3166
Sök

Fredriks PC-tjänst?Chip trimning till saab!?

Forummoderator
10 576 Inlägg
22 oktober 2008
#21
peegee skrev:
Väldigt många omedvetna kör sönder sina bilar och skyller sen på trimfirman

Ofta kommer inte hela sanningen fram... tex att 50% E85 som genom trolleri smugit sig ner i tanken på bilen som rasade mm.  Lätt att gå ut på forumen och skylla på chippet när det i själva verkat är stora chippet mellan axlarna som inte är korrekt mappat.

Därmed inte sagt att det inte finns dåliga programvaror. De billigare chipfirmorna har ofta inte koll på vad de gör. Mjukvaror klippa hit och dit. Ena gången kanske du från "kalles motorchipperi" får BSR mjukvara nästa gång Autotech, eller allra värst om Kalle själv fått tag i en emulator och lyckats höja laddtrycket elektroniskt.   5000kr för pystrim... ingen hit.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

2 164 Inlägg
22 oktober 2008
#22
Att trimma en saab är betydligt svårare än många andra bilar på grund av deras avancerade motorstyrnings system.
Alla kan inte hantera de.
BSR är ingen höjdare på aero V6an att trimma till saab.
Men de tar tag att utveckla en fungerande programvara.
Maptun och Nordic gör långvariga tester innan dom ens börjar sälja dom till kund.
Så där är en förklaring varför dom är dyrare än andra.
Man får vad man betalar för.

MVH

F


3 Inlägg
25 oktober 2008
#23
Fredrik-79 skrev:
Att trimma en saab är betydligt svårare än många andra bilar på grund av deras avancerade motorstyrnings system.
Alla kan inte hantera de.
BSR är ingen höjdare på aero V6an att trimma till saab.
Men de tar tag att utveckla en fungerande programvara.
Maptun och Nordic gör långvariga tester innan dom ens börjar sälja dom till kund.
Så där är en förklaring varför dom är dyrare än andra.
Man får vad man betalar för.

MVH

F

Hej!

Ja visst är det avancerat...men just nu finns det en hel del system på marknaden som är bra mycket mer komplicerade. Eller menar du att det är "svårare" att jobba med Trionic 7 än typ MED 9.1, MED17, EDC16 eller kanske ME 7.7.0?

2 164 Inlägg
26 oktober 2008
#24
Om man jämför med motorstyrnings system som finns på bilar idag är de ju endast V10 i M5/M6 som är mer avancerad än Trinoc 7. Trinoic 8 vet jag inte men har lite insid uppgifter att den är betydligt vassare.
Många dagens bilars styr system är ju rena barnleken jämfört med Trionics system.
Gör man inte rätt går de sönder och därför säger jag köp av en firma som kan!

MVH

F


Better than God \o/
1 883 Inlägg
26 oktober 2008
#25
Jag skulle valt ett trim från en känd firma. Utan minsta tvekan!!!
Det är ju bra om det går och kontakta trimlevrantören ifall det uppstår problem.  En trimfirma utan kundkontakt är totalt KASS! Så jag skulle knappt tagit i den där bilen med tång ens...

3400:- vore ett lagom pris för hela bilen så länge den inte antingen har original programvara eller ett från seriöst / känt företag.

Beware the lollipop of normality. Lick it once, and you suck forever.
"Ungdomar borde förbjudas, de för bara ett jävla liv..." :-)

3 Inlägg
26 oktober 2008
#26
Fredrik-79 skrev:
Om man jämför med motorstyrnings system som finns på bilar idag är de ju endast V10 i M5/M6 som är mer avancerad än Trinoc 7. Trinoic 8 vet jag inte men har lite insid uppgifter att den är betydligt vassare.
Många dagens bilars styr system är ju rena barnleken jämfört med Trionics system.
Gör man inte rätt går de sönder och därför säger jag köp av en firma som kan!

MVH

F

Jasså...så endast MSS60/65 som sitter i M5/M6 V10 och M3 V8 är bättre än Trionic 7 och 8 menar du? big_smile

Du borde nog läsa på dina styrsytem lite tycker jag! wink

Ja barnlek vet ja inte om jag skulle säga, men du kanske kan de flesta map-adresser i huvudet till vad ska vi säga... MED 17.5.5?

Och på tal om vad som är avancerat så gör det ju saken betydligt lättare om man har tillgång till DAMOS....men det visste du kanske redan wink

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
26 oktober 2008
#27
bluetaily skrev:
Jasså...så endast MSS60/65 som sitter i M5/M6 V10 och M3 V8 är bättre än Trionic 7 och 8 menar du? big_smile

Du borde nog läsa på dina styrsytem lite tycker jag! wink

Ja barnlek vet ja inte om jag skulle säga, men du kanske kan de flesta map-adresser i huvudet till vad ska vi säga... MED 17.5.5?

Och på tal om vad som är avancerat så gör det ju saken betydligt lättare om man har tillgång till DAMOS....men det visste du kanske redan wink

Försöker du vinna VM i namedropping?
Ist för att ordbajsa, tala om utan ne massa förkortningar och fina namn vad det är som gör de motorstyrningarna så speciella och avancerade...


Medlem 34530
908 Inlägg
26 oktober 2008
#28
Garfield skrev:
Decibel skrev:
Nej, inte powerchip

Såg att det var ändrat nu. hmm

Decibel skrev:
Jag vet var mjukvaran kommer ifrån, du kan vara alldeles lugn vad gäller funktion och driftsäkerhet.

