2572
Sök

Lacka om Huv med klarlacksläpp - LACKAD *BILD!* UPDATE

1 892 Inlägg
2 oktober 2008
Trådstartare
#1
Hallå, jag ska lacka om en kompis motorhuv som har riktiga klarlacksläpp,
men måste jag slipa ner ALL klarlack, även den som inte fjällat? 
Eller kan jag slipa ner det kritiska området och matta ner resten och ölägga nu lack o klarlack??

Mvh/Mats

http://www.geting.se/image.php/127362-850huv.jpg
Senast redigerat av krutmats (7 oktober 2008)


Random Hero
4 047 Inlägg
2 oktober 2008
#2
bättre o slipa ordentligt där de släppt o lite till, o sen lite lättare resten av huven, lr hela huven ner till metall så de blir snyggt

Dog food lid. Backwards

SKÅNING
1 215 Inlägg
2 oktober 2008
#3
om du bara slippar där det släppt så kommer det att synas efterlack också då det blir som en krater visst det blir snyggare än vad det är men gör det riktigt alltså slippa ner allt

Projekt:Volvo 244 GL blir TURBO Bilen som ALDRIG kommer bli 100% färdig

1 892 Inlägg
2 oktober 2008
Trådstartare
#4
Ner till metall? tycker det låter väldigt överkurs.. men beredd att slipa ner all klarlack, 
Volvon är en ITALIEN import och jag gissar att släppet beror på att den stått i het sol, kan det ligga nått i det?
OM det stämmer borde ju räcka att matta ner restan av huven då denna stekande hetta inte finns i sverige
Mvh/Mats


1 892 Inlägg
2 oktober 2008
Trådstartare
#5
alexm- skrev:
om du bara slippar där det släppt så kommer det att synas efterlack också då det blir som en krater visst det blir snyggare än vad det är men gör det riktigt alltså slippa ner allt
Debnna "krater" tänkte jag isf fylla mer filler eller sprutspackel ..
Men ditt bud står ändå kvar?? Mvh/ M


Billackerare
365 Inlägg
2 oktober 2008
#6
krutmats skrev:
alexm- skrev:
om du bara slippar där det släppt så kommer det att synas efterlack också då det blir som en krater visst det blir snyggare än vad det är men gör det riktigt alltså slippa ner allt
Debnna "krater" tänkte jag isf fylla mer filler eller sprutspackel ..
Men ditt bud står ändå kvar?? Mvh/ M
jag hade nog slipat bort de lacksläpp o sedan matta ner resten o sen lägga en filler över hela huven..då blir man ju av med stenskott o sånt trisst på köpet smile

Honda The Power Of Dreams
www.alexautoservice.se

1 892 Inlägg
2 oktober 2008
Trådstartare
#7
Crazygreek skrev:
krutmats skrev:
alexm- skrev:
om du bara slippar där det släppt så kommer det att synas efterlack också då det blir som en krater visst det blir snyggare än vad det är men gör det riktigt alltså slippa ner allt
Debnna "krater" tänkte jag isf fylla mer filler eller sprutspackel ..
Men ditt bud står ändå kvar?? Mvh/ M
jag hade nog slipat bort de lacksläpp o sedan matta ner resten o sen lägga en filler över hela huven..då blir man ju av med stenskott o sånt trisst på köpet smile
Så är du o jag inne på samma spår,  fler än vi som är det??
smile
Mvh/M


4 001 Inlägg
2 oktober 2008
#8
jepp, sista alternativet verkar bra, att slipa ner till plåtrent skapar en massa extrajobb med grundfärg m.m

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

1 892 Inlägg
3 oktober 2008
Trådstartare
#9
Inga fler förslag eller tycken??
Mvh/Mats


Lackerare/Rekondare
834 Inlägg
3 oktober 2008
#10
krutmats skrev:
Crazygreek skrev:
krutmats skrev:

Debnna "krater" tänkte jag isf fylla mer filler eller sprutspackel ..
Men ditt bud står ändå kvar?? Mvh/ M
jag hade nog slipat bort de lacksläpp o sedan matta ner resten o sen lägga en filler över hela huven..då blir man ju av med stenskott o sånt trisst på köpet smile
Så är du o jag inne på samma spår,  fler än vi som är det??
smile
Mvh/M
Det låter som den bästa iden.

Plåtrent är bara överkurs och resultatet blir det ingen skillnad på alls.

