4255
Sök

Syncro VS Quattro

Quattro - bar å åk
621 Inlägg
15 januari 2011
#21
Eberlund skrev:
Hejsan!
Köpte mig en Passat V6 Syncro för ett tag sen. Undrar mest vad skillnaden på Audis Quattro och Volkswagens Syncro är.

Passaten har Quattro sitter Torsen diff under den. wink

Varför ha en turbo när man kan ha två?!?

Quattro - bar å åk
621 Inlägg
15 januari 2011
#22
malaguti_fabbe skrev:
Hej, dags o väcka tråden till liv igen. Var precis på väg att skapa en likadan. Detta ämne är alltid intressant i min mening, för många tror att alla audi/vw har samma (inom märket).

Eberlund: Du har ju "quattro", så din bil e kvickt ute me baken wink

enpatte: Alla passater har väl inte torsen? bara V6/V8 gen B5/B5,5?

Har även en kompis som skaffat sig en VR6 Syncro (visko) och den är faktiskt rätt kvick me baken den med, fast man får ju inte fega på gasen, precis som med Quattro wink

Alla passater med rakmonterad motor har "quattro"

Varför ha en turbo när man kan ha två?!?

Exporterad Colombian
812 Inlägg
15 januari 2011
#23
p-nyhlen skrev:
malaguti_fabbe skrev:
Hej, dags o väcka tråden till liv igen. Var precis på väg att skapa en likadan. Detta ämne är alltid intressant i min mening, för många tror att alla audi/vw har samma (inom märket).

Eberlund: Du har ju "quattro", så din bil e kvickt ute me baken wink

enpatte: Alla passater har väl inte torsen? bara V6/V8 gen B5/B5,5?

Har även en kompis som skaffat sig en VR6 Syncro (visko) och den är faktiskt rätt kvick me baken den med, fast man får ju inte fega på gasen, precis som med Quattro wink

Alla passater med rakmonterad motor har "quattro"

Ja, d ja menar, kan du nämna nåra fler? V5an oxå btw!


9 117 Inlägg
15 januari 2011
#24
Addan skrev:
Jag undrar lite över hur Mitsubishi löser uppgiften. Jag var och provkörde Outlander härom dagen. Den hade ett vred med tre lägen; 2WD/4WD/LOCK vilket säljaren förklarade betydde 2WD/automatisk fördelning mellan hjulen/55/45-fördelning.

Nån som vet mer?

Har en Nissan Qashqai med samma funktioner och den sitter det elektronisk AWD på.
2WD = Framhjulsdriven
4WD = Automatisk 4 hjulsdrift skickar runt kraften mellan alla 4 hjulen för bästa grepp.
LOCK = Driver lika mycket på alla 4 hjulen.


Quattro - bar å åk
621 Inlägg
15 januari 2011
#25
malaguti_fabbe skrev:
p-nyhlen skrev:
malaguti_fabbe skrev:
Hej, dags o väcka tråden till liv igen. Var precis på väg att skapa en likadan. Detta ämne är alltid intressant i min mening, för många tror att alla audi/vw har samma (inom märket).

Eberlund: Du har ju "quattro", så din bil e kvickt ute me baken wink

enpatte: Alla passater har väl inte torsen? bara V6/V8 gen B5/B5,5?

Har även en kompis som skaffat sig en VR6 Syncro (visko) och den är faktiskt rätt kvick me baken den med, fast man får ju inte fega på gasen, precis som med Quattro wink

Alla passater med rakmonterad motor har "quattro"

Ja, d ja menar, kan du nämna nåra fler? V5an oxå btw!

Ja det stämmer. Kan även tillägga att att Audi med tvärställd motor tex A3 och TT har haldex systemet altså 4-motion. Med reservation för nya TT-rs och RS3.
Senast redigerat av p-nyhlen (15 januari 2011)

Varför ha en turbo när man kan ha två?!?

Exporterad Colombian
812 Inlägg
2 924 Inlägg
15 januari 2011
#27
Känns det jämförs friskt mellan upp till 30år gamla 4wd-system fram till dagens i denna tråd...

Man ska ha väldigt klart för sig att 4wd-systemen har utvecklats enormt under alla dessa år för att vinna högre effektivitet / lägre bränsleförbrukning...
Så man bör jämföra i samma generationer/ liknande årtal av bilar för att det inte ska bli meningslös jämförelse mellan äpple å päron...

~ Life is short, have FUN! ~

498 Inlägg
27 juli 2011
#28
p-nyhlen skrev:
malaguti_fabbe skrev:
p-nyhlen skrev:

Alla passater med rakmonterad motor har "quattro"

Ja, d ja menar, kan du nämna nåra fler? V5an oxå btw!

Ja det stämmer. Kan även tillägga att att Audi med tvärställd motor tex A3 och TT har haldex systemet altså 4-motion. Med reservation för nya TT-rs och RS3.

TT rs har haldex och så kommer även rs3:an troligtvis att få.

Jag hade en passat 2,0 4-motion 2001 tidigare och den hade torsendiff.


