Hallå!
Bilen jag innehar är då en Nissan Stagea och denna tråd följer det som hänt från inköpet till nutid. Tråden har varit med från start och jag uppdaterar bara det första inlägget då och då, medan de riktiga uppdateringarna kommer efter hand i slutet av tråden.
Allt började med att flyga till England, ta en hyrbil till en handlare, köpa en bil jag inte kunnat köra pga försäkringsregler (jag fick köra, men då gällde inte firmans försäkring, och jag kan inte ta en försäkring på en bil jag inte äger). Nerverna låg 1dm utanpå skinnet, men allt gick klockrent och det var bara köra hem landvägen. Finns lite filmer från resan i min profil (och jag tror de finns i tråden med, minns ej).
Sen började jobbet att få bilen laglig i Sverige på ett snyggt sätt. Många sågar bara hål i reflektorn och sätter plexiglas, så var min tanke med, men lyckligtvis fick jag en galen idé att göra om standard dimljuset till planglas med en projektor bakom, vilket fungerar klockrent.
Jag har under 2009 hunnit få på en FMIC och 3" downpipe. Inget effekthöjande, men det stryper mindre än standard och motsvarar troligen de ponnysar som försvunnit under årens lopp.
All annan information ska finnas i tråden och gör det inte det så fråga. Jag börjar få lite mer koll på denna bil, som visat sig vara mer speciell än jag trott.
Status:
Ursprungskontroll: GODKÄND
Konvertering till Sverige: KLAR
Registreringsbesiktning: GODKÄND
Trim: Pågående
Hur konverteringen utfördes finner ni i inlägg 24, 37 & 39 (sida beror på era inställningar)
Kort information, mer finns i tråden:
Chassi: Skyline R33
Motor: RB25DET
Växellåda: Automat
Drivning: 4wd från Nissan Skyline
Effekt: 230hk minus de som valt att springa på grönbete (och detta gäller oavsett hur mycket som modifieras.
)
ECU: Stagea S1 version 1 av 3. Finns ej ett pålitligt elschema att få tag på, så det blir att chansa lite...
Laddtryck: 0.36bar standard
Modifieringar hittar ni i tråden, det är fortfarande på en sansad nivå, men målet är att plocka 500hk ur motorn och att den går under 1liter per 10km. Det sista kommer bara vara möjligt om jag lär mig att köra riktigt lugnt och mjukt en hel tank, men det kommer nog.
Tidsramen är hittills obegränsad, men alla vill ju ha allt direkt, så vi får se vad jag kan lyckas med (med hjälp av alla fantastiska människor). Drömmarna bör alltid vara högre än målen, och målen högre än verkligheten, men framtiden avslöjar allt.
Detta är då ursprungsskicket, Oktober 2008:
Bild från
www.schumis-foto.seJuli 2009:
Oktober 2009:
December 2009:
Bild från
www.schumis-foto.seApril 2010:
Men höjdpunkten måste ha varit att stå inne i A-hallen på Elmia under påsken 2011 och se hur allt bara blänkte. Det känns bättre att frysa i garaget då.