3483
Sök

Vilket turbokit ska jag välja? Honda Civic 92-95

1 004 Inlägg
6 oktober 2008
#61
crx_jim skrev:
alltså  bberor hur myucket dem trimamr.. omd em märker att det e alldeles för mycket leler ej kan få över 200hk om du vill.. men ej gratis att sugmotor trimma.. mvh jim

????

"Det är ingen som kommer ihåg en fegis"

440 Inlägg
6 oktober 2008
#62
jag sade det beror på hur mycket han trimmar bilen alltså om besiktningen märker det eller ej... och du kan få mycket efekt frågan e bara hur mycket pengar du tänker lägga på det. mvh

jim ..

43 Inlägg
6 oktober 2008
Trådstartare
#63
crx_jim skrev:
jag sade det beror på hur mycket han trimmar bilen alltså om besiktningen märker det eller ej... och du kan få mycket efekt frågan e bara hur mycket pengar du tänker lägga på det. mvh

Pengar är inte direkt några problem. När jag tänkte turbokonventera hade jag tänkt slänga ut runt 30.000 - 40.000kr, så jag antar att jag har de pengarna att röra mig kring fortfarande.


terazzi
6 oktober 2008
#64
hade satsat på en B16 V-tech spis då wink sen bessa med den, sen turbo konventerat ^^
spara du både tid o pengar på!

440 Inlägg
6 oktober 2008
#65
okej då kan du få ut en hel del iaf.. mappnig kan du ju nästan räkna 5-10k kammar 8k fjädrar och de 2k grerör /avgas 3k kolvar/ebay +stakar där 4k sen spridare osv.. svänghjul koppling och sånt.. men kan ju ochså plocka ut lite effekt:P börja ränka på det sök grejje rpå ebay e it tips där är billigt med så:D mvh

jim ..

43 Inlägg
6 oktober 2008
Trådstartare
#66
terazzi skrev:
hade satsat på en B16 V-tech spis då wink sen bessa med den, sen turbo konventerat ^^
spara du både tid o pengar på!

Mjo, men då kan jag ju inte köra lagligt, och så vill jag inte ha det smile


43 Inlägg
6 oktober 2008
Trådstartare
#67
crx_jim skrev:
okej då kan du få ut en hel del iaf.. mappnig kan du ju nästan räkna 5-10k kammar 8k fjädrar och de 2k grerör /avgas 3k kolvar/ebay +stakar där 4k sen spridare osv.. svänghjul koppling och sånt.. men kan ju ochså plocka ut lite effekt:P börja ränka på det sök grejje rpå ebay e it tips där är billigt med så:D mvh

Får göra det, och då kan man ta lite i taget med smile


440 Inlägg
6 oktober 2008
#68
japp.. gå in och kika vad du hittar iaf.. så kan du ju sj avgöra och lägg upp en ny tråd kankse där du skriver in dem frågor osv som du har anfående sugmotor trimmning istället.. ett tips läs först tråden om sugmotor trimmning som finns här på garaget så du ej skriver massa frågor i onödan! mvh jim

jim ..

terazzi
6 oktober 2008
#69
CrAl skrev:
terazzi skrev:
hade satsat på en B16 V-tech spis då wink sen bessa med den, sen turbo konventerat ^^
spara du både tid o pengar på!

Mjo, men då kan jag ju inte köra lagligt, och så vill jag inte ha det smile

Finns ju en del som kör med det i Hondaklubben smile lagligt med wink

43 Inlägg
6 oktober 2008
Trådstartare
#70
crx_jim skrev:
japp.. gå in och kika vad du hittar iaf.. så kan du ju sj avgöra och lägg upp en ny tråd kankse där du skriver in dem frågor osv som du har anfående sugmotor trimmning istället.. ett tips läs först tråden om sugmotor trimmning som finns här på garaget så du ej skriver massa frågor i onödan! mvh jim

Ska göra det, tack så mycket smile


43 Inlägg
6 oktober 2008
Trådstartare
#71
terazzi skrev:
CrAl skrev:
terazzi skrev:
hade satsat på en B16 V-tech spis då wink sen bessa med den, sen turbo konventerat ^^
spara du både tid o pengar på!

