3732
Sök

Köpa sprillans ny bil? Värt det?

Mollllgan
28 september 2008
Trådstartare
Hejsan nu är vecka kommen då jag bestämmer mig för bilen som ska ta oss från a - ösmile
Men har suttit oändliga timmar och letat på blocket bla men hittar man en bil som inte har för många mil på sig så har den haft 19 ägare typ=).

Nu är då min fråga  är det värt att köpa en helt ny bil eller ska man chansa på att den rätta dyker upp?
Bilen i fråga är en saab 9-3 aero 2,8t V6 SS/SC

Jag skulle vilja veta vad ni som köpt sprillans nya bilar tkr..

Óch inte ngn från www.epatraktor.se som inte vet ett skit=)

mvh

Fri fart för ett fritt folk!
14 138 Inlägg
28 september 2008
får känslan att det kanske inte är rätt tid att köpa en ny bil iaf inte på avbetalning
tanke på räntor
dock ska det gå att fynda på beg marknaden och bland nya bilar i dagens läge

jag personligen skulle aldrig köpa en ny bil köp hellre en bil som är 1år gammal så slipper man värsta värdeminskningen

Kör fort så hinner inget hända...

Teddan
2 495 Inlägg
28 september 2008
har du bara en bra kontantinsats e det bara att köpa.

men glöm inte bort att det är stor värdeminskning på nya bilar, även om du får ett bra pris så tappar du.

www.byebyepolizei.se, för dig som gillar snabba bilar

Forummoderator
9 299 Inlägg
28 september 2008
Generellt så är ju en bilaffär en dålig affär. En ny bil förlorar 20kkr när du kör ut den på gatan. Samtidigt, om du har tur och får en bil som går bra och sedan behåller den i 20 år så kan det ju "löna" sig. Min far köpte en ny Audi för över 20 år sedan och den har han kvar. Vi räknade ut att den kostat löjligt lite per mil då den mer eller mindre aldrig gått sönder och då han kört 40.000 mil med den.

Jag skulle nog ha lite is i magen och leta vidare efter en nästan ny begagnad.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

2 283 Inlägg
28 september 2008
http://www.blocket.se/vi/17843191.htm?ca=20_s

Denna hade jag slagit till på.

R.I.P. Michael Jackson!

Mollllgan
28 september 2008
Trådstartare
Pikey skrev:
http://www.blocket.se/vi/17843191.htm?ca=20_s

Denna hade jag slagit till på.

Har kikat på den ex antal ggr=)

Mollllgan
28 september 2008
Trådstartare
r-ted skrev:
har du bara en bra kontantinsats e det bara att köpa.

men glöm inte bort att det är stor värdeminskning på nya bilar, även om du får ett bra pris så tappar du.

Kontantinsats yikes

Lån ffs=) Ne men vet inte riktigt kanske räcker med en 2,0 liters turbo ochså.. Lite billigare

Mollllgan
28 september 2008
Trådstartare
Jag är beredd på smällen vad gäller värdeminskining men det är så satans mkt pengar...

Apsvårt.. Måste satsa på en ny bil...
Ska in på bilfirma imon (bokat  tid)
Bygga egen bil och då får man ju exakt vad man vill ha.. Men men kanske blir den nyare saaben X: Modellen=)

Teddan
2 495 Inlägg
28 september 2008
Om du skall låna så skall du hela tiden ha mindre lån kvar än bilen är värd , annars sitter man knepigt till.

tänk på att en bil rasar mycket i början ...

min bil som är 1år gammal har tappat över 300 000kr , så skulle det vara lånade pengar så hadde jag vart tvungen att betala 30 000kr månaden .

men en billigare har mindre värdeminskning och en dyrare tvärtom wink

men känslan att hämta sin nya bil är ju underbar, jag älskar känslan iaf.

Mollllgan
28 september 2008
Trådstartare
r-ted skrev:
Om du skall låna så skall du hela tiden ha mindre lån kvar än bilen är värd , annars sitter man knepigt till.

tänk på att en bil rasar mycket i början ...

min bil som är 1år gammal har tappat över 300 000kr , så skulle det vara lånade pengar så hadde jag vart tvungen att betala 30 000kr månaden .

men en billigare har mindre värdeminskning och en dyrare tvärtom wink

men känslan att hämta sin nya bil är ju underbar, jag älskar känslan iaf.

Du är mig en knepig f-n wink

Jag blir samtidigt avskräckt en aning om "nybil"

samtidigt som du säger känslan att hämta sin sprillans nya bil" smile

Fasen aja får väll se hur jag ska göra med bilen.. Känns ju samtidigt lite koko då jag inte har ett enda lån eller liknande nu och imon sitter jag med ett lån på 400 000:- sad Men men återstår o se vad det blir=)

Teddan
2 495 Inlägg
28 september 2008
jag har itne alla tomtar hemma men gillar bilar och gör många dåliga affärer....
Nu är många av mina bekanta bilhandlare vilket gör att man oftast har mycket låga priser vid ny köp.

