3891
Sök

Frågor om effekthöjning i v40 t4 -96 import.

956 Inlägg
14 september 2008
Trådstartare
#1
Hej och hallå.

Brorsan min bytte bort sin bmw mot en v40 häromdagen, och genast föddes det tankar om att höja effekten lite mer. Bilen är en v40 t4 -96 som är en italien import.
Har kollat runt lite på forumet och läst några trådar men fick inte så mycket klart för mig.

1. Skiljer sig denna motor något emot svensksålda? Läste nåt om att dem brukar krångla med styrboxen och att blocken brukade spricka, och undrar om importbilen andvänt annat material eller dyl.

2. Hur höjer man lättast effekten, relativt billigt, till ca 270 häst? Har kollat på steg 3 men undrar om man kan undkomma billigare.

3. Sen ska det på ett sportluftfilter, och då undrar jag vart man kan köpa ett man inte andvänder olja till? Har hittat några men dom verkar alla vara så stora och till höga effektuttag (700hk+) .

hur kan man jämnföra en volvo 740 mned en sierra helt olika bilar. de är som att jämnföra en katt och ett lejon i styrka ju:S
//snoddas

956 Inlägg
15 september 2008
Trådstartare
#2
Någon måste väl ha en anning?

hur kan man jämnföra en volvo 740 mned en sierra helt olika bilar. de är som att jämnföra en katt och ett lejon i styrka ju:S
//snoddas

Skoda mekaniker
57 Inlägg
15 september 2008
#3
Ang. luftfilter så finns det bra saker på h2mracing.com  dom säljer både AEM och K&N, vet dock inte vad dom klarar av efekt mässigt

Medlem i SVEDIMF (http://www.svedimf.3w.se/).. =)

118 Inlägg
15 september 2008
#4
hej hej hova har luftfilter kitt   sen angående inport  det brukar ofta inte skilja så mycke  mest det att det bara anvands 2 liters motorer dår   för att skaten sätts efter liter i motorn där  så att äga en bil med mer än 2 liter är svin dyrt i italien


Forummoderator
10 576 Inlägg
15 september 2008
#5
T4 kom först -98

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

956 Inlägg
16 september 2008
Trådstartare
#6
torpis skrev:
T4 kom först -98

O- shit antingen jag som hört fel eller kanske det är en replica, eller har brorsan blivit blåst sad

Hur ser man lättast vilken motor det sitter i bilen, möjligvis även v-låda?
Bilen verkar ju gå ganska bra, så det är ju inte direkt någon slö motor i den.
har tex en 2.0t samma effekt som en t4?

hur kan man jämnföra en volvo 740 mned en sierra helt olika bilar. de är som att jämnföra en katt och ett lejon i styrka ju:S
//snoddas

Forummoderator
10 576 Inlägg
16 september 2008
#7
luunggan skrev:
torpis skrev:
T4 kom först -98

O- shit antingen jag som hört fel eller kanske det är en replica, eller har brorsan blivit blåst sad

Hur ser man lättast vilken motor det sitter i bilen, möjligvis även v-låda?
Bilen verkar ju gå ganska bra, så det är ju inte direkt någon slö motor i den.
har tex en 2.0t samma effekt som en t4?

Öppna motorhuven och se om du hittar en turbo, laddluftkylare eller så...


turbomodellen kom först 98 som sagt...

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

956 Inlägg
16 september 2008
Trådstartare
#8
torpis skrev:
luunggan skrev:
torpis skrev:
T4 kom först -98

O- shit antingen jag som hört fel eller kanske det är en replica, eller har brorsan blivit blåst sad

Hur ser man lättast vilken motor det sitter i bilen, möjligvis även v-låda?
Bilen verkar ju gå ganska bra, så det är ju inte direkt någon slö motor i den.
har tex en 2.0t samma effekt som en t4?

Öppna motorhuven och se om du hittar en turbo, laddluftkylare eller så...


turbomodellen kom först 98 som sagt...

Det är en turbo i den, så då mpåste det antingen vart fel jag hört eller mindre troligvis att motorn blivit bytt. Men är det någon skillnad mellan t4 och 2.0t, eller är det samma motor.

hur kan man jämnföra en volvo 740 mned en sierra helt olika bilar. de är som att jämnföra en katt och ett lejon i styrka ju:S
//snoddas

Forummoderator
10 576 Inlägg
16 september 2008
#9
luunggan skrev:
Men är det någon skillnad mellan t4 och 2.0t, eller är det samma motor.

Lova att söka nästa gång smile


torpis skrev:
T4 98-00 har 81mm borrning i blocket, 14T turbo och lägre komp (8.0:1?!)  tål 300hk oöppnad men med spridare + LMM från Fas2 dvs 01-04 (annars stopp vid 267hk)  14T turbo med #5 avgashus

t4 01-03 har 83mm borrning, dessa bör man ej köra över 260hk i längden då cylindrarna spricker med tiden. Motorn tål även den ca 300hk om man vågar chansa med de tunna fodren. 14T turbo med #5 avgashus

2.0t  98-00 har 83mm borr. samma sak här, tål 300hk med LMM + spridare från Fas2, men tunna cylinderväggar gör att man bör hejda sig vid 260hk.  (komp 9.0:1) 12T turbo med #5 avgashus

2.0t 01-04 har 83mm borr, dock är dessa motorer försedda med kolvar som ibland ger vika för original effekt.  mao inte på långa vägar tal om mer än steg 3, dvs 230hk.  12T turbo med #5 avgashus
_______________________________________________________________________________________


Skall man trimma vidare över 300hk så behöver man byta vevstakar. Väljer man -00 så har det blocket uppfräst vevhusventilation  (http://www.x40nordic.com/Gallery/Upload/stamps.jpg)  , väljer man 98-99 får man fräsa denna själv.

T4 98 är kännda för att ha dålig styrbox och allmänt varierande kvalitet. T4 -98 steg 3 går ofta lika med T4 -03 original.

Mao, T4 -00 är bästa modellen.


Kan även tillägga att T4 98-00 har 1855cc = 1.9liter   2.0t 98-04+T4 01-03 har 1947cc mao 1.9liter tongue

Ytterlgiare tillägg, skall man över 300hk så renoverar man ändå hela motorn, i samband med detta är kostnaden för ett nytt block av rätt årsm försummbar... mao över 300hk så spelar det ingen roll vad det står för emblem på bakluckan, man stoppar ändå i rätt motor.
Senast redigerat av torpis (16 september 2008)

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-


Sök