4686
Sök

Saab 9-3 ss externt slutsteg på AS1

8 Inlägg
29 september 2008
Trådstartare
Hej!

Har nyligen köpt en saab 9-3 ss -03, fick den billigt så sket i att ljudet bara var as1, men nu vill jag koppla in externt slutsteg, gärna med så få ingrepp som möjligt och helst ingen lödning

Försökt läsa på men hittar ingen som helst information om AS1 går att bara köra med hög-lågnivå omvandlare på 4" i hatthyllan för att få ut lågnivå? för vill helst inte löda i original-slutsteget för att jag varken har kunskap eller färdighet till det hehe smile

tack på förhand

mvh

Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
29 september 2008
Har för mig att stereon i 9-3 SS -03 kör med fiberoptik och då är det lättare att bara slita ut hela skiten och slänga in nytt.

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

18 Inlägg
29 september 2008
nej 4"arna är inte fullrange, ta signal från dörrhögtalarna fram och på med en hög-låg nivå så har du fullrange till slutsteget:) ett tips är att ta signalen till vänster om förar stolen smile

8 Inlägg
29 september 2008
Trådstartare
Jo det ska tydligen vara fiberoptik draget bakåt sad skulle helst vilja ha kvar original HU eller sattit dit en dubbel-din men det skulle bli för dyrt för mig just nu, så undrar bara om det finns något enkelt sätt att få ut en låg-nivåsignal från original-stereon? smile

8 Inlägg
29 september 2008
Trådstartare
men AS1 har inte dörrhögtalarna, det kanske finns fördraget kablage dit ändå?

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
30 september 2008
Vänta nu här, nu rullar vi tillbaka bandet en bit. Du har alltså en AS1 stereo? Då kan du tyvärr inte göra så mycket åt ljudet, alla signaler som du får ut till högtalarna är skurna vid 120Hz, tyvärr. Så någon riktig bas kan du inte få ut ur det systemet, eftersom att det inte finns något slutsteg att koppla in sig på häller. Så dom enda alternativen som finns för dig är:

1: Uppgradera till AS2 nivå och koppla in en hög-lågnivå omvandlare på utgående kablar till dörrarna, den signalen bör då vara fullrange (jag får iaf ut det där) och kör vidare till ett eller flera slutsteg.

2: Byt ut hela stereon, detta är nog den bästa men krångligaste lösningen då bilen kommer bli väldigt kinkig om du bara river ur original stereon och CD-spelare, samt att du kommer tappa ljudet från blinkers och backvarnare (om du har sån).

Hoppas att du får till nåt bra av det iaf. smile För jag förstår i ärlighetens namn inte hur Saab kunde släppa iväg en bil med sitt märke på som har ett så dåligt ljud som AS1an... även AS2an är ju katastrof!

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

8 Inlägg
30 september 2008
Trådstartare
Aj då! det var ju inge bra =/ hur billigt tror du man kommer undan och vart kan man få tag i delar till as2? btw är det några kablar dragna alls till högtalare förutom dem som sitter i?

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
30 september 2008
Är tyvärr inte alltför billigt att uppgradera, bara en AMP1a brukar gå på ca 2500 på SDCC, sen för att få till en riktig AS2a så behövs ju även högtalarna som kostar nån krona. Men om du nu ska bygga om ljudet så antar jag att du kommer köra på andra högtalare.

Är inte säker på hur det är med kablar, men jag tror att det mesta bör vara fördraget för en uppgradering, det enda jag vet saknas är om man ska bygga om till en AS3, då finns inte kablarna till 6x9orna i hatthyllan. Men alla kablar till AS2an bör vara på plats. Enklast är att sticka in handen under förarstolen och kolla till vänster om du känner någon kontakt där, den ska isåfall pluggas in i AMP1an. smile

Saab 9-3SC {SQ-edition}

6 170 Inlägg
30 september 2008
ChriZtoffer skrev:
Vänta nu här, nu rullar vi tillbaka bandet en bit. Du har alltså en AS1 stereo? Då kan du tyvärr inte göra så mycket åt ljudet, alla signaler som du får ut till högtalarna är skurna vid 120Hz, tyvärr. Så någon riktig bas kan du inte få ut ur det systemet, eftersom att det inte finns något slutsteg att koppla in sig på häller. Så dom enda alternativen som finns för dig är:

1: Uppgradera till AS2 nivå och koppla in en hög-lågnivå omvandlare på utgående kablar till dörrarna, den signalen bör då vara fullrange (jag får iaf ut det där) och kör vidare till ett eller flera slutsteg.

