2278
Sök

Trimma 200sx S13

Biltok
117 Inlägg
18 september 2008
Trådstartare
#1
Hejsan!

Nu är jag lite småsugen på att trimma min stackars 200sx S13 från sina original 169hk/240Nm...

Satsar på över 200hk.. gärna mer...
Vad har ni för tips på saker man ska ha? Priser på de delarna som ni berättar om.. Och ca Hk/Nm man får med de delarna...

//Tuzz
Senast redigerat av tuzz (18 september 2008)

Team Frosth

NissanMotorsport
18 september 2008
#2
gå in på www.200sx.nu .. projekt sen tuning & styling.. där kan du läsa en massa om trim smile

Biltok
117 Inlägg
18 september 2008
Trådstartare
#3
HaveUSeenMyS14 skrev:
gå in på www.200sx.nu .. projekt sen tuning & styling.. där kan du läsa en massa om trim smile

vet. är medlem där också wink

Team Frosth

Drifter
283 Inlägg
19 september 2008
#4
Tja detta va vad jag gjorde med min första motor!

Soppa pump wallbro eller boch 1200kr
Större ic typ saab 9000ic 500-1000kr
3tums avgas ink dp fp och bort med katten jag byggde mitt för ca 1300kr
steg2 chip
pysventil för att kunna höja laddet 300kr

En dump ventil för att få bättre respons mellan växlarna!!

Jag har en saab 9000ic i bra skick

Tider: SS 1:30:42
Ett liv på drift........
Projekt tråden: http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 870&p=

1 422 Inlägg
19 september 2008
#5
chip och avgassystem ska du komma upp i ca 200-210hk på smile fördelen med turbobil är ju att chip gör rätt mycket


1 703 Inlägg
19 september 2008
#6
Att chippa en s13 ger inga kusar i sig, men det är en förutsättning för att kunna ladda mer samt motorn optimeras för 98okt. Varvstoppet brukar även höjas lite.

För att få bättre respons, spoolup, bör du ju montera en återcirkulerande avlastningsventil, ingen atmosfärisk. Atmosfärisk dump är öht. en nackdel på bilar med luftmassemätare.
Senast redigerat av henkebenke (19 september 2008)


1 503 Inlägg
19 september 2008
#7
Nu sitter man på jobbet och har inget att göra. Så jag kan ge dig ett redigt svar wink
Ska man trimma så tycker jag att man ska bygga driftsäkert redan från början.

Innan man sätter igång och trimmar tycker jag att man ska se till att ha ordentlig kylning på både olja, vatten och laddtrycksluften. Originalkylaren för vattnet orkar me upp till cirka 300 hk skulle jag tippa på, så den behövs ju inte bytas ut om du nu siktar på ungefär 200 hk, men de gör ju inget ifall du skulle vilja pressa bilen ordentligt. Precis som Barne säger behöver man byta från original ic som bara är skit rent ut sagt. Liten och placerad dåligt! Dit med en 9000ic eller bäst av allt en frontmonterad alu ic wink Den viktigaste kylningen till sist: OLJAN! Skaffa en 19 raders med termostat och en oljetemp. mätare så du ser att oljan ligger på rätt temp. innan du gasar på eller att den inte skenar. 90 grader är arbetstemp.

Skaffa en återcirkulerande avlastnings/dumpventilsom passar till de nya tryckrören samtidigt som bytet av tryckrören sker.

Viskofläkten som sitter original kyler dåligt vilket kan medföra hög oljetemp. och vattentemp. vid kökörning en varm sommardag. Demontera därför den och sätt dit en elfläkt med termostat på kylarn. Montera en knapp så då kan forcera fläkten vid behov.

Originalfiltret har dåligt flöde. Köp ett annat med bra kvalitet och stor filteryta.

Soppatillförseln är inte heller världens säkraste pga bensinpumpen som verkar vara väldigt klen. Släng dit en Bosch 040 eller Wahlbro. Wahlbro är enklast att montera då den kan köras på originalkablage.

