3500
Sök

Vilket turbokit ska jag välja? Honda Civic 92-95

43 Inlägg
5 oktober 2008
Trådstartare
#21
supersupra87 skrev:
Tänk på att orginal delarna i motorn klarar som max 200-220Hk. Kolvar, stakar, ventiler m.m.

Så det är mycket att tänka på, själv skulle jag köpa en VTI motor och därefter ett turbo kitt. Fast det är inte enkelt att få tag på en VTI motor iheller.  sad

Mjo, men 200-220Hk är helt okej, jag är nöjd om jag kommer dit. Är inte så intresserad av att byta motor heller.


43 Inlägg
5 oktober 2008
Trådstartare
#22
Boostrider skrev:
Vet inte hur de är med hondorna men de lär väl behövas strysystem till dessa när man kommer över dubbla originaleffekten å ett sånt går på mellan 5-20k

Men kan du svetsa å räkna lite matte så kan du ju göra egna grejer å då kostar de inte mycket.
Säg att grenröret kostar 1000kr inkl flänsar
turbo för de hästarna räcker ju med en saab fulltrycksturbo. Sån kan man få billigt. allt från 500-1500 beroende på skick.
Det är inbyggd wastgate i den.
Dump köper du ju såklart. säg en 1000lapp
Downpipe 300kr köp rör från feltema
intercooler på ebay eller nån standard. säg max 1000kr
Tryckrör gör man av vanligt avgasrör man köper på feltema. 500kr
diverse nipplar och småslangar 500kr
filtemas siliconböjar o skarvar. pris?
Oljeretur i tråget. är de alu blir de dyrare om du inte känner någon som kan tig svetsa

Sen lägg på 2 tusen till andra smågrejer

Jag är faktiskt nöjd om jag kommer upp i cirka 200-250 hästar. Jag behöver inte mer. Är nog ingen hejare på att svetsa egna saker heller så därför vill jag ha ett kit med basgrejerna smile


43 Inlägg
5 oktober 2008
Trådstartare
#23
Eisenhut skrev:
För att kunna höja effekten med över 100% kan jag garantera dig att det kommer kosta dig bra mycket mer än bara turbokittet. Nya kolvar, nya stakar, nya lager, nya spridare, antagligen nya kammar och en ordentlig mappning på det...

Varför inte bara köpa en B18 direkt då? Ligger en på HPC med diffad växellåda och ALLT som behövs för att kasta i din bil för 27000:-

Jag har räknat med det. Hmm har du länk dit? Så man kan titta på det?


1 948 Inlägg
5 oktober 2008
#24
alltså. DU KOMMER ALDRIG KOMMA UPP I 200HK GENOM ATT BARA SLÄNGA DIT EN TURBO! big_smile

till att börja med så måste du se till att få soppa för 200hk. inte hundra på vad det sitter för spridare i din motor men det e då inga som pallar några 200hk. när väl det är gjort så kommer du behöva köpa ett nytt styrsystem typ hondat för att kunna mappa alltsammans... å när det väl e gjort så har du kört sönder motorn för att den inte e specad för 200hk. du behöver som boostrider säga gå igenom hela motorn.

Forummoderator
9 299 Inlägg
5 oktober 2008
#25
Tyvärr är det såhär enkelt, du har två val:

*Kör bilen som den är och var nöjd med det.
*Köp en annan bil.

Ledsen om jag låter negativ.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

250 Inlägg
5 oktober 2008
#26
caromania skrev:
Tyvärr är det såhär enkelt, du har två val:

*Kör bilen som den är och var nöjd med det.
*Köp en annan bil.

Ledsen om jag låter negativ.

Måste tyvärr hålla med..

Det är ju inte bara att kasta i kittet å tro att du ska dubbla hästkrafterna. Som många verkar tro.

Du bör kanske gå igen om motorn. Du måste bygga om avgassystemet med en bypass till wastegaten, alternativt en screemer pipe.

Topplockspacningen kanske håller, beror på hur du bygger motorn. Bra flöde = Mindre tryck = Lättare att få packningen att hålla.

Jag kör med en t3/t04e 60 trim 0,63 A/R i min bil. samt en tial 38 wastegate som det ser ut som på bilden, bara dom två tillsammans borde väll gå på minst 15, troligen mer'. Så kostar kittet 20' låter det lite väl bra för att vara sant.

Besiktningen kommer garanterat att gnälla.

Håller växellådan/Drivlina för mer än dubbla effekten? Håller kopplingen för mer än dubbla effekten? Någon sa bromsar. Där håller jag också med.

Ledsen att "Regna på din parad" men det är inte alltid så lätt som trimfirmorna vill få det att låta. Skiter du i hur bilen kommer må kan du ju bondtrimma den om du vill. Men mer än dubbla effekten utan att röra motorn tror jag inte riktigt på. inte i längden i alla fall.