Mjo, men då kan jag ju inte köra lagligt, och så vill jag inte ha det smile

Finns ju en del som kör med det i Hondaklubben smile lagligt med wink

hmm men vadå, ny motor = omregistrera bilen? Hur kan det då vara lagligt.


654 Inlägg
7 oktober 2008
#72
Varför får han bara korkade råd nu på senaste!
Du ska INTE lägga ut dom pengarna på din motorn du har sitter i bilen nu.
För att regga om för B16 så krävs det bromsar och en massa annat,samt att det inte ens är säkert att Honda Sverige skriver ett intyg på det motorbytet i din bil/kaross.

Vet att du säkert varken vill eller har lust,men ända rätta du kan göra är att byta bil till en VTI/VT beroende på vilken kaross modell du vill ha.
I dessa modeller sitter det en B16 och det är en BETYDLIGT bättre byggsten vad det gäller trimmning för dig,alt motorbyte till B18 på 190hk (orginal).
Surfa in på Hondaklubben.com/forum och läs läs läs om motorbyte

mvh

250 Inlägg
7 oktober 2008
#73
CrAl skrev:
newkie skrev:
caromania skrev:
Tyvärr är det såhär enkelt, du har två val:

*Kör bilen som den är och var nöjd med det.
*Köp en annan bil.

Ledsen om jag låter negativ.

Måste tyvärr hålla med..

Det är ju inte bara att kasta i kittet å tro att du ska dubbla hästkrafterna. Som många verkar tro.

Du bör kanske gå igen om motorn. Du måste bygga om avgassystemet med en bypass till wastegaten, alternativt en screemer pipe.

Topplockspacningen kanske håller, beror på hur du bygger motorn. Bra flöde = Mindre tryck = Lättare att få packningen att hålla.

Jag kör med en t3/t04e 60 trim 0,63 A/R i min bil. samt en tial 38 wastegate som det ser ut som på bilden, bara dom två tillsammans borde väll gå på minst 15, troligen mer'. Så kostar kittet 20' låter det lite väl bra för att vara sant.

Besiktningen kommer garanterat att gnälla.

Håller växellådan/Drivlina för mer än dubbla effekten? Håller kopplingen för mer än dubbla effekten? Någon sa bromsar. Där håller jag också med.

Ledsen att "Regna på din parad" men det är inte alltid så lätt som trimfirmorna vill få det att låta. Skiter du i hur bilen kommer må kan du ju bondtrimma den om du vill. Men mer än dubbla effekten utan att röra motorn tror jag inte riktigt på. inte i längden i alla fall.

Säljer du och lägger på 20' på det du får för bilen kanske du hittar något roligare? Kanske med bakhjulsdrift så du har greppet som behövs för effekten du jagar också wink

Jag är mycket medveten om att jag inte bara kan slänga in kitet och sedan vara nöjd. Jag har inte sagt det från början heller. Jag vill bara veta vilket kit jag ska välja för att få bas grejerna, eller hur man ska säga.

Ja det är kanske billigt, det första kitet ligger på 15000 det andra ligger ute för 9999.

Nej de kommer inte gnälla för jag registrerar ju självklart bilen med turbo när allt fungerar som det ska. Medveten om att jag måste byta koppling med.

Roligare? Jag vill göra det på den här bilen och inget annat, annars hade jag självklart redan bytt bil. Men vem vill vara som alla andra. Byta bil är inget alternativ.

Tänkte bara att du nämnde nått med en budget på 20 000. Ville bara göra dig uppmärksam på att det kommer bli betydligt dyrare än så. Sen är det ju inte bara att köra in på regbesiktningen och regga bilen med turbo. Enda sättet är troligen att regga den som egenbyggt fordon vilket begränsar vilken effekt du får ta ut... Du gör ju som du vill. Men det finns en anledning till att alla andra byter bil istället...

