blacken skrev:
Ramrod skrev:
Tycker att hela tråden låter som en häx jakt... som prästerna höll på med på medeltiden.
Försök att se det här i ett större perspektiv, med mer kunskap & mindre tro på drivet av media piskan!
Så förstår ni snart att en partickel accelerator inte kan åstakomma äns en puff till katastrof av Big Bang... ÄN mindre är sanolikheten för att det ska bildas ett svart hål med en sån livslängd som skulle kunna hota vår jord. Faktum är att det är ca 1 miljon gånger större chans att jorden träffas av en astroid i storlek av Gotland. DET är garanterat jordens undergång!
Det är lustigt hur en verklig risk är så osynlig, som är lättare att förstå med mindre kunskap om världen, än en så osanolik katastrof som krävs högutbildade forskare med ÅR av arbetslivs erfarenhet för att kunna äns komma på tanken med en accelerator.
Du tillskriver forskarna lite för mycket kompetens. dom klantar sig dom med, som alla andra.
Det som mest irriterar mig är vafasen ska dom överhuvudet taget göra det?. Det är ett fullkomligt onödigt experiment det kommer INTE att lösa världssvälten, cancerns gåta, ge dig eller mig och andra på denna planet en bättre vardag på något sätt.
Och allt beror på någon överläst skitstövel har tänt snett på rengöringsmedel eller dylikt och funderat för mycket på ovidkommande resonemang.
Det som dom ska undersöka och se är i BACKSPEGELN det har hänt det är förbi!. Dom stålar och "ingenjörsnille" som dom har ödat på det hela kunde ha använts till bättre saker te:x miljön,hur ska vi kunna kolonisera andra planeter, sjukdomar,välfärd för att ta några exempel, "men nej då det finns en risk att denna planet går under det skiter jag i bara jag får leka med mina tankar på någontig fullständigt värdelöst för artens överlevnad. Jag skiter fullständigt i att det jag nu sätter igång kan döda alla på denna planet". Den mentaliteten är allmänfarligt framkallande enligt lag i dom flesta länder.
Dom jävla skitstövlarna skulle behöva att hugga lite ved,skotta snö eller liknande arbetsuppgifter så att dom lär sig vad som är viktigt för oss människor och att man leker INTE med andras liv för att bevisa en fulltändigt meningslös teori som INTE leder till någon som helst nytta för mänskligheten..
Du har helt klart en viktig poäng i detta, men den är inte rationell på nått sett. Den vetenskapliga utvecklingen har pågått i mer än 2000 år. & lär inte stanna upp nu bara för att ett gäng människor utan bakrunds kunskaper i ämnet börjar att säga ifrån. Det går faktiskt att helt jämföra detta med kyrkans övergrep på naturvetenskaps forakarna på medeltiden. Föra att de ville släppa böcker som berättar att jorden inte är platt. Kyrkan sa att jorden var platt. & slut diskuterat. Samma sak händer idag, med idag är media mer inblandat som styr människors orattionella räddsla för något de i praktiken inte vet ett smack om, jämfört med forskaran som jobbar med just det de gör. Och det är teorier som är grundligt provade efter observationer i över 2000 år av oräkneligt antal människor. Så jag skulle inte säga att de inte vet ett jota vad de gör, för de gör dom! Så jämfört med vanligt folk med vanliga jobb & vardags intressen, som nästan alldrig kommer i närheten av sådana teorier kan jag säga att forskarna får mycket kompetens kredit. & resten av forskar kåren som stirrar sig blint på de 0,00000000001% risken - osanorlikheten är inte heller rationella i sin yrkes utövning.. . Men helt naturligt. NÅGON måste lyfta fram den osanolika risken, annars är den helt osynlig.
Så hur ska man se rattionellt på detta?
Antar att en risk siffra inte går hem hos de flesta människor... bevisligen. Men vi tar det ändå
Det är ca 0,00000000001% chans att ett svart hål bildas med sån livslängd & stabilitet att det blir ett hot.
BigBang ska hända är 0% Det kan inte hända -Omöjligt , inte äns osanolikt. Det krävs för det all energi som finns i vårat universum, räcker inte med 2 st protoner
Om vi nu jämför de här chanserna med nått som kan refereras till vardagslivet.
Det är:
ca 1 000 000 000 eller mer gånger större riska att "du" råkar ut för en bilolycka & dör.
ca 1 000 000 eller mer gånger större risk att en metorit av betydande storlek brakar in i jorden..
ca 1 000 eller mer gånger större risk att ett kärnvapen krig bryter ut supermakterna i mellan.
än att en katastrof händer i LHC
Men fortfarande möjligt, Men oddsen är försvinnande liten.
Jag skulle inte satsa pengar på domedags förespråkarna om jag var er.
Oavsett hur det än slutar, så är det ingen ide att bli rädd för det, det är endå inget vi vanligt folk kan stopp. Så varför oroa sig i onödan? Det är bara forskarna själva som kan kontrollera sina experiment innan de påbörjas & då se om det funkar eller om jorden går under.... Vi får se?