Hej Har en Volvo 850 GLT-93 där det sitter ett GP4 Steg från MDS och till den har jag kopplat 2 st 6*9: or från Stylingbutiken (STA Extreme) och en baslåda från Arizona Eagle med 3 st 10 tummare (ej hemma bygge).
Jag har mono-kopplat baslådan på 2 kanaler och de resterande 2 kanalerna går till 6*9: orna. Kan jag ha kopplat fel?
Slutsteget dör nämligen ibland bara så där vid rätt så hög volym och där det är mycket bas. Det konstiga är att man kan lyssna i ett par minuter där basen är nästan öronbedövande men helt plötsligt så bara så där dör slutsteget! Då går steget in i Protect.
Har dragit en 21mm2 PLUS kabel från batteriet till steget och en 21 mm2 MINUS kabel rätt ner i karossen (Mycket väl slipad) + där sitter en 4mm2 minus kabel till minuspolen på batteriet. Huvudenheten är Pionners deh-p7900 och där är en ny jord kabel ditsatt (också mycket välslipat i karossen).
Vad tror ni. Har jag kopplat högtalarna fel eller vad kan det vara?
Har hört att det kan vara dåliga kontakter men det ska det inte vara tycker jag eftersom jag gjorde det så noga jag kunde. Ska för säkerhets skull gå igenom alla kablar och kontakter till helgen men det kanske är ett onödigt arbete om någon vet vad felet ligger!
Kollade även upp om jag kanske får något spänningsfall eller om batteriet e dåligt. Men det ska vara helt ok. Min farfar hjälpte mig att mäta och han har jobbat med volvo´s i hela sitt liv så jag förmodar att han mätte rätt.
Men som sagt man kan lyssna ett par minuter med bra bas innan steget dör bara så där.
Då stänger man av stereron (och steget igenom remoten) och så sätter man på det igen efter 30 sek och då fungerar det i ett par minuter igen!
Hittar inte mycket fakta om lådan men det står om man söker efter den på prisjakt under egenkaper där att den har 4ohm. Alla 3 basarna är ju kopplade i en terminal och sen till steget.
Om jag förstår ditt första inlägg rätt så har du alltså en 4mm2 kabel från batteri till kaross, och en 21mm2 kabel mellan kaross och steg? Varför?? Du borde ju ha iaf minst en 21mm2 kabel mellan batteri och kaross också! Annars har du ju ingen nytta av den kabeltjockleken mellan steg och kaross. Sen så tror jag lika som luunggan att du har lastat ner steget för lågt, låter iaf så på symptomen som du uppger. Testa att resistansmäta med en multimeter på högtalarterminalen (med steget bortkopplat) och se vad du får fram för värde? Skulle tro att den kommer visa under 4Ohm.
Såg vad du hade för låda osv nu. Den lådan kräver en hel del kräm så att ditt problem är förmodligen att du har för lite effekt till baslådan därav att den dör för dig.
"Alla 3 basarna är ju kopplade i en terminal och sen till steget. "
Om lådan skulle vara i 4 ohm på det viset så skulle varje bas behöva vara på 12Ohm styck.
Nej...jag säger felbelastat steg.
Opponera att varje bas är på 4 ohm så landar han på 1.33. är de på 8 ohm så hamnar han på 2.66 ohm... I vilket fall som helst så LÄR inte hans steg klaa mer än 4 ohm bryggat.....
Två 6x9 kopplade parallellt på två kanaler.....eh ja 2 ohm bara där. Totallast för steget tror jag kliver UNDER 2 ohm.
"Alla 3 basarna är ju kopplade i en terminal och sen till steget. "
Om lådan skulle vara i 4 ohm på det viset så skulle varje bas behöva vara på 12Ohm styck.
Nej...jag säger felbelastat steg.
Opponera att varje bas är på 4 ohm så landar han på 1.33. är de på 8 ohm så hamnar han på 2.66 ohm... I vilket fall som helst så LÄR inte hans steg klaa mer än 4 ohm bryggat.....
Två 6x9 kopplade parallellt på två kanaler.....eh ja 2 ohm bara där. Totallast för steget tror jag kliver UNDER 2 ohm.
exakt, han har felbelastat steg helt enkelt ! prova koppla in en baslåda med en eller 2st basar. som du vet är på 4ohm. då ska du se att det funkar,, eller köp ett monoblock som är 1ohm stabilt.
all affischering utom affischering om affischering förbjuden förbjuden !
Ok, ska testa detta till helgen då... men det finns inget annat sätt att koppla basarna på. Eller den ända lösningen är ett nytt steg till basarna eller en ny baslåda!!!
Som svar på din fråga ChriZtoffer. Där sitter en 21mm2 kablen från stegets GND till karossen + att där sitter (från GND på steget) en 4 mm2 kabel till batteriet. Den satt där sen innan så jag kopplade in den också, Kanske onödigt eller fel???
Steget sitter fast på baslådan... det utsätts ju för vissa vibrationer vilket inte är så bra väl. Ska flytta det till helgen. Och Ja, det blir rätt varmt. Funderar på att när jag flyttar steget bygga en hållare där jag sätter in 2 kylfläktar under steget! - kan detta vara något???
Som svar på din fråga ChriZtoffer. Där sitter en 21mm2 kablen från stegets GND till karossen + att där sitter (från GND på steget) en 4 mm2 kabel till batteriet. Den satt där sen innan så jag kopplade in den också, Kanske onödigt eller fel???
Aha okej, då är jag med. Den 4mm2 kabeln kan du dock skippa, gör nog varken till eller från. Fast om den redan sitter där så kan det ju få vara kvar å. Men vad har du för kabel mellan kaross och batteri då? Inte för jag tror att det är ditt problem men många tänker inte på att uppgradera den, och då spelar det ingen roll vad du har för kvadrat på jordkabeln till steget.