Fel bil att börja med för att få ut mycket effekt med. Turbo ger ju en del. Men i slutändan har jänkarna rätt "Theres no replacement for displacement"
Senast redigerat av newkie (7 oktober 2008)

------------------------------------------------------
ICQ: 15322608 MSN: Newkiepc@hotmail.com

43 Inlägg
7 oktober 2008
Trådstartare
#74
Blida skrev:
Varför får han bara korkade råd nu på senaste!
Du ska INTE lägga ut dom pengarna på din motorn du har sitter i bilen nu.
För att regga om för B16 så krävs det bromsar och en massa annat,samt att det inte ens är säkert att Honda Sverige skriver ett intyg på det motorbytet i din bil/kaross.

Vet att du säkert varken vill eller har lust,men ända rätta du kan göra är att byta bil till en VTI/VT beroende på vilken kaross modell du vill ha.
I dessa modeller sitter det en B16 och det är en BETYDLIGT bättre byggsten vad det gäller trimmning för dig,alt motorbyte till B18 på 190hk (orginal).
Surfa in på Hondaklubben.com/forum och läs läs läs om motorbyte

mvh

Mjo, men jag tror jag skippar det där med trimning. Håller på att läsa på om sugtrimning för att se om jag kan få ut något extra. Men mer än så blir det nog inte i den här bilen smile


43 Inlägg
7 oktober 2008
Trådstartare
#75
newkie skrev:
CrAl skrev:
newkie skrev:

Måste tyvärr hålla med..

Det är ju inte bara att kasta i kittet å tro att du ska dubbla hästkrafterna. Som många verkar tro.

Du bör kanske gå igen om motorn. Du måste bygga om avgassystemet med en bypass till wastegaten, alternativt en screemer pipe.

Topplockspacningen kanske håller, beror på hur du bygger motorn. Bra flöde = Mindre tryck = Lättare att få packningen att hålla.

Jag kör med en t3/t04e 60 trim 0,63 A/R i min bil. samt en tial 38 wastegate som det ser ut som på bilden, bara dom två tillsammans borde väll gå på minst 15, troligen mer'. Så kostar kittet 20' låter det lite väl bra för att vara sant.

Besiktningen kommer garanterat att gnälla.

Håller växellådan/Drivlina för mer än dubbla effekten? Håller kopplingen för mer än dubbla effekten? Någon sa bromsar. Där håller jag också med.

Ledsen att "Regna på din parad" men det är inte alltid så lätt som trimfirmorna vill få det att låta. Skiter du i hur bilen kommer må kan du ju bondtrimma den om du vill. Men mer än dubbla effekten utan att röra motorn tror jag inte riktigt på. inte i längden i alla fall.

Säljer du och lägger på 20' på det du får för bilen kanske du hittar något roligare? Kanske med bakhjulsdrift så du har greppet som behövs för effekten du jagar också wink

Jag är mycket medveten om att jag inte bara kan slänga in kitet och sedan vara nöjd. Jag har inte sagt det från början heller. Jag vill bara veta vilket kit jag ska välja för att få bas grejerna, eller hur man ska säga.

Ja det är kanske billigt, det första kitet ligger på 15000 det andra ligger ute för 9999.

Nej de kommer inte gnälla för jag registrerar ju självklart bilen med turbo när allt fungerar som det ska. Medveten om att jag måste byta koppling med.

Roligare? Jag vill göra det på den här bilen och inget annat, annars hade jag självklart redan bytt bil. Men vem vill vara som alla andra. Byta bil är inget alternativ.

Tänkte bara att du nämnde nått med en budget på 20 000. Ville bara göra dig uppmärksam på att det kommer bli betydligt dyrare än så. Sen är det ju inte bara att köra in på regbesiktningen och regga bilen med turbo. Enda sättet är troligen att regga den som egenbyggt fordon vilket begränsar vilken effekt du får ta ut... Du gör ju som du vill. Men det finns en anledning till att alla andra byter bil istället...

