Skenande laddtryck Corsa OPC, vid segdragning alla växlar

opel4life Delphian
22 september 2008 · 68 Inlägg

Hej!

Har en BSR-trimmad Corsa OPC av 2007 års modell. Den har gått fint och jag har inte haft några driftproblem med den sedan jag trimmade i somras. Igår märkte jag dock en sak som fick mig att svettas lite.

Laddtrycket skenar över 2bar när jag stämplar på 6:ans växel. Normalt har jag mellan 1,2-1,5 i laddtryck. Den skenar bara på 6:an, ingen av de övriga växlarna. Jag har lyckats provocera fram det om jag ligger runt 80km/h (2000rpm) och stämplar. Då ökar laddtrycket succesivt upp till över 2 bar (mätaren går bara till 2 så det är svårt att säga hur mycket över den går).

Jag monterade ett sportluftfilter i helgen men, om jag inte är ute och cyklar, så skall det ju inte påverka laddtrycket?!

Tacksam för svar...

Senast redigerat av opel4life (22 september 2008)

Opel Corsa OPC "Powered by EDS" (2007)
poonta
22 september 2008 · 8 Inlägg

Hej hej!

Tråkigt att höra att den börjar strula för dig..

Har du kollat vacuum slangar etc som går till wastegaten/dumpventilen på turbon?
Tror att "sensorn" som sitter på insugsslangen mellan spjällhus och ic är en tryckvakt, kolla kopplingarna och testa med ev. elektronikrengöring.

Hmm svårt med så mycket elektronik osv. i dagens nya bilar. Men jag tror att det är något som spökar imellan "tryckvakt" och wg.

Mvh Pontus

Why drink and drive, when you can smoke and fly?
Sharky
22 september 2008 · 10 287 Inlägg

1: Försiktig så du inte kvaddar motorn!
2: Sätt tillbaka orginal luftfilter och prova
3: Hjälper inte detta : Ring BSR

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
opel4life Delphian
22 september 2008 · 68 Inlägg

Jag var ute på lunchen och testade lite. jag får rätta mig själv. Laddtrycket skenar på alla växlar när den får segdra. magnetventil defekt?

Opel Corsa OPC "Powered by EDS" (2007)
kylspray
22 september 2008 · 159 Inlägg

Mycket möjligt. Skulle satsa på luftläckage eller magnetventil först iaf..

Ford Escort RS Cosworth "Motorsport edition" (1992)
Nissan Qashqai "Qajjan" (2018)
opel4life Delphian
22 september 2008 · 68 Inlägg

Men, skulle det bara visa sig vid segdragning? Om jag stämplar vid högre varv så beter sig laddtrycket "normalt", peak på 1,5 för att sedan gå ner till ca 1,2.

Opel Corsa OPC "Powered by EDS" (2007)
Garfield
22 september 2008 · 1 019 Inlägg

Lite gissningar/förslag:

1. Magnetventilen som du säger. Vet inte vad det sitter för typ på din eller vad den kostar men är den inte allt för dyr så kanske en ny kan inköpas att prova med.

2. Kärvande wastegate. På Saabar med Mitsubishi snurra händer det att WG kärvar när turbon blir riktigt varm. Detta beror då tydligen på sprickor runt WG-axeln. Ett litet enkelt test är att köra motorn varm och sedan lossa slangen till WG och pumpa med en cykelpump alternativt tryckluft i slangen samtidigt som man kollar att WG-armen rör sig. Den ska röra sig mjukt och fint utan ryck.

3. En såpass ny bil har rätt bra diagnosmöjligheter. Susa in till en verkstad och se om det finns några felkoder lagrade.

Somsagt bara gissningar, jag pysslar ju med Saab egentligen.

Lycka till iaf!

