3467
Sök

Vilket turbokit ska jag välja? Honda Civic 92-95

43 Inlägg
4 oktober 2008
Trådstartare
#1
Det är så att jag har tänkt att turbokonventera min Honda Civic 92-95 4D med en D-motor på 90HP original och jag har hittat två olika kit men jag vet inte vilket som ger mest effekt och jag vet inte om man kan lita på de som säljer dem.

Från det första kitet här under lovade de att jag skulle få mellan 100-150HP från kitet och från det andra kitet har jag inte fått något svar.

Så min fråga är vilket av dessa kit jag ska välja och om någon har någon erfarenhet av antingen Nordic Auto Import eller Tuningshop.

Priset spelar inte så stor roll, jag vill bara ha ut så mycket effekt jag kan. Om någon vet något annat kit som ligger mellan på mellan 10 000 - 20 000 kr till min bil som ger mer effekt är det välkommet med.

Kit 1:
http://www.nordicautoimport.com/ekmps/shops/nordicautoimp/images/honda_civic_turbo_kit_301[ekm]399x300[ekm].jpg
- Garrett T3 Turbo (200-360hk) (Kan oppgraderes til GT)
- T3/T4 Turbo Manifoil (D eller B blokk)
- T3/T4 Olje slange kitt
- Racing flenser
- Sandwich adaptor
- Missing Link
- Stor intercooler kitt med rørene, silicone slanger og klemmer
- T3 5bolt downpipe med o2 sensor
- Bensin trykks regulator m/ måler
- Manual boost kontroller
- Sports luft filter
http://www.nordicautoimport.com/nordic- … 1361-p.asp

Kit 2:
http://www.tuningshop.se/aaaa19046.jpg
- .50 STAGE iii WHEEL T3/T4 TO4E Turbocharger
- SUPER RACE TURBO MANIFOLD STAINLESS STEEL
- STAINLESS 4 BOLT DOWNPIPE
- Full set of TIG Welded Complete (5) piece 2.5" charge piping.
- WG DUMP TUBE
- SUPER 38MM WG
- SUPER RFL BOV
- SUPER 680mm X  460mm X 180mm INTERCOOLER
http://www.tuningshop.se/turbod.htm

Edit: Ingen verkar förstå att jag är mycket medveten om att det krävs mer än enbart de delar som följer med i kitet. Det jag vill veta är vilket utav de här kiten, eller om det finns bättre alternativ på kit, som jag ska välja för att få ut mest effekt.
Jag är inte intresserad av att byta motor eller bil.
Senast redigerat av CrAl (5 oktober 2008)


43 Inlägg
4 oktober 2008
Trådstartare
#2
Skulle det hjälpa på något sätt så ser mitt motorutrymme ut såhär:

https://www1.garaget.org/archive/100/99080/109820/109820-1047800.jpg


1 062 Inlägg
4 oktober 2008
#3
ebay.com finns massor med kit

Team Björkeryd

1 948 Inlägg
4 oktober 2008
#4
e det inte bättre att sälja bilen å köpa dig en vti istället? får du 160hk utan att behöva krångla med turbo... och vill du sen ha ännu mer e det bara att slänga på ett turbokitt på det...

och ska du inte göra något åt motorn? eller ska du bara slänga på en turbo å ladda 1 bar? big_smile

Just another freak in the freak kingdom
378 Inlägg
4 oktober 2008
#5
Du kan ju även kolla http://www.turbokits.com/civic_turbo_kits.html (en del av som spräcker din budget men du får nog mer för pengarna om du köper från usa pga den låga dollarn). Och passa dig för ebay om du inte vet exakt vad du ska ha. Är många bra kits där men även en hel hög med skit saker så. Och man brukar ju säga att man får vad man betalar för wink

If everything seems under control, you’re just not going fast enough.
Mycket ljud är lagomt.