Avgasflödet behöver även ses över. Gå på stort och släng dit extraktorgrenrör med avgasbandage och 3 tum hela vägen bak (fp,dp,katt, ljuddämpare). Finns färdiga kit att köpa. Men smakar det så kostar det wink

Nu både flödar det bra och kyler bra! Då kan vi byta ut lite komponenter som "ger effekten".
Börja med ett steg 2 chip som tar bortvarvstopp och ställer om tändningen om jag minns rätt. Satsa även här på kvalitet! Chipet styr motorn och är en väldigt viktig del för livslängden. Jag diggar chipen från http://www.h-dev.co.uk/index2.php?page=home.

Nu skulle jag slängt på en turbo som pallar högre ladd. T28bb är väldigt vanligt och får ofta bra omdömen. Skaffa samtidigt en laddtrycksstyrning, antingen pysventil (billigt och bonnigt) eller elektrisk styrning (dyrt och seriöst) smile Ladda kring 0,9 bar.

Nu bör du ha 200 driftsäkra vildhästar wink Innan man trimmar ytterligare skulle jag rekomendera att byta bromsar och fjädrar för säkerheten och väghållningens skull. Hur länge kopplingen pallar har jag inte en aning om, de får du fråga en annan 200sx-nörd om big_smile

LYCKA TILL TUZZ!

RB25DET, probably the best motorsound in the world!

Galen
849 Inlägg
19 september 2008
#8
Oboy6 skrev:
Nu sitter man på jobbet och har inget att göra. Så jag kan ge dig ett redigt svar wink
Ska man trimma så tycker jag att man ska bygga driftsäkert redan från början.

Innan man sätter igång och trimmar tycker jag att man ska se till att ha ordentlig kylning på både olja, vatten och laddtrycksluften. Originalkylaren för vattnet orkar me upp till cirka 300 hk skulle jag tippa på, så den behövs ju inte bytas ut om du nu siktar på ungefär 200 hk, men de gör ju inget ifall du skulle vilja pressa bilen ordentligt. Precis som Barne säger behöver man byta från original ic som bara är skit rent ut sagt. Liten och placerad dåligt! Dit med en 9000ic eller bäst av allt en frontmonterad alu ic wink Den viktigaste kylningen till sist: OLJAN! Skaffa en 19 raders med termostat och en oljetemp. mätare så du ser att oljan ligger på rätt temp. innan du gasar på eller att den inte skenar. 90 grader är arbetstemp.

Skaffa en återcirkulerande avlastnings/dumpventilsom passar till de nya tryckrören samtidigt som bytet av tryckrören sker.

Viskofläkten som sitter original kyler dåligt vilket kan medföra hög oljetemp. och vattentemp. vid kökörning en varm sommardag. Demontera därför den och sätt dit en elfläkt med termostat på kylarn. Montera en knapp så då kan forcera fläkten vid behov.

Originalfiltret har dåligt flöde. Köp ett annat med bra kvalitet och stor filteryta.

Soppatillförseln är inte heller världens säkraste pga bensinpumpen som verkar vara väldigt klen. Släng dit en Bosch 040 eller Wahlbro. Wahlbro är enklast att montera då den kan köras på originalkablage.

Avgasflödet behöver även ses över. Gå på stort och släng dit extraktorgrenrör med avgasbandage och 3 tum hela vägen bak (fp,dp,katt, ljuddämpare). Finns färdiga kit att köpa. Men smakar det så kostar det wink

Nu både flödar det bra och kyler bra! Då kan vi byta ut lite komponenter som "ger effekten".
Börja med ett steg 2 chip som tar bortvarvstopp och ställer om tändningen om jag minns rätt. Satsa även här på kvalitet! Chipet styr motorn och är en väldigt viktig del för livslängden. Jag diggar chipen från http://www.h-dev.co.uk/index2.php?page=home.