Mollllgan
28 september 2008
Trådstartare
r-ted skrev:
jag har itne alla tomtar hemma men gillar bilar och gör många dåliga affärer....
Nu är många av mina bekanta bilhandlare vilket gör att man oftast har mycket låga priser vid ny köp.

Okej okej men känns skönt när nån med erfarenhet svarar på frågan/frågorna.. men jag återkommer imon med en rapport om hur det blir=)

Mvh

Teddan
2 495 Inlägg
28 september 2008
ja gör det , har du några andra konstiga frågor så år det bara att fråga på , pm funkar oxå om du vill ställa lite mer intima frågor hehehe

är det saab det gäller ?
dom behöver ju sälja bilar så dom e garanterat säljkåta.
Så sent som idag så sades det på ekonominyheterna att gm är nära en konkurs, finns massa påtrycknings faktorer.
Många säljare tror dom e skit grymma och att man är blåst bara för man tittar på ny bil.

när jag köpte octavia Rs Tdi förra året så pruta jag över 40 000kr på telefon wink detta var en helt ny bil......

vill du lite tips så skicka du ett pm , har lite trix på lager

Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
28 september 2008
Om du känner att du kan leva med ett lån på nästan 500K (det är iaf vad en 9-5 med det godis jag skulle beställt kostar) så kör på men bara sålänge du kan sätta dig ner och räkna ut att du verkligen har råd med det.

Finns inget värre än folk som köper splitter-nya bilar och sen är tvungna att sälja dom efter ett halvår bara för att dom varit för optimistiska i kalkylerna.

R-Ted: Hur går det med den där GTR:en nu då ??  tongue

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

41 Inlägg
28 september 2008
Känslan av att hämta ut en ny bil är helt enorm och att veta att just du är den första personen som äger och brukar bilen. saab har just nu välldigt låg ränta nu på 3.95% tkr då jag. jag har en ränta på lite mer än 6% på min avbetalningsplan på min Opel Astra. Jag tkr det är en helt underbara känsla iaf. sen så vet man ju precis hur bilen sköts smile annars har man ju ingen aning om det har varit en misshandlad bil som köpts.

Teddan
2 495 Inlägg
28 september 2008
TBOC_Razor skrev:
Om du känner att du kan leva med ett lån på nästan 500K (det är iaf vad en 9-5 med det godis jag skulle beställt kostar) så kör på men bara sålänge du kan sätta dig ner och räkna ut att du verkligen har råd med det.

Finns inget värre än folk som köper splitter-nya bilar och sen är tvungna att sälja dom efter ett halvår bara för att dom varit för optimistiska i kalkylerna.

R-Ted: Hur går det med den där GTR:en nu då ??  tongue

GT-R hm..... fattar noll nada cool

Smack that ass!!
2 953 Inlägg
28 september 2008
lite svårt förövrigt att nån från www.epatraktor.se skulle skriva då den sidan finns inte längre sen ett par år tillbaka

Zombies, coming soon to a city near you!
www.nesdb.se ditt 8-bit forum på nätet

4 299 Inlägg
28 september 2008
Ska du köpa en helt ny så satsa på en utav deras lagerbilar, där har du störst chans till o få ner priset. Framförallt me tanke på att handlarna gärna vill bli av med -08ans modeller o få in fler -09or.

Det är en jäkligt skön känsla att få åka en helt ny bil som ingen annan använt. Nu har jag iof bara varit med o hämtat farsans bilar, men de finns ju förklarliga själ till det roll

Men som sagt, satsa på en -08a så kan du nog få ner priset en del wink

Teddan
2 495 Inlägg
28 september 2008
Rallyhalle skrev:
Ska du köpa en helt ny så satsa på en utav deras lagerbilar, där har du störst chans till o få ner priset. Framförallt me tanke på att handlarna gärna vill bli av med -08ans modeller o få in fler -09or.

Det är en jäkligt skön känsla att få åka en helt ny bil som ingen annan använt. Nu har jag iof bara varit med o hämtat farsans bilar, men de finns ju förklarliga själ till det roll

Men som sagt, satsa på en -08a så kan du nog få ner priset en del wink

men en lagerbil är oftast en mycket svårsåld bil med "fel" utrustning, något som handlaren har fått in billigt från importören/tillverkaren.

skall man köpa ny så är ju halva nöjet att få plocka ihop en "egen" bil:)

Fisketokig
2 997 Inlägg
28 september 2008
Lägg ett bud på min smile snart 3500Mil

Så sant att du vid nybilsköp måste pruta mycket. Under 10% rabatt på listpriset kollar du inte ens åt i dagens läge.

Saab 9-3 Aero SS --- Honda CBR600RR
Can Am 800XXC Vägreg --- Can Am 450X Vägreg

Sök