391 Inlägg
4 oktober 2008
#6
jag kan hjälpa dig knappa ihop ett litet billigt kitt om du är intresserad


43 Inlägg
4 oktober 2008
Trådstartare
#7
Xabin skrev:
jag kan hjälpa dig knappa ihop ett litet billigt kitt om du är intresserad

Ja tack, jag vill helst komma upp i cirka 200 hästar iaf. Skulle vara skit bra


43 Inlägg
4 oktober 2008
Trådstartare
#8
wildboy_87_ skrev:
ebay.com finns massor med kit

Jo men man ska veta vad man ska ha med och hur mycket effekt de ger. Är inte så lätt att veta direkt.


43 Inlägg
4 oktober 2008
Trådstartare
#9
baltis skrev:
e det inte bättre att sälja bilen å köpa dig en vti istället? får du 160hk utan att behöva krångla med turbo... och vill du sen ha ännu mer e det bara att slänga på ett turbokitt på det...

och ska du inte göra något åt motorn? eller ska du bara slänga på en turbo å ladda 1 bar? big_smile

Jag vill inte sälja bilen. Jag vill inte byta ut motorn heller då det skulle kosta för mycket.


43 Inlägg
4 oktober 2008
Trådstartare
#10
Pi skrev:
Du kan ju även kolla http://www.turbokits.com/civic_turbo_kits.html (en del av som spräcker din budget men du får nog mer för pengarna om du köper från usa pga den låga dollarn). Och passa dig för ebay om du inte vet exakt vad du ska ha. Är många bra kits där men även en hel hög med skit saker så. Och man brukar ju säga att man får vad man betalar för wink

Jo precis och jag som inte kan direkt så mycket borde nog inte leta på ebay då smile


Försöker iaf
1 998 Inlägg
4 oktober 2008
#11
Tänk på att de behövs mer än de grejerna i turbokitet. De innehåller ju bara turbo, grenrör, intercooler å tryckrör.

Du behöver ett styrsystem troligtvis större spridare. Göra en genomgång på motorn. Alltså byta lager å sånt. Sen behöver du säkert kompsänka. Om å ska man ladda på lite mer så håller absolut inte original toppackning.

Men om du hade detta med i räkningen så är de väl egentligen bara å köpa ett kit smocka dit sen mappa å ha de kul wink

Be a good person. Be a Persson
Bmw, kärlek vid första bakvagnskastet

43 Inlägg
4 oktober 2008
Trådstartare
#12
Boostrider skrev:
Tänk på att de behövs mer än de grejerna i turbokitet. De innehåller ju bara turbo, grenrör, intercooler å tryckrör.

Du behöver ett styrsystem troligtvis större spridare. Göra en genomgång på motorn. Alltså byta lager å sånt. Sen behöver du säkert kompsänka. Om å ska man ladda på lite mer så håller absolut inte original toppackning.

Men om du hade detta med i räkningen så är de väl egentligen bara å köpa ett kit smocka dit sen mappa å ha de kul wink

Jo jag vet såklart att det inte innehåller allt jag behöver. Men jag vill ju ha ett så bra kit ändå som ger mycket effekt. Har ingen lust att slänga ut en massa pengar och sedan inte få ut så mycket effekt att det är värt eller märks i slutändan. Därför gjorde jag den här tråden för att få råd på ett kit som ger mest effekt smile


Japan Quality
670 Inlägg
4 oktober 2008
#13
Uppdatera bromsarna också. Det gäller att kunna stanna.  cool

P.Sköld
Honda il potere dei sogni

43 Inlägg
4 oktober 2008
Trådstartare
#14
Powerman skrev:
Uppdatera bromsarna också. Det gäller att kunna stanna.  cool

Jo men nu gällde det ju turbokittet och inte massa andra delar smile Jag vill bara veta vilket kitt som ger bäst effekt inom min prisklass så att jag kan beställa det och sätta ihop det.


terazzi
4 oktober 2008
#15
bästa inlägget i tråden powerman smile
nåt folk verkar glömma att trimmar man så måste man ju kunna hantera det med wink
dämpare/belägg/skivor skadar inte att byta wink

