar man tex Optima YT så står det i specen att den ska klara av ca 350 st 100% DOD-urladdningar. Stinger/Odyssey har liknande specar.

216 Inlägg
9 september 2008
Trådstartare
ok men kan någon ge mig en bra pris på 3 st  batteri då med bra kränm

Sök