3400
Sök

Allmän Fakta Om Volvo 960

332 Inlägg
9 september 2008
Trådstartare
Skulle vilja veta lite för o nackdelar med en 960, av er som kan dessa bilar o framförallt er som kör en.
Bra saker med dom & funktioner osv ..

Även annat som kan va bra o veta , exempelvis saker man ska titta extra noga efter vid inköp, eventuell rost, elfel m.m

Skriv ner allt som är värt att veta om volvo 960! (årsm 95-97)
ALLT ALLT ALLT smile
Senast redigerat av foborg (10 september 2008)

Arg Snickare
875 Inlägg
9 september 2008
bakhjulsdriven

332 Inlägg
10 september 2008
Trådstartare
Jo tack men de vet ja redan ....

SKÅNING
1 215 Inlägg
10 september 2008
3L rak 6:a är ju lika bra info, tyvärr så kan jag inget mer om dom men tror inte det är så mycke att bekymra sig på många som trimmar/turbokonverterar de motorerna så de är nog hållbara
Senast redigerat av alexm- (10 september 2008)

Projekt:Volvo 244 GL blir TURBO Bilen som ALDRIG kommer bli 100% färdig

Körv
3 535 Inlägg
10 september 2008
Den är TÖRSTIG wink Och lite gubbig. Men annars en bra bil.

Truckdriving Man

332 Inlägg
10 september 2008
Trådstartare
hehe jo att den är gubbig har ja fått höra wink  Men vad jag hört så finns bara 3.0an med automat, och även att den motorn ska gå bättre o dra mindre än 2.5an. Stämmer det?

Körv
3 535 Inlägg
10 september 2008
foborg skrev:
hehe jo att den är gubbig har ja fått höra wink  Men vad jag hört så finns bara 3.0an med automat, och även att den motorn ska gå bättre o dra mindre än 2.5an. Stämmer det?

Mycket möjligt.

Truckdriving Man

SKÅNING
1 215 Inlägg
10 september 2008
foborg skrev:

det tror jag också mer kräm mindre gas för att uppnå din hastiget

Projekt:Volvo 244 GL blir TURBO Bilen som ALDRIG kommer bli 100% färdig

332 Inlägg
10 september 2008
Trådstartare
Nåt övrigt som är värt att veta? ALLT .. underrede, motor, låda, el, kaross, inredning bla bla bla ... smile

1 570 Inlägg
10 september 2008
Jag skulle spana in något tyskt i samma storleksklass med bakhjulsdrift, sexa och automat. Kvalitetskänslan lämnar mycket i övrigt att önska. Annars är det är skön bil och motorn ganska rapp. Den rostar lika lite som andra Volvos vilket är bra men jag tycker den är racklig, speciellt interiört. Det är mycket gnek och hårdplast som inte känns rätt. Mina föräldrar har en nu och det är den sämsta kärra de har haft av alla 25-30st, kanske ett måndagsex men ändå.

2.5an är den jag har kört och den låter nice och kraften räcker gott och väl men den är lite väl törstig. Men jag förstår att man skulle vilja ha en, de är ju rätt snygga.

332 Inlägg
10 september 2008
Trådstartare
aa men pris-skillnaden mellan en 960 & S90 är lite väl stor för att kompensera de små skillnaderna som det är mellan modellerna.
Men jag tänker nog ha 960:in i 1.5-2 år sen blir de nog nåt nyare då man börjat jobba efter skolan o drar in lite mer pengar.

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
10 september 2008
ja törstig vetifan beroväl på vad som är acceptebelt  min 3,0:a drar runt 1,3 vid full gas å det är nästan jämt:P
automatlådan är samma som sitter i supror å lexus v8 så den är det inge fel på:) men en extra olje kylare är inte fel om man ska gasa mycket smile
rostig brukar dom inte va förutom skärmkanter å sån vanligt
riktigt skön att köra å sitta i är dom
lite elfel är ju vanligt då det är mycket el i dom sad

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

Team RmR
393 Inlägg
10 september 2008
kan inget annat en att säga att man åker som en kung i dom här bilarna helt klockrena . kolla allt man brukar kolla vid bilköp och kolla lite extra noga på framvagnen då dessa bilar är tunga fram och gör en del belastningar fram till . försök hitta en som inte gått så mycket och i gott skick du kommer inte bli missnöjd värt att lägga dom där extra tusena på de smile

332 Inlägg
10 september 2008
Trådstartare
Okej bra fakta, tackar så mycket! smile  Nåt mer som är värt att veta om dessa bilar?

864 Inlägg
10 september 2008
dom har ju den omtyckta multilink-bakaxeln, något som tydligen ska ge den sjyssta vägegenskaper men ska å andra sidan vara svårt att sänka dom pga denna...sjysst utrustning osv..
Senast redigerat av Tuffhaggman (10 september 2008)

782 Inlägg
10 september 2008
http://sv.wikipedia.org/wiki/V90 har du lite grundläggande fakta om 960. Kolla upp försäkringen för på vissa modeller blir man mörkrädd när man hör vad försäkringsbolagen vill ha och 960 kan jag tänka mej är en sådan bil.
Jag skulle aldrig köpa någon 960 för jag tycker dom påminner om 140, 240 och 740 för mycket med driftkostnader som kan va eller är dyrare än bmw 7-serie, jaguar xj6, cheva caprise och jag tycker inte en volvo passar in i den klassen.

455 Inlägg
11 september 2008
polaren har ägt två och han va nöjd och dom gick riktigt bra! bakaxeln har väll lamelldiff vilket är mycket roligt! vilket gör att den diffar och den gick fint att drifta med på snö,asfalt mm

>syns man inte finns man inte<

1 Inlägg
8 december 2009
foborg skrev:
Skulle vilja veta lite för o nackdelar med en 960, av er som kan dessa bilar o framförallt er som kör en.
Bra saker med dom & funktioner osv ..

Även annat som kan va bra o veta , exempelvis saker man ska titta extra noga efter vid inköp, eventuell rost, elfel m.m

Skriv ner allt som är värt att veta om volvo 960! (årsm 95-97)
ALLT ALLT ALLT smile

Hej.
Jag har en 960 3,0 93a automat samt en 965 2.5 97a automat.
93a är en superbil och problemfri men 97a har jag lite problem med automatlådan som ibland kan gå in i ett nödläge i några mil. I övrigt lite törstigare än 93a men i övrigt problemfri. Lättkörda med en härlig vändradie som jag uppskattar.

MVH/Freysan

196 Inlägg
8 december 2009
Ingen begagnatguide utan en ny info från när det begav sig:

http://www.volvoclub.org.uk/press/pdf/p … essKit.pdf

Kanske kan vara av intresse för någon iaf. smile

www.bimmerpower.org - för BMW-entusiaster

Sök