2595
Sök

Ställa in tändning

1 Inlägg
2 oktober 2008
Trådstartare
för en väldans novis så kommer här lite frågor, har precis köpt ignitor brytarlöst med ny tändspole.. koppla in det här ska jag nog koppla in,, nu kommer vi till det jag inte kan,, ställa in tändningen med strobolampa,, har inte en blekaste hur jag ska göra, nåt tips eller länk nånstans där det står utförligt

som sagt,, nånstans ska man börja,

Gillar stora förgasare
342 Inlägg
2 oktober 2008
Det beror lite på vad du har för lampa. Den bästa är en sådan där du ställer manuellt på den hur mcyket utslag du vill ha. Får då skjuter du på motorn så har du det utslaget när den blinkar på nolläget.

Har du en sådan som bara blinkar måste du ha märkning på remskivan, har du ingen så får man mäta ut med gradskiva där man vill ha tändningen sedan ställer man efter den.

På en trimmad rad 4 med vanligt bränsle så 36-37 grader på fullt utslag, alltså du mäter den på 4000 varv typ

Full gas sparar tid!
Portar och planar Volvotoppar.

21 761 Inlägg
2 oktober 2008
Det brukar bara vara att sätta "avkänningsklämman" på 1:ans tändkabel och sedan lysa mot siffermärkningen på vevaxelremskivan, då ska det även finnas någon sorts referensmarkering ovanför remskivan som man ska kika mot.

Börja med (innan motorn startas) att lossa skruven som håller fast fördelaren mot motorblocket, det är för att du ska kunna vrida runt fördelaren och ändra tändläget. Ta loss vakumslangen som sitter på fördelaren (om det finns en sån slang). Starta motorn och anslut avkänningsklämman på tändkabeln.

När stroboskopet blinkar så ska det se ut som att siffermärkningarna på remskivan står stilla, då kollar du vilken siffra som syns vid referensmarkeringen ovanför remskivan (tex 5 grader eller 10 grader osv). Kolla om rätt siffra syns rakt under referensmarkeringen, om det inte är rätt siffra så vrider du fördelaren tills rätt siffra kommer rakt under referensmarkeringen.

Det borde stå i instruktionsboken hur många graders tändförställning det ska visa på remskivan vid ett visst varvtal.

Det här är bara en generell beskrivning, jag vet inte säkert ifall du ska göra så här på just din bil. smile

Sök