Nu blir det kanske lite repeat här men det är ju bättre att läsa saker två gånger.
CA18DET svarar bra på trim och 200hk är inga problem alls.
Bekanta dig dock först med S13's problem vid effekthöjning, står MASSOR om detta på 200sx.nu.
Jag hade undvikit öppet filter och öppen dumpventil om jag varit du.
Särskilt det senare.
Detta på grund av att LMM(luftmassemätaren) på 200sx har en tendens att krångla rejält på grund av dessa två små delar.
Min 200 gick hyfsat med filter-dump monterat men man fick rengöra glödtrådar ofta vilket är lagom kul.
Vet många bilar som har gått som en påse nötter p.g.a öppen dump och filter.
Vill du trimma smart, köp ett bra insats filter, återcirkulerande dump från t.e.x SAAB eller Evo IV, 2.5-3 tumssystem hela vägen inkl downpipe och något av alla chip som finns.
Intercoolern är relativt värdelös men klarar av ett BPU trim, att byta till SAAB/Volvo IC är ett hyfsat stort jobb om man inte är så hemma på att skruva.
Någon form av laddtrycksstyrning är trevligt, pysventil funkar, riktig boostcontroller är bättre.
Ladda inte överdrivet mer än 1 bar om du inte vet att alla komponenter är fräscha.
Men ovanstående mods bör du nog snudda vid 200hk strecket iallafall men framförallt får du mer respons och en bil som känns otroligt mycket kvickare.
Tänk dock på att grejorna ska hålla.
Tar lite grejor nedan som inte är effekthöjande i sig men behövs när du ska just höja effekten.
Montera lite mätare såsom laddtryck, oljetemp, oljetryck och vattentemp så du kan ha koll på dom viktigaste värdena.
Soppapumpen är otroligt viktig, Bosch 044 eller Walbro är bra.
Spridare kan vara att tänka på då original kan vara trötta.
Byte till elfläkt till kylaren gör just kylningen mer effektiv, dessutom slipper du det hemska "saab/volvo-ljudet.
Oljekyl är mer eller mindre ett måste om du ska köra hårt eller köra långa sträckor i hög fart. Kylen placeras med fördel där original intercoolern sitter monterad (om du byter IC vill säga). Oljekylet ökar dessutom oljemängden en del, har för mig S13 tar ynka 3.8 liter original.
Fräscha gärna också upp bromsar och chassi för att kompensera för den ökade effekten.
Nya belägg är smart, hyfsat billigt och lätt att byta, stålomspunna slangar ökar pedalkänslan markant.
Konis gula dämpare med sänkfjädrar från exempelvis H&R förbättrar väghållningen MYCKET, tänk dock på att bilen blir väldigt mycket "hårdare" än original.
Om jag vore du skulle jag börja med "säkerhetsdetaljerna", alltså kylning och bränsle.
Efter det småtrimma lite, filter och avgas typ, sen fortsätta med nya fjädrar/dämpare.
När det är klart är det bara mosa på med hästkrafterna!
Har du lite otur så är kopplingen trött och börjar kinka men då är det bara byta den också...
Att byta turbo, till exempelvis T25/T28 hybrid, T28, T28BB, TD04 eller liknande skulle jag vänta med om jag var du.
Den gamla T25an pallar med en del om den är hyfsat fräsch. Dessutom är turbobyte både dyrt och krångligt.
200sx S13 är en skitkul bil att pilla med, lycka till!