Säljer du och lägger på 20' på det du får för bilen kanske du hittar något roligare? Kanske med bakhjulsdrift så du har greppet som behövs för effekten du jagar också wink

------------------------------------------------------
ICQ: 15322608 MSN: Newkiepc@hotmail.com

Naturally Aspiranted
543 Inlägg
5 oktober 2008
#27
Det finns många alternativ utöver det att sätta i ett turbokit.
Annan bil, motor etc.

Det har varit på tapeten förr om det skulle fungera att ENDAST sätta på en turbo, och ja, det går om man kör 0.4 - 0.5 i ladd. Men hur kul är det att ha kostat på 15.000 och ha fått 30 hästar på en bil som inte kommer köra ifrån en vanlig ESi? Och dessutom måste du av med allt när de är dags för besiktning.

Du får hem ett kit från Ebay för drygt 7k, sist jag kolla iaf, och det motsvarar de du kollat upp.
Att du blir blåst är ingen större risk då firmorna ligger på 99% i positiv feedback.


43 Inlägg
5 oktober 2008
Trådstartare
#28
baltis skrev:
alltså. DU KOMMER ALDRIG KOMMA UPP I 200HK GENOM ATT BARA SLÄNGA DIT EN TURBO! big_smile

till att börja med så måste du se till att få soppa för 200hk. inte hundra på vad det sitter för spridare i din motor men det e då inga som pallar några 200hk. när väl det är gjort så kommer du behöva köpa ett nytt styrsystem typ hondat för att kunna mappa alltsammans... å när det väl e gjort så har du kört sönder motorn för att den inte e specad för 200hk. du behöver som boostrider säga gå igenom hela motorn.

Jag vet att det inte enbart går att sätta dit en turbo o sedan tuta och köra. Jag vill sätta dit en turbo på min motor och varken byta bil eller motor. Jag vill veta vilket kit jag ska välja, sedan spelar det ingen roll vilka andra delar jag får byta efteråt.


43 Inlägg
5 oktober 2008
Trådstartare
#29
caromania skrev:
Tyvärr är det såhär enkelt, du har två val:

*Kör bilen som den är och var nöjd med det.
*Köp en annan bil.

Ledsen om jag låter negativ.

Jag tänker inte gå med på vare sig det första eller andra alternativet. Jag ska turbokonventera bilen och jag vill veta vilket kit jag ska ha. Kosta va det kosta vill.


43 Inlägg
5 oktober 2008
Trådstartare
#30
newkie skrev:
caromania skrev:
Tyvärr är det såhär enkelt, du har två val:

*Kör bilen som den är och var nöjd med det.
*Köp en annan bil.

Ledsen om jag låter negativ.

Måste tyvärr hålla med..

Det är ju inte bara att kasta i kittet å tro att du ska dubbla hästkrafterna. Som många verkar tro.

Du bör kanske gå igen om motorn. Du måste bygga om avgassystemet med en bypass till wastegaten, alternativt en screemer pipe.

Topplockspacningen kanske håller, beror på hur du bygger motorn. Bra flöde = Mindre tryck = Lättare att få packningen att hålla.

Jag kör med en t3/t04e 60 trim 0,63 A/R i min bil. samt en tial 38 wastegate som det ser ut som på bilden, bara dom två tillsammans borde väll gå på minst 15, troligen mer'. Så kostar kittet 20' låter det lite väl bra för att vara sant.

Besiktningen kommer garanterat att gnälla.

Håller växellådan/Drivlina för mer än dubbla effekten? Håller kopplingen för mer än dubbla effekten? Någon sa bromsar. Där håller jag också med.

Ledsen att "Regna på din parad" men det är inte alltid så lätt som trimfirmorna vill få det att låta. Skiter du i hur bilen kommer må kan du ju bondtrimma den om du vill. Men mer än dubbla effekten utan att röra motorn tror jag inte riktigt på. inte i längden i alla fall.

Säljer du och lägger på 20' på det du får för bilen kanske du hittar något roligare? Kanske med bakhjulsdrift så du har greppet som behövs för effekten du jagar också wink

Jag är mycket medveten om att jag inte bara kan slänga in kitet och sedan vara nöjd. Jag har inte sagt det från början heller. Jag vill bara veta vilket kit jag ska välja för att få bas grejerna, eller hur man ska säga.

Ja det är kanske billigt, det första kitet ligger på 15000 det andra ligger ute för 9999.

Nej de kommer inte gnälla för jag registrerar ju självklart bilen med turbo när allt fungerar som det ska. Medveten om att jag måste byta koppling med.