Senast redigerat av Garfield (22 september 2008)

opel4life Delphian
22 september 2008 · 68 Inlägg

Uppdaterade min PPC till senaste programvaran när jag kom hem idag. Efter det har jag testat lite mer och kommit fram till följande:

BSR-programvara + öppet sportluftfilter = skenande laddtryck, (över 2 bar)
BSR-programvara + orginal filterbox = skenande laddtryck, (över 2 bar)

Orginal programvara + öppet sportfilter = inget skenande laddtryck (maxladd 1 bar)
Orginal programvara + orginal filterbox = inget skenande laddtryck (maxladd 1 bar)

BSR-programvara:
Vanligtvis så laddar den över 2 bar på segdragning. Men i vissa lägen så kan den överladda till "bara" 1,7 bar men när jag sedan växlar upp så skjuter laddtrycket i höjden igen (även om jag kommit upp i hastighet och varvtal).

sad Enda slutsatsen jag kan dra av detta är att BSR's programvara är defekt på något sätt eftersom den inte stryper laddtrycket. Jag får inga varningslampor eller liknande. Som tur är så har jag monterat en laddtrycksmätare så jag kunde upptäcka detta. Annars kanske jag hade haft en rasad motor just nu.

Frågan är om jag kommer få gehör för mina problem hos BSR. Man kan ju alltid hoppas...

//P

Opel Corsa OPC "Powered by EDS" (2007)
Sharky
22 september 2008 · 10 287 Inlägg

Har du problem med tex magnetventilen så kanske inte programvaran KAN sänka trycket. Alla småfel som inte märks med orginal effekt blir förstorade när man trimmar/chippar.

Du skriver själv att den "har gått fint" och programvaran blir inte sämre med tiden. (I princip. Men genom att många sprut är adapterande så kan faktiskt programvaran ändra beteende).

/Göran

opel4life skrev:
sad Enda slutsatsen jag kan dra av detta är att BSR's programvara är defekt på något sätt eftersom den inte stryper laddtrycket.

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
OPC_HENK
22 september 2008 · 8 Inlägg

Håller med ovanstående talare..Kollat slangar och wastegaten noga ?..Kontakta BSR och kör bilen i diagnos och kolla eventuella felkoder om du inte hittar något.

Opel Astra "OPC" "Thorney Motorsport" (2006)
opel4life Delphian
22 september 2008 · 68 Inlägg

Kollat alla slangar jag kan hitta och allt ser ut att sitta bra och har inte hittat några skador. Skall köra diagnos imorgon och se om det visar något. Om det blir blankt papper så kan detta bli en långkörare...

Opel Corsa OPC "Powered by EDS" (2007)
Muninet
23 september 2008 · 769 Inlägg

Tycker det låter som programvaran. Hade själv lite problem med skenande laddtryck när jag segdrog min bil, fick ett turboras senare, skaffade ny turbo, bytte downpipe till 3" med racekisse mappade om bilen och justerade laddet och efter det så har problemet upphört.

Det löser sig ska du se.
Mitt projekt: https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=320590
Sharky
23 september 2008 · 10 287 Inlägg

Du läste att den hade gått OK med denna programvara sedan i somras. OK?

Hur vet du att dina problem var programvara? Du lät uppenbarligen inte någon gå igenom turbon för att se om tex wastegaten kärvade utan du körde till ras.

/Göran

Muninet skrev:
Tycker det låter som programvaran. Hade själv lite problem med skenande laddtryck när jag segdrog min bil, fick ett turboras senare, skaffade ny turbo, bytte downpipe till 3" med racekisse mappade om bilen och justerade laddet och efter det så har problemet upphört.

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Muninet
23 september 2008 · 769 Inlägg

Jo eftersom jag köpte ett färdigt "trim paket" där dom pluppar i ett chip och dom använder samma färdiga paket utan modifikation till samtliga bilar av samma märke och modell, men två bilar av samma märke och modell inte är säkert att dom är 100% lika i hårdvaran när man ska trimma. Fast det märker man förståss inte när man stoppar i "universal chip" det märks först när man mappar bilen. Firman mappade snällt bilen åt mig utan gnäll och såg att universal inte fungerar i alla lägen.