2: Byt ut hela stereon, detta är nog den bästa men krångligaste lösningen då bilen kommer bli väldigt kinkig om du bara river ur original stereon och CD-spelare, samt att du kommer tappa ljudet från blinkers och backvarnare (om du har sån).

Hoppas att du får till nåt bra av det iaf. smile För jag förstår i ärlighetens namn inte hur Saab kunde släppa iväg en bil med sitt märke på som har ett så dåligt ljud som AS1an... även AS2an är ju katastrof!

Tappa ljudet från blinkers och backvarnare ??

Sitter inte det i SIDen ?  Eller det är inbyggt i stereon på NG9-3 ?

PS: sa ju att det skulle vara enklast att riva ut hela skiten och bygga nytt tongue

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
1 oktober 2008
TBOC_Razor skrev:
Tappa ljudet från blinkers och backvarnare ??

Sitter inte det i SIDen ?  Eller det är inbyggt i stereon på NG9-3 ?

PS: sa ju att det skulle vara enklast att riva ut hela skiten och bygga nytt tongue

Det ljudet skickas ut från stereon till högtalarna på instrumentbrädan så ja det försvinner om man nu river ur stereon. smile Märkte det när jag höll på och byggde om i min nu och tar signalen till dom högtalarna från ett annat ställe. Fick då koppla om och dra en av dom kanalerna till centern för att kunna få höra när man blinkar och backar. smile

Och ang om att det är enklare att riva ur och bygga nytt så njae... okej visst han kan inte göra så mycket med det han har nu men med en AMP1 i bilen så kan man komma väldigt långt. smile Fast det ger nog ett klart bättre resultat att bygga helt nytt, men även mer jobb och problem.

Saab 9-3SC {SQ-edition}

8 Inlägg
1 oktober 2008
Trådstartare
okej tror nog ändå jag satsar på att behålla original-stereon smile vart kan man få tag i amp1 till ett resonabelt pris? hur ser kontakten ut för den så jag kan kolla om det finns något fördraget? ingen som haft AS1 och vet om det är fördraget kablar?

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
2 oktober 2008
Som sagt så kostar en AMP1a ca 2500 på SDCC, det är begagnat då alltså. Sist jag kollade så låg dom nya på ca 4k om jag nu inte mins helt tokig. Så om du nu vill ha tag på en "billigt" så är det nog begagnatmarknaden som gäller, men det är inte särskilt ofta som dom finns där och när dom väl gör det så försvinner dom fort. Jag letar själv efter en nu då jag lyckats ha av en fiberkabel i min och dom tydligen inte går att få tag på lösa. Men lycka till med letandet! smile

Saab 9-3SC {SQ-edition}

8 Inlägg
2 oktober 2008
Trådstartare
okej får nog vara in på saab här i trakterna och kolla vad dem ska ha för ett sånt också smile undrar fortfarande hur det är med kablarna, om saab har gjort det enkelt för sig själv att uppgradera genom att fördra kablarna eller om det inte är något draget på AS1 sad

6 170 Inlägg
2 oktober 2008
Swedenrockers skrev:
Ursäkta offtopic, men är det stereon med gul/orange belysning och SID eller är det den med grön belysning och inbyggd display?

Den med grönt skulle jag tro.

4 299 Inlägg
2 oktober 2008
linden skrev:
okej får nog vara in på saab här i trakterna och kolla vad dem ska ha för ett sånt också smile undrar fortfarande hur det är med kablarna, om saab har gjort det enkelt för sig själv att uppgradera genom att fördra kablarna eller om det inte är något draget på AS1 sad

Vågar inte lova, men de kan nog mycke väl vara så att de e en hel del förberett för o uppgradera stereon. De e fördraget för de mesta extrautrustning som finns, så jag skulle inte riktigt förstå varför dom inte skulle förbereda för o bygga ut stereon...

6 170 Inlägg
2 oktober 2008
Swedenrockers skrev:
Jag kikade på Blocket på -03:or och hittade en med SID:en. Därav min fråga.
TBOC_Razor skrev:
Swedenrockers skrev:
Ursäkta offtopic, men är det stereon med gul/orange belysning och SID eller är det den med grön belysning och inbyggd display?

Den med grönt skulle jag tro.

Ja men detta är ju en SS, alltså den nya karossen och inte den som ser ut som en halv-gammal 900:a.

Nya karossen = nya stereon.

EDIT: -03 fanns både gamla och nya karossen.
Senast redigerat av TBOC_Razor (2 oktober 2008)

Sök