3505
Sök

dumpventil ger sämre effekt?

22 Inlägg
28 september 2008
Trådstartare
#1
undrar om någon känner till om man kan tappa effekt om man sätter i en dumpventil ? inbillar mig att min bil har fått sämre gasrespons och allmänt blivit lite slöare..eller så inbillar man sig bara? mvh oskar
Senast redigerat av b3ngan (28 september 2008)


Det som inte dödar gör ont
2 668 Inlägg
28 september 2008
#2
rööd eller svart tändkasset?

2slow

1 036 Inlägg
28 september 2008
#3
Jag har då int emärkt nån skillnad iaf.. men du kör väl med Trionic / på din..?


22 Inlägg
28 september 2008
Trådstartare
#4
azid skrev:
rööd eller svart tändkasset?

det sitter röd kasett i den..


22 Inlägg
28 september 2008
Trådstartare
#5
Mange__ skrev:
Jag har då int emärkt nån skillnad iaf.. men du kör väl med Trionic / på din..?

japp, det är trionic i den..


Brum säger bilen.
394 Inlägg
28 september 2008
#6
Om din bil har lmm och du kör med öppen dump så är det inte att rekomendera.. (bilen får fel mätvärden)

Livet börjar vid 1bar! Och 15 Volt :)

22 Inlägg
28 september 2008
Trådstartare
#7
Psychotic skrev:
Om din bil har lmm och du kör med öppen dump så är det inte att rekomendera.. (bilen får fel mätvärden)

lmm:P? vad är det ?


Mästare
2 947 Inlägg
28 september 2008
#8
LuftMasseMätare

Senast redigerat av KimVsWorld(Idag 22:03:00)

Konsult
1 247 Inlägg
28 september 2008
#9
Min bil är marginellt slöare med en öppen AV (AvlastningsVentil/Dump).. Ser faktiskt ingen nytta med öppen AV när bilen faktiskt mår bättre med återcirk. som sitter original. Den AVn som sitter original klarar en hel del och därför rekommenderar jag inte att byta.

Har kört min bil med öppen men har bytt tillbaka för bilen helt enkelt blir trevligare att köra..

/Kim


811 Inlägg
28 september 2008
#10
b3ngan skrev:
Psychotic skrev:
Om din bil har lmm och du kör med öppen dump så är det inte att rekomendera.. (bilen får fel mätvärden)

lmm:P? vad är det ?

luft masse mätare typ

Ursprungligen postat av Jak@n
Den enda instansen i samhället dit alla vänder sig, en liten kal panel där alla ska pilla - oavsett vem du är. Det enda som knyter oss samman. Det och Anna anka.

262 Inlägg
28 september 2008
#11
Luftmassmätare= mäter luft mängden. Tror du måste köra med en återcirkulerande dump eller en hybrid dump

Mikael Holmkvist Reschke
mickehr@hotmail.com

Smålänning
7 883 Inlägg
28 september 2008
#12
Billig dump eller? Alltså UNDER 1000 kr?

Då läcker den säkert, och då går bilen sämre.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

22 Inlägg
28 september 2008
Trådstartare
#13
Tagg3N skrev:
Min bil är marginellt slöare med en öppen AV (AvlastningsVentil/Dump).. Ser faktiskt ingen nytta med öppen AV när bilen faktiskt mår bättre med återcirk. som sitter original. Den AVn som sitter original klarar en hel del och därför rekommenderar jag inte att byta.

Har kört min bil med öppen men har bytt tillbaka för bilen helt enkelt blir trevligare att köra..

/Kim

okej.. jag tog av min idag och satte på orginal grejjerna.känns betydligt bättre! roligt med ljud ett tag, men man tröttnar ju på det också.som med allt annat..Tack för svar/oskar


Avstängd
653 Inlägg
28 september 2008
#14
Det är drygt att massa svarar utan att veta ett skit om trådskaparens motor.

Trionic = Ingen LuftMasseMätare, så nej det ska inte göra nån skillnad med öppen dump på din bil, mycket möjligt att den gör det ändå.

Prova o plocka bort den o se om de blir nån skillnad?

Jag har rätt i vad jag än säger.

Konsult
1 247 Inlägg
28 september 2008
#15
b3ngan skrev:
Tagg3N skrev:
Min bil är marginellt slöare med en öppen AV (AvlastningsVentil/Dump).. Ser faktiskt ingen nytta med öppen AV när bilen faktiskt mår bättre med återcirk. som sitter original. Den AVn som sitter original klarar en hel del och därför rekommenderar jag inte att byta.

Har kört min bil med öppen men har bytt tillbaka för bilen helt enkelt blir trevligare att köra..

/Kim

okej.. jag tog av min idag och satte på orginal grejjerna.känns betydligt bättre! roligt med ljud ett tag, men man tröttnar ju på det också.som med allt annat..Tack för svar/oskar

Original AV kombinerat med öppet filter ger ju ett fint ljud, diskret och bra. Är inte helt säker på om du har LMM i din bil eller ej, min har det inte men det skiljer ett år. Kommer inte ihåg hur det är. Har du LMM bör du akta dig för både öppet filter och öppen AV. Öppet filter kan ge skador på LMM med tanke på den oljan man har i filtret och öppen AV gör att bilen får fel mängd luft.

Hoppas det löser sig, som sagt rekommenderar jag original AV.

Mvh Kim


airflow skrev:
Det är drygt att massa svarar utan att veta ett skit om trådskaparens motor.

Trionic = Ingen LuftMasseMätare, så nej det ska inte göra nån skillnad med öppen dump på din bil, mycket möjligt att den gör det ändå.

Prova o plocka bort den o se om de blir nån skillnad?

Trionic kan vara både T7 och T5, men då det är röd kassett innebär det T5 och antagligen ingen LMM men jag är som tidigare sagt inte helt hundra på om T5 alltid var utan LMM. 9000 med T5 har i vissa fall LMM och andra inte vet jag ..
Min 9-3 är det T5 utan LMM, det är skillnad men endast marginell vad gäller AV. Original återcirk. ger lite bättre respons och spoolup.
Senast redigerat av Tagg3N (28 september 2008)


Brum säger bilen.
394 Inlägg
28 september 2008
#16
Du är ganska inteligens befriad själv då jag skrev "Om din bil har" just pga. att jag inte visste..
Han bad om hjälp och det kunde varit hjälp.. 

ann annan sak som kan göra att bilen blir slöare mellan växlingarna är att dumpen är för tung öppnad så impellern saktar in när inte over trycket dumpas ut som de ska.. då borde du kunna höra ett kvittrande ljud..
fast det borde bara bli marginella skillnader ofs..

airflow skrev:
Det är drygt att massa svarar utan att veta ett skit om trådskaparens motor.

Trionic = Ingen LuftMasseMätare, så nej det ska inte göra nån skillnad med öppen dump på din bil, mycket möjligt att den gör det ändå.

Prova o plocka bort den o se om de blir nån skillnad?
Senast redigerat av Psychotic (28 september 2008)

Livet börjar vid 1bar! Och 15 Volt :)

1 019 Inlägg
28 september 2008
#17
Tagg3N skrev:
Trionic kan vara både T7 och T5, men då det är röd kassett innebär det T5 och antagligen ingen LMM men jag är som tidigare sagt inte helt hundra på om T5 alltid var utan LMM. 9000 med T5 har i vissa fall LMM och andra inte vet jag ..

Trionic 5 har inte, och har aldrig haft, luftmassemätare. Om du har sett en LMM på en 9000 så har den antingen haft LH-Jetronic eller om det var en V6'a, Motronic.


Konsult
1 247 Inlägg
29 september 2008
#18
Garfield skrev:
Tagg3N skrev:
Trionic kan vara både T7 och T5, men då det är röd kassett innebär det T5 och antagligen ingen LMM men jag är som tidigare sagt inte helt hundra på om T5 alltid var utan LMM. 9000 med T5 har i vissa fall LMM och andra inte vet jag ..

Trionic 5 har inte, och har aldrig haft, luftmassemätare. Om du har sett en LMM på en 9000 så har den antingen haft LH-Jetronic eller om det var en V6'a, Motronic.

Röd kassett på en radfyra har då vad jag fått lära alltid varit T5, men visst erkänner jag att jag inte har alla fakta.. Vad jag sett med egna ögon har vissa 9000 MED röd kassett också LMM.. Men som sagt är jag inte säker..
/Kim


Mycke vill ha mer...
611 Inlägg
29 september 2008
#19
Tagg3N skrev:
Garfield skrev:
Tagg3N skrev:
Trionic kan vara både T7 och T5, men då det är röd kassett innebär det T5 och antagligen ingen LMM men jag är som tidigare sagt inte helt hundra på om T5 alltid var utan LMM. 9000 med T5 har i vissa fall LMM och andra inte vet jag ..

Trionic 5 har inte, och har aldrig haft, luftmassemätare. Om du har sett en LMM på en 9000 så har den antingen haft LH-Jetronic eller om det var en V6'a, Motronic.

Röd kassett på en radfyra har då vad jag fått lära alltid varit T5, men visst erkänner jag att jag inte har alla fakta.. Vad jag sett med egna ögon har vissa 9000 MED röd kassett också LMM.. Men som sagt är jag inte säker..
/Kim

Då har det varit en med LH jetronic insprutning som styrdes av LMM men med DI tändning, DI= Direct Ingnition saabs egna avancerade tändsystem. När trionic kom -93 så var DI/APC och insprutning inbyggda i samma enhet och till en början så hette det Trionic 5 och kontrollerades av MAP sensor, den på nyare 9-3 00/01- och 9-5 98- var efterträdaren Trionic 7 med svart tändkassett och den hade fått tillbaka LMM:en. Efter detta så har det även kommit ut Trionic 8 på dom allra nyaste bilarna.

//Per-Arne

22 Inlägg
29 september 2008
Trådstartare
#20
airflow skrev:
Det är drygt att massa svarar utan att veta ett skit om trådskaparens motor.

Trionic = Ingen LuftMasseMätare, så nej det ska inte göra nån skillnad med öppen dump på din bil, mycket möjligt att den gör det ändå.

Prova o plocka bort den o se om de blir nån skillnad?

jag plockade bort den igår ,och jag märker att det blev en viss skillnad.men jag köpte den på speedparts så den passar ju, det är ju inte fel dumpventil på fel bil om man säger så. men jag upplever ändå att det är en skönare bil att köra utan tongue



Sök