"jag lät uppenbarligen inte" nej du gosse, när firmorna har stängt för sommaren och dyra Volvoverkstäderna i trakten har 1 månads kötid så hinner man inte sitta och vänta på bättre tider, man köper en ny turbo och byter själv och skiter i vad det var för fel på den gamla. Eftersom bilen var jobbpendlar bil då så behövde jag bilen omgående!

Av det jag kunde se så hade gamla turbon tryckt ut en massa olja, lekt oljebrännare och låtit impellern dansa flamenco i turbon å svarvat bort lite metall, tack och lov på avgassidan så jag fick inte in nå spån i motorn, körde 3 motorsköljningar på raken för att vara på säkra sidan.

Sharky skrev:
Du läste att den hade gått OK med denna programvara sedan i somras. OK?

Hur vet du att dina problem var programvara? Du lät uppenbarligen inte någon gå igenom turbon för att se om tex wastegaten kärvade utan du körde till ras.

/Göran

Muninet skrev:
Tycker det låter som programvaran. Hade själv lite problem med skenande laddtryck när jag segdrog min bil, fick ett turboras senare, skaffade ny turbo, bytte downpipe till 3" med racekisse mappade om bilen och justerade laddet och efter det så har problemet upphört.

Det löser sig ska du se.
Mitt projekt: https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=320590
opel4life Delphian
23 september 2008 · 68 Inlägg

Sharky: Ja den har gått jättebra med trim sedan i somras, alltså inget skenande laddtryck tidigare.

Opel Corsa OPC "Powered by EDS" (2007)
mastrovious
23 september 2008 · 627 Inlägg

Har för mig jag har läste nåt liknande på ett engelsk forum för OPC lirare. Tror dom kom fram till att det var WG i komb med dålig programvara. Dessvärre minns jag inte vart jag läste det och om jag inte minns helt fel så postade inte personen i fråga hur/om problemet löstes.. Kolla med BSR, dom brukar vara hjälpsamma!

We Ride Togheter, We Die Togheter!
Sharky
23 september 2008 · 10 287 Inlägg

Precis. That was exactly my point.

/Göran

Muninet skrev:
och skiter i vad det var för fel på den gamla.

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
mastrovious
23 september 2008 · 627 Inlägg

Sharky skrev:
Precis. That was exactly my point.

/Göran

Muninet skrev:
och skiter i vad det var för fel på den gamla.

Tycker ju iofs att det här låter som att han vet vad felet var vid isärplockning....

Muniet skrev:
Av det jag kunde se så hade gamla turbon tryckt ut en massa olja, lekt oljebrännare och låtit impellern dansa flamenco i turbon å svarvat bort lite metall, tack och lov på avgassidan så jag fick inte in nå spån i motorn, körde 3 motorsköljningar på raken för att vara på säkra sidan.

We Ride Togheter, We Die Togheter!
opel4life Delphian
23 september 2008 · 68 Inlägg

På väg till min BSR-återförsäljare idag så började en varningslampa lysa (bil med skiftnyckel). Enligt handboken antingen elektronikfel i motor eller växellåda. Han pluggade in sitt diagnosverktyg men hade inte möjlighet att läsa av Corsa D så jag fick åka därifrån utan diagnos. Svängde dock förbi Opel på hemvägen och då kunde man se följande felmeddelande: "bypassventil utanför tillåtet register". Fick tid för service/rep på torsdag nästa vecka. Enligt Opel är det ingen fara att köra med detta så får väl lita på det. Jag körde dock tillbaka orginal programvara för att inte utmana ödet i onödan. Lampan slocknade (PPC rensar felkoder vid programmering) iaf nu, får se om den börjar lysa igen...

Opel Corsa OPC "Powered by EDS" (2007)
opel4life Delphian
23 september 2008 · 68 Inlägg

Som de flesta av Er säkert redan visste (inte jag dock) så är bypassventil samma som dumpventil/avlastningsventil. Blir till att köra extremt lugnt fram tills på torsdag...

Opel Corsa OPC "Powered by EDS" (2007)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang