3569
Sök

Det negativa med tyskstuk?

250 Inlägg
27 september 2008
Trådstartare
#1
Vad finns det för negativa effekter med för mycket tyskstuk, för väghållning, komfort etc.? Har hört att man behöver ha högre däcktryck om man kör med mycket tyskstuk, stämmer det?

Det måste ju finnas nån anledning till att biltillverkare alltid har däck och fälg mellan max/min-gränserna för hur breda däck man kan ha...

Med lem
1 127 Inlägg
27 september 2008
#2
Ett gatdäcks däcksida "flexar" ju som ytterligare en form av stötdämpning eller viker sig när det kränger. Hur detta blir med tyskstuk vågar jag inte svara på. Men väghållningen lär bli lite speciell. Komfort kan du nog glömma. big_smile


Kalaskillen
246 Inlägg
27 september 2008
#3
jag har tyskstuk och är toknöjd, om du är ute efter utseende roll

väghållningen är väl inte den bästa, och komforten är väl inte samma som en fläsk merca men jag klagar inte, jag har känt värre!

Varför ska man alltid behöva hålla 5-56burken rakt för att något ska komma!!? CRC uppfinn något bättre!

Teddan
2 495 Inlägg
27 september 2008
#4
bilen uppför sig skumt , enligt mig.
har haft ofrivilligt tyskstuk på några bilar och dom blev okörbara (ofrivviligt=slutsålda i rätt bredd)

ferrarin gick inte ens att köra wink

www.byebyepolizei.se, för dig som gillar snabba bilar

250 Inlägg
27 september 2008
Trådstartare
#5
r-ted skrev:
bilen uppför sig skumt , enligt mig.
har haft ofrivilligt tyskstuk på några bilar och dom blev okörbara (ofrivviligt=slutsålda i rätt bredd)

ferrarin gick inte ens att köra wink

Ok! Hur pass mycket tyskstuk hade du då? Var det inom de rekommenderade måtten (typ från 215-255 mm breda däck)?

250 Inlägg
27 september 2008
Trådstartare
#6
Streammen skrev:
jag har tyskstuk och är toknöjd, om du är ute efter utseende roll

väghållningen är väl inte den bästa, och komforten är väl inte samma som en fläsk merca men jag klagar inte, jag har känt värre!

Det fattar jag, det är ruskigt snyggt smile

854 Inlägg
28 september 2008
#7
Jag har inte så mycket erfarenhet av olika montage och däck så jag kan inte säga varken det ena eller det andra.
Men min tanke är att med "tyskstuk" (lagom, inte extremt) så borde däcket kränga mindre eftersom det får bättre stöd av fälgen och därav ge lite bättre väghållning.
Jag har lite tyskstuk på min bil, 215/35-18, och den känns inte konstig att köra. Men det är inget extremfall heller.


JDM
593 Inlägg
28 september 2008
#8
Måste bara slänga in ett okunnigt inlägg tongue
Vad är tyskstuk igentligen?

Det ska vara JDM och bana!

\m/(><)\m/
742 Inlägg
28 september 2008
#9
Haxxel skrev:
Måste bara slänga in ett okunnigt inlägg tongue
Vad är tyskstuk igentligen?

Tyskstuk på hjulen är det när man har breda fälgar med smala däck så däcksidan lutar in mot slitbanan.. komforten blir sämre iom att däcksidan inte kan fjädra. men det är snyggt.. på vissa bilar
Senast redigerat av isso (28 september 2008)

Keso är köttfärs gjord på mumintroll

265 Inlägg
28 september 2008
#10
kolla min e30 där har du tysk stuk tycker det är grymt gött å cooolt väghålliningen är helt underbar  så kör på  har 10 tum bak å 9 tum fram breddade plåtisar

nu med 470 hk

120 Inlägg
28 september 2008
#11
Lite tyskstuk är det väl på min Bimmer också med sina 265/35-18 smile Det negativa är väl att den är något stötigare och skärmkanten bak fick dessutom valsas för att hjulen skulle gå fritt i.o.m sänkning. Men i övrigt är väghållning, grepp och sist men inte minst utseende superbt! smile Det positiva väger ABSOLUT upp det negativa.


7 100 Inlägg
28 september 2008
#12
skrap skrap tongue

hante ja haft så tajte troser så hadde ja bröta omkull dej!

250 Inlägg
28 september 2008
Trådstartare
#13
Kmarcus skrev:
Jag har inte så mycket erfarenhet av olika montage och däck så jag kan inte säga varken det ena eller det andra.
Men min tanke är att med "tyskstuk" (lagom, inte extremt) så borde däcket kränga mindre eftersom det får bättre stöd av fälgen och därav ge lite bättre väghållning.
Jag har lite tyskstuk på min bil, 215/35-18, och den känns inte konstig att köra. Men det är inget extremfall heller.

Hur breda fälgar, då? kan va bra att veta wink
Senast redigerat av Erikkk (28 september 2008)

Fattig student
1 282 Inlägg
28 september 2008
#14
Jag är ju ute efter tyskstuk på min polo, letar fälgar med ljus och lykta, inte det lättaste att hitta något prisvärt..
Har dock ett par 8 tum breda 13 tummare men har försökt lista ut vilken bredd som är det minsta på dom men kan inte hitta nån som vet.. Nån som vet här kanske?