Nu skulle jag slängt på en turbo som pallar högre ladd. T28bb är väldigt vanligt och får ofta bra omdömen. Skaffa samtidigt en laddtrycksstyrning, antingen pysventil (billigt och bonnigt) eller elektrisk styrning (dyrt och seriöst) smile Ladda kring 0,9 bar.

Nu bör du ha 200 driftsäkra vildhästar wink Innan man trimmar ytterligare skulle jag rekomendera att byta bromsar och fjädrar för säkerheten och väghållningens skull. Hur länge kopplingen pallar har jag inte en aning om, de får du fråga en annan 200sx-nörd om big_smile

LYCKA TILL TUZZ!

Bra skrivet! Men du behöver nog inte laddtrycksstyrning om du satsar på 200hk då motorn laddar 0,8 eller 0,9 när du byter IC och avgas.

Min bmw 325 touring som ska sugtrimmas! http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=191202

terazzi
19 september 2008
#9
Du borde satsa på och göra den hållbar först och främst smile

ny intercooler från 9000 lr en i hel-alu
19 raders oljekyl med termostat o oljetemp som oboy6/(jens)sa..
ACL vev/ramlager sats
nytt öppet filter tex apexi
samt ny/nya fläktar kan med va bra och ha smile
Dump kan du med fixa , typ hks ssq
Walbro pump då orginal pumpen e askass
Ny packning borde du med investera i wink typ en cometic 1,2mm wink
Annat avgas med typ motoria wink 3' hela vägen
Steg 2 chip kan med va bra o ha..
Sen ny turbo så kan du få ut mer effekt, håller med övriga T28BB räcker gott där wink

Biltok
117 Inlägg
19 september 2008
Trådstartare
#10
terazzi skrev:
Du borde satsa på och göra den hållbar först och främst smile

ny intercooler från 9000 lr en i hel-alu
19 raders oljekyl med termostat o oljetemp som oboy6/(jens)sa..
ACL vev/ramlager sats
nytt öppet filter tex apexi
samt ny/nya fläktar kan med va bra och ha smile
Dump kan du med fixa , typ hks ssq
Walbro pump då orginal pumpen e askass
Ny packning borde du med investera i wink typ en cometic 1,2mm wink
Annat avgas med typ motoria wink 3' hela vägen
Steg 2 chip kan med va bra o ha..
Sen ny turbo så kan du få ut mer effekt, håller med övriga T28BB räcker gott där wink

tack för svaren smile. vi får se. då jag är 16år och har 600kr i månaden......

Vad menar du med för packning?

Team Frosth

1 503 Inlägg
19 september 2008
#11
Frippe08 skrev:
Oboy6 skrev:
Nu sitter man på jobbet och har inget att göra. Så jag kan ge dig ett redigt svar wink
Ska man trimma så tycker jag att man ska bygga driftsäkert redan från början.

Innan man sätter igång och trimmar tycker jag att man ska se till att ha ordentlig kylning på både olja, vatten och laddtrycksluften. Originalkylaren för vattnet orkar me upp till cirka 300 hk skulle jag tippa på, så den behövs ju inte bytas ut om du nu siktar på ungefär 200 hk, men de gör ju inget ifall du skulle vilja pressa bilen ordentligt. Precis som Barne säger behöver man byta från original ic som bara är skit rent ut sagt. Liten och placerad dåligt! Dit med en 9000ic eller bäst av allt en frontmonterad alu ic wink Den viktigaste kylningen till sist: OLJAN! Skaffa en 19 raders med termostat och en oljetemp. mätare så du ser att oljan ligger på rätt temp. innan du gasar på eller att den inte skenar. 90 grader är arbetstemp.

Skaffa en återcirkulerande avlastnings/dumpventilsom passar till de nya tryckrören samtidigt som bytet av tryckrören sker.

Viskofläkten som sitter original kyler dåligt vilket kan medföra hög oljetemp. och vattentemp. vid kökörning en varm sommardag. Demontera därför den och sätt dit en elfläkt med termostat på kylarn. Montera en knapp så då kan forcera fläkten vid behov.

