Team-Adolfsson skrev:
LAE skrev:
Jag har haft bilar försäkrade i många år och när bilförsäkringen tecknas och t.o.m varje år när inbetalningskortet kommer medföljer det lite mer papper, kallas försäkringsbrev. Där står det för vilken bil och regnr försäkringen gäller för och vilken omfattning den har, trafik, delkasko, vagnsskada mm. Det står också försäkringsvillkor xxxx gäller. Eftersom vi alla som läser det här har internet så är det mycket enkelt att kolla upp villkoren, sök upp dit försäkringsbolag här på Webben och läs igenom försäkringsvillkoren.
Det här med att låna ut sin bil, det är tillåtet men jag tror inte försäkringsbolagen köper att den 55-åriga mamman boende i glesbyggd har lånat ut sin Porche till sonen i Stockholm, samtidigt som sonen stoltserar med sin bil på div. bilsajter.
Sen med att försäkra sin bil, försäkringsbolagen tar tacksamt emot dina pengar men hänvisar sen till villkoren om skador på bilen inträffar.
Kom samtidigt i håg att vi försäkringstagare är amatörer på området, försäkringsbolagen är proffs, har erfarna utredare och jurister. Det håller inte med att säga jag har bara fått ett inbetalningskort inga försäkringsvillkor.
vafan vet du om det ?
så du kommer och kollar i min brevlåda om jag får några försäkringspapper ?
Jag tror fortfarande inte att du bara får ett inbetalningskort och inget mer. Det måste vara med ett papper där det står namn, adress, vilken bil det gäller, omfattning, självrisker, hänvisng till allmänna villkor o.s.v.
Detta får alltid jag minst en gång per år på huvudförfallodagen, det datum när försäkringen tecknades. Ett inbetalningskort har ju oftast bara en betalningsmottagre, ett OCR-nr och vilken summa som ska betalas.
Om du nu bara får ett inbetalningskort tycker jag du ska begära att få lite mer uppgifter. På ett inbetalninskort kan det aldrig stå så mycket information.
Det jag i alla fall vet är att försäkringsbolagen gärna tar emot dina pengar men sen försöker betala ut så lite dom bara kan vid ev. skador, och hittar dom sen anledning till att neka ersättning och kan hänvisa till villkoren så gör dom det. Då hjälper det inte att säga det visste jag inte eller det har ni inte sagt, villkoren gäller, dessa är normalt lika för all som har bilförsäkring i samma bolag.
Det här gäller vilken försäkring som helst (villa-, hem- sakförsäkring), bolaget tar gäna emot dina pengar men att sen få ut ersättning vid skador är oftast inte så lätt.