Försöker iaf
1 998 Inlägg
4 oktober 2008
#16
Vet inte hur de är med hondorna men de lär väl behövas strysystem till dessa när man kommer över dubbla originaleffekten å ett sånt går på mellan 5-20k

Men kan du svetsa å räkna lite matte så kan du ju göra egna grejer å då kostar de inte mycket.
Säg att grenröret kostar 1000kr inkl flänsar
turbo för de hästarna räcker ju med en saab fulltrycksturbo. Sån kan man få billigt. allt från 500-1500 beroende på skick.
Det är inbyggd wastgate i den.
Dump köper du ju såklart. säg en 1000lapp
Downpipe 300kr köp rör från feltema
intercooler på ebay eller nån standard. säg max 1000kr
Tryckrör gör man av vanligt avgasrör man köper på feltema. 500kr
diverse nipplar och småslangar 500kr
filtemas siliconböjar o skarvar. pris?
Oljeretur i tråget. är de alu blir de dyrare om du inte känner någon som kan tig svetsa

Sen lägg på 2 tusen till andra smågrejer

Be a good person. Be a Persson
Bmw, kärlek vid första bakvagnskastet

1 827 Inlägg
4 oktober 2008
#17
För att kunna höja effekten med över 100% kan jag garantera dig att det kommer kosta dig bra mycket mer än bara turbokittet. Nya kolvar, nya stakar, nya lager, nya spridare, antagligen nya kammar och en ordentlig mappning på det...

Varför inte bara köpa en B18 direkt då? Ligger en på HPC med diffad växellåda och ALLT som behövs för att kasta i din bil för 27000:-

Mvh/Marcus
Fast, Reliable, Cheap. Choose two

1 827 Inlägg
4 oktober 2008
#18
Boostrider skrev:
Vet inte hur de är med hondorna men de lär väl behövas strysystem till dessa när man kommer över dubbla originaleffekten å ett sånt går på mellan 5-20k

Men kan du svetsa å räkna lite matte så kan du ju göra egna grejer å då kostar de inte mycket.
Säg att grenröret kostar 1000kr inkl flänsar
turbo för de hästarna räcker ju med en saab fulltrycksturbo. Sån kan man få billigt. allt från 500-1500 beroende på skick.
Det är inbyggd wastgate i den.
Dump köper du ju såklart. säg en 1000lapp
Downpipe 300kr köp rör från feltema
intercooler på ebay eller nån standard. säg max 1000kr
Tryckrör gör man av vanligt avgasrör man köper på feltema. 500kr
diverse nipplar och småslangar 500kr
filtemas siliconböjar o skarvar. pris?
Oljeretur i tråget. är de alu blir de dyrare om du inte känner någon som kan tig svetsa

Sen lägg på 2 tusen till andra smågrejer

Det fina med Honda är Chrome. Dvs att du kan mappa individuellt som vilket eftermarknadsstyrsystem som helst, fast du behåller orginalboxen med endast ett chip.

Mvh/Marcus
Fast, Reliable, Cheap. Choose two

43 Inlägg
4 oktober 2008
Trådstartare
#19
terazzi skrev:
bästa inlägget i tråden powerman smile
nåt folk verkar glömma att trimmar man så måste man ju kunna hantera det med wink
dämpare/belägg/skivor skadar inte att byta wink

fast nu var det ju fortfarande motorn vi skulle diskuttera. Klart det finns en massa annat på bilen man me kan byta. Men det var inte det jag frågade efter.


"Just a little 4 cylinder"
581 Inlägg
4 oktober 2008
#20
Tänk på att orginal delarna i motorn klarar som max 200-220Hk. Kolvar, stakar, ventiler m.m.

Så det är mycket att tänka på, själv skulle jag köpa en VTI motor och därefter ett turbo kitt. Fast det är inte enkelt att få tag på en VTI motor iheller.  sad

"Adding power makes you faster on the straights; subtracting weight makes you faster everywhere."


Sök