Originalfiltret har dåligt flöde. Köp ett annat med bra kvalitet och stor filteryta.

Soppatillförseln är inte heller världens säkraste pga bensinpumpen som verkar vara väldigt klen. Släng dit en Bosch 040 eller Wahlbro. Wahlbro är enklast att montera då den kan köras på originalkablage.

Avgasflödet behöver även ses över. Gå på stort och släng dit extraktorgrenrör med avgasbandage och 3 tum hela vägen bak (fp,dp,katt, ljuddämpare). Finns färdiga kit att köpa. Men smakar det så kostar det wink

Nu både flödar det bra och kyler bra! Då kan vi byta ut lite komponenter som "ger effekten".
Börja med ett steg 2 chip som tar bortvarvstopp och ställer om tändningen om jag minns rätt. Satsa även här på kvalitet! Chipet styr motorn och är en väldigt viktig del för livslängden. Jag diggar chipen från http://www.h-dev.co.uk/index2.php?page=home.

Nu skulle jag slängt på en turbo som pallar högre ladd. T28bb är väldigt vanligt och får ofta bra omdömen. Skaffa samtidigt en laddtrycksstyrning, antingen pysventil (billigt och bonnigt) eller elektrisk styrning (dyrt och seriöst) smile Ladda kring 0,9 bar.

Nu bör du ha 200 driftsäkra vildhästar wink Innan man trimmar ytterligare skulle jag rekomendera att byta bromsar och fjädrar för säkerheten och väghållningens skull. Hur länge kopplingen pallar har jag inte en aning om, de får du fråga en annan 200sx-nörd om big_smile

LYCKA TILL TUZZ!

Bra skrivet! Men du behöver nog inte laddtrycksstyrning om du satsar på 200hk då motorn laddar 0,8 eller 0,9 när du byter IC och avgas.

Min laddade endast 0,5 trots 9000  IC och raka 3" rör. Fråga mig inte varför..

RB25DET, probably the best motorsound in the world!

terazzi
19 september 2008
#12
tuzz skrev:
terazzi skrev:
Du borde satsa på och göra den hållbar först och främst smile

ny intercooler från 9000 lr en i hel-alu
19 raders oljekyl med termostat o oljetemp som oboy6/(jens)sa..
ACL vev/ramlager sats
nytt öppet filter tex apexi
samt ny/nya fläktar kan med va bra och ha smile
Dump kan du med fixa , typ hks ssq
Walbro pump då orginal pumpen e askass
Ny packning borde du med investera i wink typ en cometic 1,2mm wink
Annat avgas med typ motoria wink 3' hela vägen
Steg 2 chip kan med va bra o ha..
Sen ny turbo så kan du få ut mer effekt, håller med övriga T28BB räcker gott där wink

tack för svaren smile. vi får se. då jag är 16år och har 600kr i månaden......

Vad menar du med för packning?

Topp packning wink

1 703 Inlägg
19 september 2008
#13
Min s13 peakade på 1.2bar efter BPU.


174 Inlägg
20 september 2008
#14
Nu blir det kanske lite repeat här men det är ju bättre att läsa saker två gånger. big_smile

CA18DET svarar bra på trim och 200hk är inga problem alls.
Bekanta dig dock först med S13's problem vid effekthöjning, står MASSOR om detta på 200sx.nu.
Jag hade undvikit öppet filter och öppen dumpventil om jag varit du.
Särskilt det senare.
Detta på grund av att LMM(luftmassemätaren) på 200sx har en tendens att krångla rejält på grund av dessa två små delar.
Min 200 gick hyfsat med filter-dump monterat men man fick rengöra glödtrådar ofta vilket är lagom kul.
Vet många bilar som har gått som en påse nötter p.g.a öppen dump och filter.

