2651
Sök

Volvo 744GL+Turbo

Volvo 740GL som byggs om med en vässad b230fk för att åka med på gatan samt kanske slira lite på bana

2 444 Visningar
Uppdaterades senast 10 september
12 Inlägg
26 februari
Trådstartare
#1
https://www1.garaget.org/gallery/images/246/245146/245146-a66b5caa619c2ed1597ad159b26c316d.jpg

Bilen köptes på min första permission under lumpen. En 1989 års Gl.
Den hade stått under 4 års tid så var ganska mossig och inredningen var väldigt ostädad och äcklig.
Ingen vacker syn för ögat men förutom en felintallerad kopplingswire gick bilen bra.

12 Inlägg
26 februari
Trådstartare
#2
https://www1.garaget.org/gallery/images/246/245146/245146-6bacdb66486cce03325c196223d53004.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/246/245146/245146-5c8295d3128c4dea8b5a5df16d3bafa9.jpg
Agerade vinterbil under min period i lumpen och gjorde ett otroligt bra jobb som det.
Hella extraljus i olika färger, kapade fjädrar och alufälgar så gick det gott på snön
Senast redigerat av Robert_Sjosten (26 februari )

12 Inlägg
26 februari
Trådstartare
#3
https://www1.garaget.org/gallery/images/246/245146/245146-d7dd626f64c121d44388d1251d393267.jpg
Planen var från början att stoppa i denna b230fk från min gamla 940 som vart skrot.
Enkel busbul med något större turbo kam och spridare, lh2.4 och m90 låg på schemat.

12 Inlägg
26 februari
Trådstartare
#4
https://www1.garaget.org/gallery/images/246/245146/245146-ab334d8bff08a44fe2b38506bd649eed.jpg
Projektet började spåra när jag sommaren därpå kom över detta shortblock billigt.
Borrat första överdimmension och toppdeckat. Wiseco kolvar, zrp i-profils stakar allt balanserat samt viktat.

12 Inlägg
26 februari
Trådstartare
#5
https://www1.garaget.org/gallery/images/246/245146/245146-6c96507b43a62aff8a261c6e47ef000c.jpg
Fk som var tänkt för bilen såldes och jag började för några veckor sedan plocka ner motorn för att kontrollera ringgap/lagerspel.https://www1.garaget.org/gallery/images/246/245146/245146-3ae6a350606e4b06b1530c674d086f49.jpg

12 Inlägg
26 februari
Trådstartare
#6
https://www1.garaget.org/gallery/images/246/245146/245146-f42839a681e6d001708a91fe1bdf1994.jpg
Böt motor i en 944 med b230fb för att få tag i en 531 topp till 740in

12 Inlägg
26 februari
Trådstartare
#7
Lagerspel samt ringgap kontrollerades och återmotoeringen påbörjades https://www1.garaget.org/gallery/images/246/245146/245146-978ba0cb476742bfce87b4db2d8ef153.jpg
Vevaxel monterad igen nu med arp bultar till överfallen.https://www1.garaget.org/gallery/images/246/245146/245146-b3a16ad892c082bc6fd993272ab20bf1.jpg
Kolvar och stakar åter i blocket.

Oljepumpsröret byggdes om för att gå förbi arp bultenhttps://www1.garaget.org/gallery/images/246/245146/245146-efd2a43fc3c72267f80a7ef041957bd5.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/246/245146/245146-4fbf89153713542fa88b58410901d7fc.jpg

12 Inlägg
26 februari
Trådstartare
#8
Målade motorblocket rött och fint big_smile.

Monterade ståldrev till kamremen med krysskil och modifierade svängningsdämparen för att passa detta .

Gjorde en ny markering på denna för övre dödpunkt.

Mätte sedan volymen på gropen i kolven samt kolvens avstånd till deckytan i ödpunkt för att räkna ut kompförhållande.
https://www1.garaget.org/gallery/images/246/245146/245146-1c8f7979cdd28dcb45b821f41ddd8ffb.jpg

12 Inlägg
26 februari
Trådstartare
#9
Toppen renoveringsplanades och Jag städade upp gjutskägg och andra fulheter i toppen samt slipade in ventilerna.
Efter detta mättes expansionskammarens volym.
Kompressionen landade på 8,1:1 vilket kanske är lite på den låga sidan men om toppen i framtiden ska preppas värre så löser jag det då.

https://www1.garaget.org/gallery/images/246/245146/245146-2089acbf9348e823af092a44b09583b8.jpg

12 Inlägg
26 februari
Trådstartare
#10
Efter att toppen var klar drog jag fast denna i blocket med en elring toppackning samt nya fina arp pinbult .https://www1.garaget.org/gallery/images/246/245146/245146-499169d7700d639acf382561b126696c.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/246/245146/245146-b6086c7f577727edb4bb45e196ebef16.jpg

12 Inlägg
31 mars
Trådstartare
#11
Orginalmotorn åkte ur under långfredagen och motorutrymmet tvättades. Bilen står nu inne i garaget https://www1.garaget.org/gallery/images/246/245146/245146-5490b887f54ca4e416d2a0b3492435df.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/246/245146/245146-46f1c61f01be3244801997a856729f09.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/246/245146/245146-b61b5c34742217ff4851a705c64c27fe.jpg

12 Inlägg
10 september
Trådstartare
#13
Inte uppdaterat här på ett bra tag men har grejat lite sakta men säkert

Började med att renovera bakvagnen med nya bilstein dämpare, polyuretanbussningar och en underbar AGA diff smilehttps://www1.garaget.org/gallery/images/246/245146/245146-b27d2abec4f8cc1e65af4bbf4c3aac36.jpg
Därefter var det dags att sätta i motorn och en första uppstart/kamaxelinkörning.
Startade motorn på lh2.4 och utan turbo för att hålla allt så simpelt som möjligt.
Förutom att oljetrycksmätarledningen smälte och började spruta olja så gick det mycket väl.

Körde bilen till jobbet under 2 veckor utan ett problem.
Efter detta parkerades bilen i garaget igen och jag började med att montera GS539DZ växellådan tillsammans med ett tenaci black kopplingskit.
Hemmabyggt växelådsfäste samt spakställ.

Började sedan knåpa ihop kabelhärvan till maxxecu. monterade också laddluftskylaren samt svetsade ihop tryckrör.
https://www1.garaget.org/gallery/images/246/245146/245146-9acc2d0ce9c69724f44e759020442900.jpg

Byggde om grenröret lite och monterade allt runtomkring motorn. Gjorde också klart kabelhärvan.
https://www1.garaget.org/gallery/images/246/245146/245146-96b808efaf01dc7e2e74597d5e0dbe5c.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/246/245146/245146-59f64c9186043a0d37e81be43f6961fe.jpg

I skrivande stund har jag idag startat bilen för första gången sedan ja körde in den i garaget igen. Gick rätt ojämt men med lite justering under morgondagen ska det nog kunnas provköra lite till helgen.?


Sök