3025
Sök

Lacka själv?

Motorburen Ungdom
499 Inlägg
12 september 2008
#21
Vad jag har förstått av alla timmar av läsning om lacka själv som det snart är dags för min bil så har jag lärt mig att nyckeln i det hela är att ha ett mycket bra grundjobb innan lacken. Och jag kan inte göra mycket mer än att hålla med dom andra, testa själv och lär dig bara. Kan inte bli mer än lite fel, då går bra mycket polera upp och så.

Lycka till!

Jag gasade upp den till 100 och slog i 2:an ..
Kolla in mitt projekt på mitt Galleri!
www.garaget.org/Triton

27 Inlägg
12 september 2008
Trådstartare
#22
Tack för all hjälp! Så för att summera allt så ska jag.

1. Ha det varmt i rummet och fuktat väggar, golv osv för att inte damm ska flyga upp.
2. Spraya in det som ska lackas med märkfärg.
3. Sen ska jag börja slipa och rugga upp med P320 sen finare och finare. Sen Våtslip P1000 tills ytan blir blank(är lite förvirrad ifall jag ska slipa med både excenterslip och våtslip eller bara en av dem)
4. Sen blåsa och torka av ytan och torka med klibbdukar och en gång med en trasa fuktad med t-röd eller förtunning.
5. Polerlacka med någon form av grov polermedel sen en gång till med ett lite finare.
6. Sen kan man börja lackningen med tunna lager (sen blåsa) på 10min mellanrum beroende på temperatur och hur mycket jag la på.
7. Och samma sak med klarlacken.

Sen det jag behöver är:

-Våtslip P1000/P320 + finare
- Polermedel
- Spruta
- färg
- Klarlack
- Klibbdukar
- T-röd/förtunning

Är det här rätt? Något jag har glömt?

Någon som kan rekommendera en bra spruta?

Billackerare
365 Inlägg
12 september 2008
#23
hsN skrev:
Tack för all hjälp! Så för att summera allt så ska jag.

1. Ha det varmt i rummet och fuktat väggar, golv osv för att inte damm ska flyga upp.
2. Spraya in det som ska lackas med märkfärg.
3. Sen ska jag börja slipa och rugga upp med P320 sen finare och finare. Sen Våtslip P1000 tills ytan blir blank(är lite förvirrad ifall jag ska slipa med både excenterslip och våtslip eller bara en av dem)
4. Sen blåsa och torka av ytan och torka med klibbdukar och en gång med en trasa fuktad med t-röd eller förtunning.
5. Polerlacka med någon form av grov polermedel sen en gång till med ett lite finare.
6. Sen kan man börja lackningen med tunna lager (sen blåsa) på 10min mellanrum beroende på temperatur och hur mycket jag la på.
7. Och samma sak med klarlacken.

Sen det jag behöver är:

-Våtslip P1000/P320 + finare
- Polermedel
- Spruta
- färg
- Klarlack
- Klibbdukar
- T-röd/förtunning

Är det här rätt? Något jag har glömt?

Någon som kan rekommendera en bra spruta?

OM du är i närheten av jkpg så har jag beg. IWATA sprutor till salu!! perfekt för garage lack..de är proffs sprutor..både färg o klarlack..klarlacksprutan e som ny..bara använd 3månader sedan bytte jag..PM om de är vid intresse smile

Honda The Power Of Dreams
www.alexautoservice.se

186 Inlägg
13 september 2008
#24
bara sprutan går väll på 3000, om du ska ha en duglig villsäga... sen kostar färgen från 3-400 kr litern å uppåt. sen klarlack på de


1 072 Inlägg
13 september 2008
#25
Crazygreek skrev:
sik skrev:
Så 3M är då alltså inte flaschigt!? De är väl endå en av de som kostar lite mer precis som meguiars!
Men efter som ni båda verkar lite efter, när jag menar extra kosing. Har ni då funderat på vad en polering hamnar på om man inte har saker hemma från början etc. Som medel, trissor, våtslippapper. Jag har inte sagt att det ska kosta 100000000:-

Frågan är vilka krav du har på en lack, och vad jag har. Autosol är bra, men inte i närheten på ett medel som är framtagen för lack men JUST höga krav!

de ska va medel som inte lämnar några repor efter säjj när man kört me rubbingen (beroende på kulör givetvis) , o de finns bara en leverantör av sånt proffsmedel, anser jag då..och de är inte 3M eller Meguiars iaf..produkterna jag tänker på är från Festool..och polera/rubba utan en maskin e som o cykla utan o pedaler..maskinen e ett måste som "sik" säjjer..ja håller me "sik" fullt..

Jag förstår inte riktigt deras tanke, dessutom är dyra produkter så pass dryga så de håller längre! Men troligtvis har de inte samma krav på finisch, har kanske gjort det en gång. Då man ALLTID blir bättre på saker med tiden. Sen har de säkert lagt onödigt många timmar på polering för man va snål.

Tillbaka till ämnet, är bilen fin i lacken utan bucklor och grova repor så räcker det med endast våtslip innan lack, onödigt att rugga bort mer färg än va som behövs! Och återigen, är ytan fin behövs ingen filler så där kan du spara en liten slant. Filler är ett fyllnads material för att "jämna" ut. Inget mirakelmedel som lagar bortrostade dörrar utan ett hjälpmedel för att jämna samt fylla små porer som kan uppstå.


Biltok
31 Inlägg
14 september 2008
#26
sik skrev:
Fritz_85 skrev:
sik skrev:
jasså.. och hur ofta polerar du en våtslipad yta? Det är mer än bara 1 polermedel som går åt för att jaga repor!
Och en polermaskin är krav!

på billacken jag jobbade på så hadde vi bara ett polermedel när vi våtslipade dammkorn! ett medel från 3m som kosta 250:-! sen avslutade vi med typ vaxliknande! har hållt på med detta länge å tom autosol fungerar ypperligt! inga av kompisarna har klagat när jag lackat saker till deras bilar! alltid mellanslipat å polerat det med en vanlig rubbing, typ autosol! behövs inga flaschiga medel för att råda bot på repor å få liv i gamla lacker!

Så 3M är då alltså inte flaschigt!? De är väl endå en av de som kostar lite mer precis som meguiars!
Men efter som ni båda verkar lite efter, när jag menar extra kosing. Har ni då funderat på vad en polering hamnar på om man inte har saker hemma från början etc. Som medel, trissor, våtslippapper. Jag har inte sagt att det ska kosta 100000000:-

Frågan är vilka krav du har på en lack, och vad jag har. Autosol är bra, men inte i närheten på ett medel som är framtagen för lack men JUST höga krav!

jovars vet jag vilka krav det är på lack! har lackerat sedan jag var 14 år hemma i garaget sedan utbildat mig till billackerare! har god kännedom samt höga betyg i lackteknik, färglära samt rekond! säger inte att du har fel! men har man inget emot att jobba lite så går det ypperligt att använda billiga medel! men ett dyrare kan ha vissa fördelar! samt att en riktig maskin är a-o när det gäller sånthär! 3m är inte direkt flashigt i mina ögon! rätt vettiga grejer är det som är relativt dryga i jämnförelse till priset, samt det är inga småflaskor jag köper med medel! de ju en liter i dom så så farligt pris tycker jag inte det är! haft dom i över tre år nu å det är mer än hälften kvar många bilar samt lastbilar senare! sen om man läset på byrkarna med autosol så står det att det är för crome plast samt lack! körde förra månaden med bara autosol på min van för att få bort massa skräp i lacken å den är blank å fin utan synliga repot! beror lite på att den är vit men en svart bil blir det inte bra att köra enbart på!! inte med avsikt att reta upp någon eller göra några påhopp! uttrycker bara min åsikt samt delar med mig av hur jag gör på mina egna saker!
Senast redigerat av Fritz_85 (14 september 2008)

Män Med Hjärna Kör Bilar Med Stjärna

Biltok
31 Inlägg
14 september 2008
#27
Crazygreek skrev:
sik skrev:
Så 3M är då alltså inte flaschigt!? De är väl endå en av de som kostar lite mer precis som meguiars!
Men efter som ni båda verkar lite efter, när jag menar extra kosing. Har ni då funderat på vad en polering hamnar på om man inte har saker hemma från början etc. Som medel, trissor, våtslippapper. Jag har inte sagt att det ska kosta 100000000:-

Frågan är vilka krav du har på en lack, och vad jag har. Autosol är bra, men inte i närheten på ett medel som är framtagen för lack men JUST höga krav!

de ska va medel som inte lämnar några repor efter säjj när man kört me rubbingen (beroende på kulör givetvis) , o de finns bara en leverantör av sånt proffsmedel, anser jag då..och de är inte 3M eller Meguiars iaf..produkterna jag tänker på är från Festool..och polera/rubba utan en maskin e som o cykla utan o pedaler..maskinen e ett måste som "sik" säjjer..ja håller me "sik" fullt..

japp en riktig polermaskin är a-o när det gäller att polera!

Män Med Hjärna Kör Bilar Med Stjärna

1 653 Inlägg
14 september 2008
#28
att slipa med finare än 600-papper innan lack är bara överdrivet, bättre att det fins någon form at yta som färgen kan fästa på, för fin yta och färgen fasntar inte prdentligt.
våtslipa sista omgången med 600-papper så har du en riktigt bra yta att lacka på...

Nissan R32 Skyline
Projekttråd: Thullen - Skyline R32 GTS-T

186 Inlägg
15 september 2008
#29
Thullen skrev:
att slipa med finare än 600-papper innan lack är bara överdrivet, bättre att det fins någon form at yta som färgen kan fästa på, för fin yta och färgen fasntar inte prdentligt.
våtslipa sista omgången med 600-papper så har du en riktigt bra yta att lacka på...

fastnar inte ordentligt? man kan våtslipa me 1500 utan problem å sen lägga färg/klarlack om man vill



Sök