Vill du trimma smart, köp ett bra insats filter, återcirkulerande dump från t.e.x SAAB eller Evo IV, 2.5-3 tumssystem hela vägen inkl downpipe och något av alla chip som finns.
Intercoolern är relativt värdelös men klarar av ett BPU trim, att byta till SAAB/Volvo IC är ett hyfsat stort jobb om man inte är så hemma på att skruva.

Någon form av laddtrycksstyrning är trevligt, pysventil funkar, riktig boostcontroller är bättre.
Ladda inte överdrivet mer än 1 bar om du inte vet att alla komponenter är fräscha.
Men ovanstående mods bör du nog snudda vid 200hk strecket iallafall men framförallt får du mer respons och en bil som känns otroligt mycket kvickare.

Tänk dock på att grejorna ska hålla.
Tar lite grejor nedan som inte är effekthöjande i sig men behövs när du ska just höja effekten. wink

Montera lite mätare såsom laddtryck, oljetemp, oljetryck och vattentemp så du kan ha koll på dom viktigaste värdena.
Soppapumpen är otroligt viktig, Bosch 044 eller Walbro är bra.
Spridare kan vara att tänka på då original kan vara trötta.
Byte till elfläkt till kylaren gör just kylningen mer effektiv, dessutom slipper du det hemska "saab/volvo-ljudet.
Oljekyl är mer eller mindre ett måste om du ska köra hårt eller köra långa sträckor i hög fart. Kylen placeras med fördel där original intercoolern sitter monterad (om du byter IC vill säga). Oljekylet ökar dessutom oljemängden en del, har för mig S13 tar ynka 3.8 liter original.

Fräscha gärna också upp bromsar och chassi för att kompensera för den ökade effekten.
Nya belägg är smart, hyfsat billigt och lätt att byta, stålomspunna slangar ökar pedalkänslan markant.
Konis gula dämpare med sänkfjädrar från exempelvis H&R förbättrar väghållningen MYCKET, tänk dock på att bilen blir väldigt mycket "hårdare" än original.

Om jag vore du skulle jag börja med "säkerhetsdetaljerna", alltså kylning och bränsle.
Efter det småtrimma lite, filter och avgas typ, sen fortsätta med nya fjädrar/dämpare.
När det är klart är det bara mosa på med hästkrafterna!
Har du lite otur så är kopplingen trött och börjar kinka men då är det bara byta den också...

Att byta turbo, till exempelvis T25/T28 hybrid, T28, T28BB, TD04 eller liknande skulle jag vänta med om jag var du.
Den gamla T25an pallar med en del om den är hyfsat fräsch. Dessutom är turbobyte både dyrt och krångligt.

200sx S13 är en skitkul bil att pilla med, lycka till!
Senast redigerat av JontaK (20 september 2008)


9 Inlägg
3 oktober 2008
#15
Hmm... jag såg ett problem med att min 200sx inte va häftig nog så jag kan ju ge dig min lista på saker jag tyckte va nödvändigt att göra så får väl folk kommentera på det.

När det gäller utlopp!
Extractor grenrör, se till att få det tätt och plana det innan du monterar. Det följs av en Garret GT28R som är bb såklart, bb e viktigt, lika bra att ta det dirr så du får responsen, sedan 3" avgas system efter det.

För kylningen så investerade jag i ny racing kylare, FMIC i aluminium som ska palla 650hk i teorin och sedan på det en oljekyl.

För bränsletillförseln så bytte jag ut dem 270cc stora spridarna som sitter orginal och smällde i 444cc spridare från en skyline som ska vara lagom för 300 hk i en 1,8 l motor. och sedan samt en Walbro 255 bränslepump

Runtom det så satte jag i laddtrycksmätare, olje temp och oljetrycksmätare. sport luftfilter och z32 luftmassemätare och öppen dumpventil... OOOCH så ett steg 3 chip...

Detta ska ge 300 hk och är väl imo inte så jobbigt att  göra om man har garageplats och kunniga kompisar eller kunskap själv.