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=198980 <--- Min projekt tråd
Bara för att jag inte är paranoid längre så betyder inte det att dom inte är ute efter mig.
Ur en lögnares mun kommer inga sanningar..

854 Inlägg
28 september 2008
#15
Erikkk skrev:
Kmarcus skrev:
Jag har inte så mycket erfarenhet av olika montage och däck så jag kan inte säga varken det ena eller det andra.
Men min tanke är att med "tyskstuk" (lagom, inte extremt) så borde däcket kränga mindre eftersom det får bättre stöd av fälgen och därav ge lite bättre väghållning.
Jag har lite tyskstuk på min bil, 215/35-18, och den känns inte konstig att köra. Men det är inget extremfall heller.

Hur breda fälgar, då? kan va bra att veta wink

Att nån jävel skulle tänka på det tongue

Tänkte skriva det, men kom på att jag inte vet exakt hur breda dom är så jag skippade och hoppades på att ingen skulle tänka på det tongue Tror att dom är 7,5" breda, nästan säker tongue


Varningar. 36
1 200 Inlägg
28 september 2008
#16
Tiger1978 skrev:
Jag är ju ute efter tyskstuk på min polo, letar fälgar med ljus och lykta, inte det lättaste att hitta något prisvärt..
Har dock ett par 8 tum breda 13 tummare men har försökt lista ut vilken bredd som är det minsta på dom men kan inte hitta nån som vet.. Nån som vet här kanske?

Du kan lätt köra med 165/50 på dom iaf. smile

Tyskstuk är nice. Bara posetivt! Kör på.

Fjädrar är för fåglar och Roger Pontare.

16 197 Inlägg
28 september 2008
#17
TFkarlsson skrev:
Tiger1978 skrev:
Jag är ju ute efter tyskstuk på min polo, letar fälgar med ljus och lykta, inte det lättaste att hitta något prisvärt..
Har dock ett par 8 tum breda 13 tummare men har försökt lista ut vilken bredd som är det minsta på dom men kan inte hitta nån som vet.. Nån som vet här kanske?

Du kan lätt köra med 165/50 på dom iaf. smile

Tyskstuk är nice. Bara posetivt! Kör på.

de jobbiga me tyskstuk däck/fälgar e att om man kört fort i kurvor så kan däcken "släppa" från fälgen.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

250 Inlägg
29 september 2008
Trådstartare
#18
Erikkk skrev:
Vad finns det för negativa effekter med för mycket tyskstuk, för väghållning, komfort etc.? Har hört att man behöver ha högre däcktryck om man kör med mycket tyskstuk, stämmer det?

Det måste ju finnas nån anledning till att biltillverkare alltid har däck och fälg mellan max/min-gränserna för hur breda däck man kan ha...

Inte fått svar på detta:
Om man håller sig inom de rekommenderade gränserna, för hur breda däck man kan ha, kommer man märka nån skillnad då? T ex så ska ett 225/40-18-däck ha 7,5-9" breda fälgar. Kan man ens kalla det tyskstuk med detta däck på en 8,5" bred fälg?

Cruel
29 september 2008
#19
evilaudio skrev:
TFkarlsson skrev:
Tiger1978 skrev:
Jag är ju ute efter tyskstuk på min polo, letar fälgar med ljus och lykta, inte det lättaste att hitta något prisvärt..
Har dock ett par 8 tum breda 13 tummare men har försökt lista ut vilken bredd som är det minsta på dom men kan inte hitta nån som vet.. Nån som vet här kanske?

Du kan lätt köra med 165/50 på dom iaf. smile

Tyskstuk är nice. Bara posetivt! Kör på.

de jobbiga me tyskstuk däck/fälgar e att om man kört fort i kurvor så kan däcken "släppa" från fälgen.

precis vad jag hade tänkt skriva wink

Iom att däcket inte kan flexa så mkt i sidled så kommer det istället leda till punka tongue (men så snabbt ska du väl inte köra? )

normal people are scary
57 Inlägg
29 september 2008
#20
Erikkk skrev:
Erikkk skrev:
Vad finns det för negativa effekter med för mycket tyskstuk, för väghållning, komfort etc.? Har hört att man behöver ha högre däcktryck om man kör med mycket tyskstuk, stämmer det?

Det måste ju finnas nån anledning till att biltillverkare alltid har däck och fälg mellan max/min-gränserna för hur breda däck man kan ha...

Inte fått svar på detta:
Om man håller sig inom de rekommenderade gränserna, för hur breda däck man kan ha, kommer man märka nån skillnad då? T ex så ska ett 225/40-18-däck ha 7,5-9" breda fälgar. Kan man ens kalla det tyskstuk med detta däck på en 8,5" bred fälg?

nej...personligen så måste jag säga att "tyskstuk" handlar om så mycket mer än bara fälgar och däck...en bra ide är att spana in tyska tidningar som finns i vilken väl sorterad kiosk som helst...breda fälgar med lite gummi och sjukt lågt gärna på en bil som är näst intill original med bra putts på...det är riktigt "tyskstuk" det

Fiat For Life
pasta bilar is the shit


Sök