3148
Sök

Är min växellåda snart förstörd?

68 Inlägg
12 september 2008
Trådstartare
#1
har en golf iv som ni ser och har ett problem med växellådan, den går in ganska svårt i vissa växlar, främst i ettan..det har varit så ett bra tag men inte blivit värre..är orolig och undrar om det kan fixas med en justering eller vad som helst eller måste jag byta lådan ? sad

enligt en mekaniker så vart det inte växellådsoljan utan han sa "vi kan prova med en justering, går det inte så är det lådan som håller på att gå sönder"

nån som har haft samma problem eller är kunnig inom området ? går det att laga eller måste den bytas?

hemskt tacksam för svar


KHRacing
12 september 2008
#2
kan vara så mkt olika saker som händer.

oljan
strejkande urtrampningslager
urtrampningslager som hänger sig ibland
dåliga växelgafflar
dåliga lager i lådan
dåliga synkringar

mkt svårt att säga vad det är utan att ha sittit i bilen & känns på lådan

68 Inlägg
12 september 2008
Trådstartare
#3
okej jo sant, men du tror alltså att det borde gå att laga?


5 089 Inlägg
12 september 2008
#4
har du tillgång till lyft? försök kolla ifall mekanismen mellan v-lådan och v-spaken är glappigt och slitet, kan vara något sånt "enkelt" också:)

\Lindgren

4 586 Inlägg
12 september 2008
#5
ifall det blir lådbyte så ska du veta att en beg låda går på 10-12.000:- på skroten

det tråkiga är att på många 1.6or då byts växellådan innan bilen gått 14.000 mil pga av ras


68 Inlägg
12 september 2008
Trådstartare
#6
okej, tack för svar, nån mer?


68 Inlägg
12 september 2008
Trådstartare
#8
nej inte vad jag märkt av


68 Inlägg
12 september 2008
Trådstartare
#9
nån mer?


Konstruktör
1 053 Inlägg
13 september 2008
#10
Jag kommer ihåg på morsans bil när min syrra övningskörde.

Tog ett bra tag innan hon kunde koppla och växla rätt.
och i o med det s gick det efter ett tag aldrig få i ettan och bara i vissa fall tvåan.

Vad som var fel var att (vet itne det exakta namnet) växelläges-grejen hade flyttat sig.

vet ju inte ifall det är det som är felet nu, men det kan ju vara värt att kola upp.
Hoppas det löser sig


117 Inlägg
13 september 2008
#11
lådan e ras... tyvärr

3 235 Inlägg
13 september 2008
#12
Kan vara så enkelt som växellådskuddarna/motorfästrna är dåliga, då hamnar lådan lite längre ner än vanligt, och då kan man uppleva problem med att få in ettan och tvåan.


68 Inlägg
15 september 2008
Trådstartare
#13
okej, fan får kolla upp det



Sök