1 892 Inlägg
3 oktober 2008
Trådstartare
#11
Jag tackar! då forsätter jag slipa nu när jag vet så ska jag updattarea tråden eftersom får ni se hur det bidde big_smile Mvh/Mats


SKÅNING
1 215 Inlägg
3 oktober 2008
#13
krutmats skrev:
Crazygreek skrev:
krutmats skrev:

Debnna "krater" tänkte jag isf fylla mer filler eller sprutspackel ..
Men ditt bud står ändå kvar?? Mvh/ M
jag hade nog slipat bort de lacksläpp o sedan matta ner resten o sen lägga en filler över hela huven..då blir man ju av med stenskott o sånt trisst på köpet smile
Så är du o jag inne på samma spår,  fler än vi som är det??
smile
Mvh/M
Det var nog så jag menade, hade nog gjort så själv iallafall

Projekt:Volvo 244 GL blir TURBO Bilen som ALDRIG kommer bli 100% färdig

3 059 Inlägg
3 oktober 2008
#14
Crazygreek skrev:
krutmats skrev:
alexm- skrev:
om du bara slippar där det släppt så kommer det att synas efterlack också då det blir som en krater visst det blir snyggare än vad det är men gör det riktigt alltså slippa ner allt
Debnna "krater" tänkte jag isf fylla mer filler eller sprutspackel ..
Men ditt bud står ändå kvar?? Mvh/ M
jag hade nog slipat bort de lacksläpp o sedan matta ner resten o sen lägga en filler över hela huven..då blir man ju av med stenskott o sånt trisst på köpet smile
Ja det hade jag nog också gjort.. Fats slipat bort det mesta av den gamla klarlacken på hela för att slippa få kant och behöva lägga på för tjockt med filler.
Sen lackat hela huven igen och lagt på klarlack.
Såg inlägget på ett lackforum innan idag också..
Senast redigerat av Smajly (3 oktober 2008)


Billackerare
365 Inlägg
4 oktober 2008
#15
krutmats skrev:
http://www.geting.se/image.php/127585-850huv2.jpg
Börjat sliiipa nu smile
hehe den e lackad ett par gånger tongue alltid en överaskning när man slipar huvar o ser att "oh fan, här va de X antal lager tongue " de du slipat räcker, kanske att man kör av lite till o sen spackla stenskotten o på me filler så blir de fint smile

Honda The Power Of Dreams
www.alexautoservice.se

1 892 Inlägg
4 oktober 2008
Trådstartare
#16
Jag tackar smile ja jag blev lite förvånad när jag såg att den visst varit omlackad en gång innan, men det kanske förklarar varför klarlacken fjellat, att det av nån anledning blivit fel tiigare, så jag hoppas jag gör ett bättre jobb iaf big_smile
Känns som jag gör det grundligt iaf,  uppdateringar kommer smile
Mvh/Mats


Eliminator
1 441 Inlägg
4 oktober 2008
#17
Alltid en chansning att lacka på redan lackad yta, du kan aldrig veta vad som är lagt innan.
Dvs det kan bli reaktioner på lacken beroende på de underliggande lagren.
Vill man vara helt säker slipar man plåtrent.

/Tommy.

Visst är det tillverkat bilar efter 1973, men vem bryr sig?
"Horsepower sells cars, torque wins races"/ Carroll Shelby
Anyone can restore a Classic, but it takes a Real Man to cut one up!
You can make anything dance if you throw enough money at it, even a Windsor.

1 892 Inlägg
4 oktober 2008
Trådstartare
#18
Crazygreek skrev:
krutmats skrev:
http://www.geting.se/image.php/127585-850huv2.jpg
Börjat sliiipa nu smile
hehe den e lackad ett par gånger tongue alltid en överaskning när man slipar huvar o ser att "oh fan, här va de X antal lager tongue " de du slipat räcker, kanske att man kör av lite till o sen spackla stenskotten o på me filler så blir de fint smile
Kolla likheterna...
Varför har klarlacken släppt? när jag slipat nu så ser jag ju att klarlacken släppt EXAKT där nån innan mig hållit på att spackla.
http://www.geting.se/image.php/127362-850huv.jpg/fullhttp://www.geting.se/image.php/127585-850huv2.jpg/full

Nu är det färdigslipat och har torkat av huven med Siliconborttagare och ska lägga lite grundfärg där jag slipat genom, sedan blir det filler och våtslipning sedan lack smile

http://www.geting.se/image.php/127873-850huv3.jpg


1 892 Inlägg
5 oktober 2008
Trådstartare
#19
Jahaja...
Nu är den grundad och filler är lagt, undrar om det blev mycker filler, ska ju våtslipas imorgon
http://www.geting.se/image.php/127879-850huv4Grund.jpg
http://www.geting.se/image.php/127880-850huv5filler.jpg


Billackerare
365 Inlägg
5 oktober 2008
#20
krutmats skrev:
Jahaja...
Nu är den grundad och filler är lagt, undrar om det blev mycker filler, ska ju våtslipas imorgon
http://www.geting.se/image.php/127879-850huv4Grund.jpg
http://www.geting.se/image.php/127880-850huv5filler.jpg
våtslipa filler tar för lång tid tycker jag, slipa med P500 o sedan kör av me P800..o va de verkligen spackel ? va de inte bara den gamla fillern från "förr" den va ju gul ?

Honda The Power Of Dreams
www.alexautoservice.se


Sök