Roligare? Jag vill göra det på den här bilen och inget annat, annars hade jag självklart redan bytt bil. Men vem vill vara som alla andra. Byta bil är inget alternativ.


43 Inlägg
5 oktober 2008
Trådstartare
#31
civic skrev:
Det finns många alternativ utöver det att sätta i ett turbokit.
Annan bil, motor etc.

Det har varit på tapeten förr om det skulle fungera att ENDAST sätta på en turbo, och ja, det går om man kör 0.4 - 0.5 i ladd. Men hur kul är det att ha kostat på 15.000 och ha fått 30 hästar på en bil som inte kommer köra ifrån en vanlig ESi? Och dessutom måste du av med allt när de är dags för besiktning.

Du får hem ett kit från Ebay för drygt 7k, sist jag kolla iaf, och det motsvarar de du kollat upp.
Att du blir blåst är ingen större risk då firmorna ligger på 99% i positiv feedback.

Jag säger det ingen. Jag ska inte köpa turbokitet och sätta dit det och tro att allt är bra. Jag vill bara veta vilket kit jag ska ha för att sedan kunna köpa resterande grejer.


654 Inlägg
6 oktober 2008
#32
Allså ja vill inte verka otrevlig,men din inställning till din dröm (eller vad det nu är) är helt åt helvete.
Till att börja med har du D-serie motorn i din bil,dom stakarna och fodrena är ungefär lika goa och hårda som en anorektisk kines brud.Och du VÄGRAR byta motor ÄVEN fast du vill ha/ska ha 200+ HK i den motorn.
Du skiter i vad allt annat kommer innebära och kosta,du är BARA intresserad av vilket T-kit som ger mest "bang for the bucks" och då är du dessvärre ganska trångsynt om du INTE är intresserad av andra BRA kunskaper när det gäller just D-serie motorn.
För den motorn kommer kosta dig MYCKET pengar att få drift säker med turbo på "din" nivå.
Samt att regga den motorn med turbo som du nämner..Prova så får du se,men vänta gärna tills du byggt klart motorn!

Men nog gnällt om din inställning etc till råden du fått av kunniga inom Hondas motorer.
Köp vilket kit som helst som passar din plånbok bäst,bara du ser till att du iaf har följande med i kitet.
Samt gärna så STOOOOR turbo som möjligt då du ska ha mycket HK i din motorn.

STOR turbo
STOR IC
Grenrör
slangar,rör till IC
Spridare modell trädgårds slang för att orka flöda din STORA turbo
Nånting som lurar din ECU som känner av övertrycket pga turbo
Ev en större fuelrail

Där har du grunderna som du ska arbeta efter.
OBS: köp gärna turbo m,m som har rätt A/R osv osv för att matcha dina kammar och motor m,m.

När du inhandlat allt detta och monterat så kan du sen göra finliret efter att kolvar,stakar mm har sagt adjö vid provkörningen på HÖGT (lågt) laddtryck till D-serie motorn.


Vill inte att du tar illa upp,men öppna gärna ögonen och ta till dig vad vissa skriver när det gäller D-serie motorn och vad du troligen kommer råka ut för/behöva göra för att nå dina drömmar gällande effekt mm på den motorn.

Mvh
Senast redigerat av Blida (6 oktober 2008)

terazzi
6 oktober 2008
#33
säger som jag sagt tidigare ^^
du måste ju fan fixa väghållningen med wink

Fan ska du med 200 hästar om du inte kan stanna?
För orginal grejorna lär ju inte palla d..

654 Inlägg
6 oktober 2008
#34
terazzi skrev:
säger som jag sagt tidigare ^^
du måste ju fan fixa väghållningen med wink

Fan ska du med 200 hästar om du inte kan stanna?
För orginal grejorna lär ju inte palla d..

Han behöver inga bromsar med sina planer/tankar då resan för den motorn inte kommer bli allt för lång!

Eliminator
1 441 Inlägg
6 oktober 2008
#35
Hmm, hur skall du kunna regga med 200Hk?

/Tommy.

Visst är det tillverkat bilar efter 1973, men vem bryr sig?
"Horsepower sells cars, torque wins races"/ Carroll Shelby
Anyone can restore a Classic, but it takes a Real Man to cut one up!
You can make anything dance if you throw enough money at it, even a Windsor.

654 Inlägg
6 oktober 2008
#36
Sokrates skrev:
Hmm, hur skall du kunna regga med 200Hk?

/Tommy.

