Värdeminskning och pris, det beror på av för Ny bil du köper.. Vi började leta bil ochde fina bilarna med rätt mil, rätt utrustning kostade 80-100000kr då vi kikade.. de var lite olika kända märken och låg krin 02-03 i årsmodell.
vi bestämmde oss då för att handlade en helt ny bil. Det är inte det fetaste märket men har rimlig komfort, mycket god säkerhet, och bra bränsleekonomi.. andrahandsvärdet kan bli precis hur som helst... Wildcard mao. Vill vi hävda oss har vi andra bilar till det
Kia Cee´d SW 1.6 DIesel.
7års garanti om man servar den på märkesverkstad (dvs något dyrare service)
Drar 0.5ca, låg skatt pg miljöriktig motor (2600kr/år)
Vi fick dock partickelfilter bidrag på 6000kr så vi slipper skatten i några år.
Kostade 170000 cirkus med det lull lull vi behövde.
Värdet när vi säljer den nångång kommer nog att vara rätt lågt.. men vi räknar med att ha den i just 7år.. och då är ju "alla" bilar värda rätt mycket mindre än vad de kostade nya... Lågt inköpspris gör ju att vi max kan loosa 170000kr på den.. lek med tanken att vi säljer den efter 6.5 år.. rätt tufft att kunna sälja den med fabriks garanti kvar år 2014. tror vi får mer än 1 kr för den då. minst 30-40 000? är kanske rimligt?
Vad en 03a 100000kr saab är värd om 7 år vill jag inte veta. 20000? den är ju ändå "då" 13 år gammal även om man servat den på märkesverkstad.
Jag inbillar mig att totala mellanskillnaden för mig blir ca 50000kr i denna jämnförelse på en ny bil och då är det inget snack om saken... vår nya "lågpris kia" är klart mycket bättre än kompisens fina bättre beg saab 2003a.
Men man blir ju lurad hur man än gör
002 cents