Har dock själv inte bänkat nåt, så jag kan inte säga något om den utlovade effekten, men rejäl skillnad, de blir det.

(jag använder mjukvara från samma ställe som han tar sin ifrån)

Det var märkligt för på hemsidan står det ju:

   
Vi optimerar ALLTID din originalkod och använder ALDRIG färdiga styrkoder.

Samtidigt kan man läsa under "Senaster Nyheterna!" att de inlett ett samarbete med Proscott som ju "gör" Powerchip's Saab-program. hmm

stämmer det att de samarbetar med powerchip, proscott så skulle jag tänka mig för riktigt ordentligt. gå in på stcs och så kommer det upp en del.

kolla gärna denna tråd: http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=183800

mvh
Victor

Mitt nya projekt, Brother Edition
"Det är högst osannolikt att något transportmedel för passagerare kan röra sig fortare än 15 km/h"
-citat Thomas Treshold, Tågingenjör (1835)

3 Inlägg
26 oktober 2008
#29
bumpe skrev:
bluetaily skrev:
Jasså...så endast MSS60/65 som sitter i M5/M6 V10 och M3 V8 är bättre än Trionic 7 och 8 menar du? big_smile

Du borde nog läsa på dina styrsytem lite tycker jag! wink

Ja barnlek vet ja inte om jag skulle säga, men du kanske kan de flesta map-adresser i huvudet till vad ska vi säga... MED 17.5.5?

Och på tal om vad som är avancerat så gör det ju saken betydligt lättare om man har tillgång till DAMOS....men det visste du kanske redan wink

Försöker du vinna VM i namedropping?
Ist för att ordbajsa, tala om utan ne massa förkortningar och fina namn vad det är som gör de motorstyrningarna så speciella och avancerade...

Ja det ska jag göra det lovar jag er när Fredrik-79 sagt sitt om varför Trionic är "det bästa" wink

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
27 oktober 2008
#30
bluetaily skrev:
bumpe skrev:
bluetaily skrev:
Jasså...så endast MSS60/65 som sitter i M5/M6 V10 och M3 V8 är bättre än Trionic 7 och 8 menar du? big_smile

Du borde nog läsa på dina styrsytem lite tycker jag! wink

Ja barnlek vet ja inte om jag skulle säga, men du kanske kan de flesta map-adresser i huvudet till vad ska vi säga... MED 17.5.5?

Och på tal om vad som är avancerat så gör det ju saken betydligt lättare om man har tillgång till DAMOS....men det visste du kanske redan wink

Försöker du vinna VM i namedropping?
Ist för att ordbajsa, tala om utan ne massa förkortningar och fina namn vad det är som gör de motorstyrningarna så speciella och avancerade...

Ja det ska jag göra det lovar jag er när Fredrik-79 sagt sitt om varför Trionic är "det bästa" wink

Jag är rätt så ganska övertygad om att tronic är det BÄSTA systemet för saab motorer eller kanske även andra 4-cylindriga turbomotorer med någorlunda normal effekt...
Tror även att alla styrystemen du nämnde till BMW skulle få det jävligt svårt under huven på en saab...

O andra sidan så får trionic det sjukt jobbigt när det helt plötsligt är 6 cylindrar till och att turbon saknas, han blir nog väldigt ledsen...

Hade det funnits ett självklart givet val vilket som var bäst hade det inte funnits olika styrsystem. Samma sak med motorer, turbo vs. sug vs. kompressor, antal cylindar, bensin vs. diesel. Alla har för och nackdelar, samma med styrsystem.
Ska vi enas om att runt är den bästa formen på ett hjul så tror jag vi kan vara nöjda.


2 164 Inlägg
28 oktober 2008
#31
Vi kan ju vara överrens om att man inte ska tro man kan trimma en saab bara för man tror ha sig lite dator kunskap om styr system för de är så mycket mer än bara de som styr.
Förbrännings tryck m.m.
Om man visst hur högt saab hade orginal är de inte lika lätt som man tror att ändra lite som man vill.
Köp frän en stor firma så blir de bättre!

MVH

F


1 688 Inlägg
28 oktober 2008
#32
Fredrik-79 skrev:
Om man jämför med motorstyrnings system som finns på bilar idag är de ju endast V10 i M5/M6 som är mer avancerad än Trinoc 7. Trinoic 8 vet jag inte men har lite insid uppgifter att den är betydligt vassare.
Många dagens bilars styr system är ju rena barnleken jämfört med Trionics system.
Gör man inte rätt går de sönder och därför säger jag köp av en firma som kan!

MVH

F

Vad kan man göra med Trionic 7 som man inte kan göra med min 6 år äldre Audi? tongue

Varning till er allergiker, inlägget kan innehålla spår av ironi och moralkakor!

2 164 Inlägg
28 oktober 2008
#33
De är joniserings mätning av förbränningen som gör att man kan mäta upp exakt vad som händer och sen justeras allt för att ha samma effekt även vilken höjd över havet man än är och att man har ett variablet laddtryck beroende på alla omståndigheterna runt omkring. Sen känner den av luft temperatur i insugnings röret och ytter temp m.m så man gör så motorn går så bra som möjlig och därför är de mer lättare att ligga på gränsen för vad motorn klarar utan att gå över den.
Man har mindre marginaler för den har så många beräkningar per sekund.
Trionic 8 är ännu värre.
Trionic 5 var först med joniserings mätare och saab va först med APC som även satt på en porsche turbo.

MVH

F


Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg
28 oktober 2008
#34
synd att saab inte e lika duktiga på lådorna då smile men motor/turbo kan dom bra big_smile



Sök