Ombyggt fordon,det är ju ombyggt med turbo;) *läs ironi*

440 Inlägg
6 oktober 2008
#37
hahahahahaha sorry jag har sj turbo konventerat min crx-d16:D fast jag har bytt kolvar mm utan det ska du ej ladda mer änn 0,5bar max... alltså du får INGA 200hk+.... sedna gför  det andra skit i vad det turbo kitet ger din motor handlar ju om ladd tryck*tongue köp en liten turbo typ saab/volvo turbo så du får trycket tidigt idstället när du ej ska ladda så mycket ändå! så ta dte billigaste och mestkompletta kit du hittar:D ja du kommer märka att bilen går bättre men ej få dne efekt du vill ha OM motorn ska hållA!   så läs på mer änn en gång innan du gör något köp:P hadde heldre bytt motor elelr sug motor trimmat om jag var dig! mvh jim

jim ..

440 Inlägg
6 oktober 2008
#38
omm glömde det ! det är OMÖJLIGT att rerga en bil somman turbo konventerat.. du kan rega en bil med turbo men då måste motorn i bilen ha turbo orginasl alltså kommer få plocka av grejjerna varje år fölr att komma igenom besiktningen.. mvh

jim ..

43 Inlägg
6 oktober 2008
Trådstartare
#39
Blida skrev:
Allså ja vill inte verka otrevlig,men din inställning till din dröm (eller vad det nu är) är helt åt helvete.
Till att börja med har du D-serie motorn i din bil,dom stakarna och fodrena är ungefär lika goa och hårda som en anorektisk kines brud.Och du VÄGRAR byta motor ÄVEN fast du vill ha/ska ha 200+ HK i den motorn.
Du skiter i vad allt annat kommer innebära och kosta,du är BARA intresserad av vilket T-kit som ger mest "bang for the bucks" och då är du dessvärre ganska trångsynt om du INTE är intresserad av andra BRA kunskaper när det gäller just D-serie motorn.
För den motorn kommer kosta dig MYCKET pengar att få drift säker med turbo på "din" nivå.
Samt att regga den motorn med turbo som du nämner..Prova så får du se,men vänta gärna tills du byggt klart motorn!

Men nog gnällt om din inställning etc till råden du fått av kunniga inom Hondas motorer.
Köp vilket kit som helst som passar din plånbok bäst,bara du ser till att du iaf har följande med i kitet.
Samt gärna så STOOOOR turbo som möjligt då du ska ha mycket HK i din motorn.

STOR turbo
STOR IC
Grenrör
slangar,rör till IC
Spridare modell trädgårds slang för att orka flöda din STORA turbo
Nånting som lurar din ECU som känner av övertrycket pga turbo
Ev en större fuelrail

Där har du grunderna som du ska arbeta efter.
OBS: köp gärna turbo m,m som har rätt A/R osv osv för att matcha dina kammar och motor m,m.

När du inhandlat allt detta och monterat så kan du sen göra finliret efter att kolvar,stakar mm har sagt adjö vid provkörningen på HÖGT (lågt) laddtryck till D-serie motorn.


Vill inte att du tar illa upp,men öppna gärna ögonen och ta till dig vad vissa skriver när det gäller D-serie motorn och vad du troligen kommer råka ut för/behöva göra för att nå dina drömmar gällande effekt mm på den motorn.

Mvh

tror det var det första riktiga svaret. Tråden handlade om t-kit och inte massa andra delar. Jag är som sagt mycket medveten om att jag måste byta en hel massa andra delar på bilen och att det inte räcker med enbart t-kitet. Grejen var att jag hade hört att ett utav kiten inte skulle ge mig mer än 30-40 hästar vilket förbryllade mig då jag inte vill slänga ut så mycket pengar för så lite kraft.


43 Inlägg
6 oktober 2008
Trådstartare
#40
crx_jim skrev:
hahahahahaha sorry jag har sj turbo konventerat min crx-d16:D fast jag har bytt kolvar mm utan det ska du ej ladda mer änn 0,5bar max... alltså du får INGA 200hk+.... sedna gför  det andra skit i vad det turbo kitet ger din motor handlar ju om ladd tryck*tongue köp en liten turbo typ saab/volvo turbo så du får trycket tidigt idstället när du ej ska ladda så mycket ändå! så ta dte billigaste och mestkompletta kit du hittar:D ja du kommer märka att bilen går bättre men ej få dne efekt du vill ha OM motorn ska hållA!   så läs på mer änn en gång innan du gör något köp:P hadde heldre bytt motor elelr sug motor trimmat om jag var dig! mvh jim

Jo, jag vet. Jag ska byta kolvar osv för 0,5bar klarar man sig ju inte direkt på xD Hmm jag hade tänkt något av de två kiten som jag inledde tråden med. Dock är det första kitet där billigat, t om under 10 000kr, vilket verkar vara ganska billigt. Hehe skadade ju den här tråden för att just få tips så att jag inte beställer något och gör något dumt ;D.
Vill helst inte byta motor och sug trimma har jag ingen aning om vad det är smile



Sök