2476
Sök

Hur får man reda om min b230f är A eller B

15 Inlägg
23 september 2008
Trådstartare
#1
behöver lite hjälp eftersom att igår slog min vevstake sönder blocket på väg till jobbet efter knackninar från den skräpiga motorn. Har hittat en jätte fräsch motor från en 240 men måste veta efter som att motorerna skiljer sig med olika saker. Info om bilen i papperna står de att bilen är utagen 88 men kom från fabrik 87 i oktober. kansker inte säger nåt men de finns garanterat någon som e bättre än mig på volvo motorer och då är de garanterat:Plol


Fetast i stan !!
991 Inlägg
23 september 2008
#2
Har du diagnosuttag framme vid det vänstra fjädertornet i motorutrymmet som du kan söka felkoder ??   har du det så har du en b230f  modell b   annars om du inte har det så har du en a !    jag är inte 100% säker på att det är såhär men det är allafall så jag lärt mig   // Emil

"Det reder sig, sa kärringen som sket i såsen!"
Volvo the intelligent choice

Whatever :)
1 652 Inlägg
23 september 2008
#3
Klorin_Elvis skrev:
Har du diagnosuttag framme vid det vänstra fjädertornet i motorutrymmet som du kan söka felkoder ??   har du det så har du en b230f  modell b   annars om du inte har det så har du en a !    jag är inte 100% säker på att det är såhär men det är allafall så jag lärt mig   // Emil

Kan stämma rätt så bra. För jag har en B modell och har jag den lilla svart felsöknings boxen vid fjäderbenet och far min har a modell för han har inte den. båda är -88 ( igentligen -89 )

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser

Allt i allo
358 Inlägg
23 september 2008
#4
annars är det väll bara å kolla under om det sitter en sån där jävla dumburk... fast iofs den kan ju va bortplockad=P

De é nice !

Fetast i stan !!
991 Inlägg
23 september 2008
#5
Ramneborg skrev:
annars är det väll bara å kolla under om det sitter en sån där jävla dumburk... fast iofs den kan ju va bortplockad=P

Jag hade en kat på min gamla 740 och det var en 88 - A  polaren har en 740 - 87 och den har oxå kat på den !  så det där med kat har inget med a och b att göra

"Det reder sig, sa kärringen som sket i såsen!"
Volvo the intelligent choice

234 Inlägg
23 september 2008
#6
Motorkoden?


402 Inlägg
25 september 2008
#7
Det står va det är för motor på en liten klistrad lapp som sitter i motorutrymmet typ uppe vid torpedväggen till vänster. Där ska all sån fakta stå.

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
25 september 2008
#8
vad spelar det för roll 88-a eller 88-b det har ju inget med motorblocket att göra utan om katten måste funka eller inte.
88-b är den som har dispans från katt kravet  och har för mig att det är alla bilar som är byggda å reggade som 88:or  88:a är dom som är byggda -87 men reggade som -88

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

8 Inlägg
25 september 2008
#9
det är bara att byta motorn.  det värst som kan krångla är väl att du får flytta över toppen/insug pga av insprutninger skiljer sig eller inte. om det är förgasare är det lungt

Drive Faster Then The Devil Can Run!

15 Inlägg
17 december 2008
Trådstartare
#10
de är olika modeller av motorer behöver inte veta de längre men de handlar om massa skit olika givare a har färre givare b har fler. men men.tongue


344 Inlägg
17 december 2008
#11
men det e väl bara att använda samma system som du redan har i bilen och bara ta själva blocket.



Sök