3289
Sök

Hjälp med bilköp.

32 Inlägg
17 februari 2006
Trådstartare
Tja tja.
Tänkte köpa bil. Och har runt 9000  spänn att köpa för. Vet att man inte får en skitfin, men behöver lite hjälp med vilka märken som är bra, billiga i drift, billig skatt, försäkring, reservdelar osv. Och den ska vara besiktigad. Och får gärna se lite hyffsad ut.. smile
Det får inte vara en kombi.

Har kollat runt lite, kan tänka mig lite olika bilar, typ som:
Peugeot 309,405
Volvo 440
nissan sunny, primera
toyota corolla, carina
Mitsubishi lancer, galant.

Så ge lite tips vad jag ska köpa.

Driver
2 111 Inlägg
17 februari 2006
Sthlm08 skrev:
Tja tja.
Tänkte köpa bil. Och har runt 9000  spänn att köpa för. Vet att man inte får en skitfin, men behöver lite hjälp med vilka märken som är bra, billiga i drift, billig skatt, försäkring, reservdelar osv. Och den ska vara besiktigad. Och får gärna se lite hyffsad ut.. smile

Peugeot 309,405
Volvo 440
nissan sunny, primera
toyota corolla, carina

Spar aett tag till e mitt tips. köper du en primera,galant,eller lancer tex för så lågt pris e de nog slutkörda... alternativt rostskadade. annars får du dem inte så¨billigt...

- Om du inte förstår vitsen med ABS och airbag så lär nog ingen här kunna förklara det för dig heller.
Rätt impad av att du lyckats logga in på ett forum och komponera flera sammanhängande meningar faktiskt. /rcy
"Opinions are like assholes. Everybody's got one and everyone thinks everyone else's stinks"

Direktör
305 Inlägg
17 februari 2006
Sthlm08 skrev:
Tja tja.

Peugeot 309,405
Volvo 440
nissan sunny, primera
toyota corolla, carina

Av dom modellerna är det nog volvon som är billigast, med försäkring, reservdelar m.m

Speed limit are only for pussy

Kanonsnubbe
168 Inlägg
17 februari 2006
Peugeot 405, får du kolla efter rost (som på alla gamla bilar), samt att bakhjulen inte står så här /----\,  är ett vanligt fel på dessa. Annars e det en kul bil, har själv haft en 405 Mi16. Bra bil förövrigt.

32 Inlägg
17 februari 2006
Trådstartare
ookej, tack för tipset toXXy.
Men hur är det med nissan sunny då? Har hört att det är en bra bil.

1 453 Inlägg
17 februari 2006
Sthlm08 skrev:

Jag hade nog satsat mina bagis på Toyota Corolla eller en hyfsat fin Mazda 323!

lastbils chaffis......
299 Inlägg
17 februari 2006
vet ej om motor+vxl låda men inge vidare i karrossen rostar som alla gammla asiater......... köp nåt svensk som har billiga reserv delar........... typ volvo 740 eller saab 900..... okej drar mer soppa ( men billigare reservdelar + billig försäkring......

i wish my lawn was emo so it would cut itself!

lastbils chaffis......
299 Inlägg
17 februari 2006
sveddan skrev:
Sthlm08 skrev:

okej kan hålla med corolla är en bra bol men om det pajar blir de dyrt......wink

1 453 Inlägg
17 februari 2006
Saabnorden skrev:
sveddan skrev:
Sthlm08 skrev:

okej kan hålla med corolla är en bra bol men om det pajar blir de dyrt......wink

Kan inte tänka mig att delar till Corollan är dyrare än till någon annan bil i samma klass, eller?

lastbils chaffis......
299 Inlägg
17 februari 2006
är ingen expert på området men..... Corolla har jävligt bra rykte om sig så varför inte....... kanske inte stor skillnad till andra märken från "utlandet" men som ex är ju en 740/900 jävligt vanliga bilar så de borde väl dra ner priserna??

433 Inlägg
17 februari 2006
En Golf 2:a kanske? Lätta att styla, delarna är billiga, drar inte så mkt soppa mm..får nog t.o.m en slant över ifall du har 9 tusen..beror ju på vad du hittar på..