Kom ihåg att inte överdimensionera, bestäm dig för vilka hästar du vill ha inom rimliga gränser, det är alltid bäst att anpassa det du har i bilen som spridare och turbo så att dem får arbeta till 90-95% ungefär.
Sätter du in 700cc spridare när du bara behöver 444cc så får du inget jämt sprut, och är turbon för stor så fuckar du upp ditt register helt, tex så att du får all effekt först på 6000 rpm, och det är inte bra eller kul alls. Garret t28 är nog den största turbon jag skulle sätta på en 1,8 liters motor.
Det är inte heller nödvändigt att ha över 3" avgas system... Det kan faktiskt också bli för stort ^^

När det gäller kylning så e det bara att smacka på så mkt som möjligt, där är det inte fel att överdimensionera. Så länge du inte kör i -20 grader C, för då kanske inte motorn blir varm nog ^^

Förresten så om man har en orginal s13 så resulterar saab IC, öppet dump och sport luftfilter i sjukt mycket bättre respons och bra mycket bättre drag 150-240km/h. Behöver inte höja laddet eller förstärka motorn. Det va precis vad som va gjort i min bil,  låg jämt med orginal skyline r32... Dvs om r32 är den med bakhjulsdrift och singel turbo 250 hk, kommer inte ihåg, skaffar du dessutom ett anpassat chip till det så blir man nästan nöjd sen.

Har du en AC som inte fungerar du inte vill laga så kasta ut den! Det är lätt, den väger fan 30 kg med fäste och allt.

MVH Jonas
Senast redigerat av DieterGold (3 oktober 2008)

Q8^"d-)--<

bor i
529 Inlägg
3 oktober 2008
#16
va fan jag laddar 0.8 i min och den e orginal det sa iallafall förra ägaren tongue

http://davidstad.myminicity.com/
http://davidstad.myminicity.com/ind
Det är inte polisen jag är rädd för. Det är moderatorerna...

174 Inlägg
3 oktober 2008
#17
DieterGold skrev:
Förresten så om man har en orginal s13 så resulterar saab IC, öppet dump och sport luftfilter i sjukt mycket bättre respons och bra mycket bättre drag 150-240km/h. Behöver inte höja laddet eller förstärka motorn.

Detta beror ju på motorns skick.
Laddet kan komma att öka en del av sig självt när man monterat FMIC och öppet filter.
Dessutom ska man passa sig för både öppna dumventiler och filter då dessa allt som oftast orsakar stora problem för luftmassemätaren. Har man otur leder det till ras.
Oljekyl och bränslepump är det absolut första man ska tänka på innan man trimmar S13 det minsta.
Det KAN funka utan men better safe then sorry...
Just att köra i hastigheter upp mot 240km/h längre tid utan oljekyl med en S13 kan snabbt leda till ledsna vevlager.

DieterGold skrev:
Dvs om r32 är den med bakhjulsdrift och singel turbo 250 hk, kommer inte ihåg, skaffar du dessutom ett anpassat chip till det så blir man nästan nöjd sen.

Finns olika modeller av R32, varav den på toppen, GT-R, har 2xturbo, 280hk (på pappret) och fyrhjulsdrift. big_smile
R32 GTS-T med RB20DET är bakhjulsdriven, singelturbo och har 210hk (har jag för mig).


terazzi
3 oktober 2008
#18
Skylinen har ju dubbla T28bb or wink om du menar GTR då big_smile

bor i
529 Inlägg
3 oktober 2008
#19
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=103610 där säger dom att det e bra att köra med öppen dump..   vem ska man tro på. neutral

http://davidstad.myminicity.com/
http://davidstad.myminicity.com/ind
Det är inte polisen jag är rädd för. Det är moderatorerna...

terazzi
3 oktober 2008
#20
testa dig fram wink
jag ska ju med ha 200sx o jag undrar med vad för sorts dump man ska köra med wink
vet dock jag ska satsa på en HKS SSQ dump smile den har inte nån klagat på vad jag vet samt det är en kvalite's produkt smile


Sök