Fel bil att börja med för att få ut mycket effekt med. Turbo ger ju en del. Men i slutändan har jänkarna rätt "Theres no replacement for displacement"

Budgeten på 20.000 var enbart "start" kitet jag menade. Jag vet att det skulle kosta betydligt mer än så. Jo det där med besiktningen har jag med förstått nu att det inte var så lätt som jag trodde smile Därför har jag bestämt att det inte blir något av med turbokonventeringen. Däremot ska jag inte byta bil ändå. Däremot kan jag skaffa en till där jag satsar på kraft. Men det får ske vid ett senare tillfälle när den här bilen är färdig.


654 Inlägg
7 oktober 2008
#76
Du lägger inte pengar på din nuvarande motor,vare sig det gäller N/A (sugmotor) eller Överladdning.
Det kommer smaka GRYYYYMMMT mycket stålar för att få ut nån effekt som är nått att skylta med/glädjas åt.
Kanske låter hårt,men din motor du har nu är när in på dömd vad gäller trimmning.
ABSOLUT MEST Bang for the bucks: är Lustgas i min mening.

43 Inlägg
7 oktober 2008
Trådstartare
#77
Blida skrev:
Du lägger inte pengar på din nuvarande motor,vare sig det gäller N/A (sugmotor) eller Överladdning.
Det kommer smaka GRYYYYMMMT mycket stålar för att få ut nån effekt som är nått att skylta med/glädjas åt.
Kanske låter hårt,men din motor du har nu är när in på dömd vad gäller trimmning.
ABSOLUT MEST Bang for the bucks: är Lustgas i min mening.

Äsh, vi får se smile håller just nu på att läsa på om sugtrimning så vi får se. Något extra till blir det iaf. Kosta va det kosta vill. Då lär jag mig iaf något om motorer så att jag lättare kan trimma en turbomotor senare.


I'am AWESOME..
2 783 Inlägg
2 augusti 2009
#78
Vad kan ett motorbyte kosta till en Vti eller Vtec motor?

Du kö inte med fötterna, du kör med hjärnan!

Got N/A?
358 Inlägg
3 augusti 2009
#79
DPFI <-> MPFI -konvertering ger några extra hästar i alla fall. Katten kan du rensa med (inte lagligt).
En mappning och ett extraktorrör på det borde i alla fall kännas att några extra kusar finns under huven. Hade de tankarna själv med min D15, och kostar väl runt 5k om du gör allt arbete själv. Mer än så vette fan på den motorn.

En ESi SOCH VTEC (D16Z6?) är nog vad jag skulle ha hissat ner i din bil. Den motorn är snarlik den du redan har i bilen med en skillnad på 35hk+ orginal och VTEC. Det är inte lagligt men då motorerna ser väldigt lika ut så är det ungefär 1% chans att de skulle märka någonting på besiktningen. Bättre marginaler för trimning finns på denna motor också.

emijl skrev:
Vad kan ett motorbyte kosta till en Vti eller Vtec motor?

VTi-motorn är DOCH VTEC, det handlar inte om något "eller" tongue
Har kvitto på en B16A2 här som kostade 6k och hade gått 11000 mil. Till det kommer växellåda, insug, ECU och massa annat krafs.
Senast redigerat av GroundX (3 augusti 2009)


I'am AWESOME..
2 783 Inlägg
3 augusti 2009
#80
Aa, satt nyss å kolla lite på blocket å lite olika skrotar. Men finns ingA ESI eller så någonstans. Bara Honda Crx.

Men sen har jag en motor som knappt är inkörd vill nt byta till ngt som redan har blivit inkört!tongue..Synd att du bor så långt bort, blev lagom sugen på de du erbjöd!smile

Du kö inte med fötterna, du kör med hjärnan!


Sök