1 453 Inlägg
17 februari 2006
Saabnorden skrev:
är ingen expert på området men..... Corolla har jävligt bra rykte om sig så varför inte....... kanske inte stor skillnad till andra märken från "utlandet" men som ex är ju en 740/900 jävligt vanliga bilar så de borde väl dra ner priserna??

Man ska dock tänka på att våra svenska bilar är dyra i reservdelar från generalagenten. Däremot lär mekonomen ha det man behöver, både till jappar och svenska bilar.

Rörpulare
1 453 Inlägg
17 februari 2006
SupraM3 skrev:
hade köpt en vanligare volvo typ 240 740 eller varför inte 340!!!!

och ta automaten då har för mej att den har lite problem i uppförbackar pga remdrift:) annar gamla bmw 5 serien e ju billiga! gott om reservdelar också!
Senast redigerat av nissan 200sx (17 februari 2006)

Hellre omkommen och bortkörd än bortkommen och omkörd:)
"Life is lika a race track, you gotta go round and round..Sure some times you crash and burn but if you don´t make the turn you ain´t never gona learn"

1 453 Inlägg
17 februari 2006
nissan 200sx skrev:
SupraM3 skrev:
hade köpt en vanligare volvo typ 240 740 eller varför inte 340!!!!

och ta automaten då har för mej att den har lite problem i uppförbackar pga remdrift:) annar gamla bmw 5 serien e ju billiga! gott om reservdelar också!

Ingen BMW om du vill komma billigt undan i försäkring, dessutom är skatten ganska hög då bilen väger en del.

Avstängd
138 Inlägg
17 februari 2006
Tja,

Du ska ta galanten eller en motsvarande japan som är lika driftsäker.... du hittar en fin galant för 9000 om du letar på tex blocket.....satsa på en glsi, går billigt och inget som krånglar om den e väl omhändertagen.....

annars en fin corolla som inte e så mkt rost på...ett bra val...

de där me att volvo har så billiga delar... glöm de, du får inte göra annat än o laga så då blir de dj..igt dyrt.....om de e en 2 7 9 serie..som e.äldre....

440 340 360   NEJ.......absolut inte alls... bara å glömma...

Ett tips bara....

har en galant 92a
vinterbil.. 740 88a.....(missnöjd) hemslöjd när den e som...

32 Inlägg
18 februari 2006
Trådstartare
Vad tror ni om VW Jetta då? smile

8 Inlägg
11 maj 2006
jag har själv just kommit över en riktigt fin 309 gti helt rostfri med 16 000 mil på nacken för 8 000:- riktigt rolig bil att köra och billig i försäkrning och skatt. kan se lite gubbig ut men de kan man lätt åtgärda. förövrigt riktigt billiga reservdelar, om du hittar en så kolla om kamremmen är bytt nyligen för den ska bytas ca efter 12 000 mil och pajjar den så kan de bli dyrt.. men annars en riktigt fin och rolig bil ! Lycka Till ! smile

361 Inlägg
11 maj 2006
Köp inte en bil som kostar under 10000 kr! Ett råd bara.   Spara ett tag till istället.

Fartdåre =)
147 Inlägg
3 juni 2006
Satsa på en Primera. Enligt Folksams undersökningar ligger de i klass med V70 i verkliga olyckor karossmässigt (inga airbags), och de är billiga att köra och äga. Min drar 0.79. Svårt att få tag i styling i Sverige dock.  modellerna -94 till och med -96 är ganska pigga med sina 125hkr, före -94 hade de en singel injector eller va det heter på 115hkr, men efter -94 fick de multi point injector med en ökning på 10hkr och de är lättare att få på ett öppet filter på en med multi point eftersom den inte har kvar original filtret uppe på motorn utan vid sidan om. De är dock besvärliga att byta högtalare i, man måste ta av hela dörrsidan för att byta fram, och i hatt hyllan får man ta bort tyget på ovansidan för att komma åt.

Detta är då jag, ser ut som ett djur på bilden!

464 Inlägg
3 juni 2006
du kan ju skaffa en äldre audi 100 eller 80. Försäkringen är väl så där för audi.

jag personligen har en Audi 100 91'a c4 som går skapligt billigt, har legat runt 0,65L/mil. Frösäkringen för min del ligger på ca 566 i halvförsäkring utan assistans på folksam. Bör tillägga att jag är 20år gammal så den blir lite dyrare än om farsan stått som ägare.

Sök