1 335 Inlägg
21 december 2011
#29
4m har ju konstant 4hjulsdrift. Men vad är det för uppdelning på driften i % då man har ESP n i, och sedan när man kopplar ifrån den? Jag upplever att ja ja slirar på is blir den lätt understyrd. Sen då jag slirat på ny fin snö så får jag upp ett driftställ utan problem. Och detta är med ESP n urkopplad såklart. Någon som har svar på detta?

B5 #001

Exporterad Colombian
812 Inlägg
21 december 2011
#30
Hur vet "enpatte" att han hade torsendiff i sin TDI?

F-Tar skrev:
4m har ju konstant 4hjulsdrift. Men vad är det för uppdelning på driften i % då man har ESP n i, och sedan när man kopplar ifrån den? Jag upplever att ja ja slirar på is blir den lätt understyrd. Sen då jag slirat på ny fin snö så får jag upp ett driftställ utan problem. Och detta är med ESP n urkopplad såklart. Någon som har svar på detta?

4m har långt ifrån konstant "AWD".

Eftersom du har AWD måste du gasa jättemycket för att få riktigt ställ, det är svårt på is. Speciellt eftersom din bil är FWD i grunden, tror VW vill ha kvar den känslan. På snö får framhjulen mer fäste, vilket ger bakhjulen en chans att spinna tongue ESP-systemet bromsar ju spinnande hjul, det reglerar inte vridmomentet i den bemärkelsen. Du har ju "Electronic Differantial System" också, det sköter nog kraftfördelningen smile


1 335 Inlägg
21 december 2011
#31
malaguti_fabbe skrev:
Hur vet "enpatte" att han hade torsendiff i sin TDI?

F-Tar skrev:
4m har ju konstant 4hjulsdrift. Men vad är det för uppdelning på driften i % då man har ESP n i, och sedan när man kopplar ifrån den? Jag upplever att ja ja slirar på is blir den lätt understyrd. Sen då jag slirat på ny fin snö så får jag upp ett driftställ utan problem. Och detta är med ESP n urkopplad såklart. Någon som har svar på detta?

4m har långt ifrån konstant "AWD".

Eftersom du har AWD måste du gasa jättemycket för att få riktigt ställ, det är svårt på is. Speciellt eftersom din bil är FWD i grunden, tror VW vill ha kvar den känslan. På snö får framhjulen mer fäste, vilket ger bakhjulen en chans att spinna tongue ESP-systemet bromsar ju spinnande hjul, det reglerar inte vridmomentet i den bemärkelsen. Du har ju "Electronic Differantial System" också, det sköter nog kraftfördelningen smile

Från VW´s hemsida:

I Golf från 1999 och senaste generationen Passat är det Haldexkopplingen från det svenska företaget Haldex i Landskrona som gör det möjligt att på modeller med den -->permanenta fyrhjulsdriften 4MOTION<-- och tvärställda motorer fördela drivkraften olika mellan fram- och bakaxlarna.

Jag tror inte de ljuger om det.

Men om ESP´n är urkopplad så borde inte EDS eller fördelningen alls spela in eller?

B5 #001

Exporterad Colombian
812 Inlägg
21 december 2011
#32
Det du kopplar bort är antispinn o antisladd, resterande system är nog kvar. Alltså "spinn-signalen" från ABS-sensorena och "G-kraftskännaren", för dem har ju inget med Haldex att göra vad jag vet.

Det är alltid delade meningar om vad skillnaden mellan Konstant, permanent, passiv och aktiv är, tycker jag.
Permanent är den, sitter ju kardanaxel på bilen.
Konstant vettitusan, den skiftar ju mellan 0-100% på båda axlarna mest hela tiden big_smile


1 335 Inlägg
21 december 2011
#33
malaguti_fabbe skrev:
Det du kopplar bort är antispinn o antisladd, resterande system är nog kvar. Alltså "spinn-signalen" från ABS-sensorena och "G-kraftskännaren", för dem har ju inget med Haldex att göra vad jag vet.

Det är alltid delade meningar om vad skillnaden mellan Konstant, permanent, passiv och aktiv är, tycker jag.
Permanent är den, sitter ju kardanaxel på bilen.
Konstant vettitusan, den skiftar ju mellan 0-100% på båda axlarna mest hela tiden big_smile

Okej tack för svaren.

Jag läste lite nu, att på Haldexsystemen (4m) så kopplas bakhjulen in då framhjulen spinner. Sen torsen diff så har man "konstant" 4hjulsdrift. Fast de berodde tydligen på om man har tvärställd eller längstgående motor. Hahah man bli förvirrad. Men så länge man få slira lite så hehe smile

B5 #001

Exporterad Colombian
812 Inlägg
21 december 2011
#34
Jo, den här tråden tar upp det mesta. Min favo-tråd för övrigt wink

Varsågod! Vridet i din diesel hade inte vart fel o ha i kebabsläden big_smile


1 335 Inlägg
21 december 2011
#35
Jo den är nyttig å läsa.. man kanske ska ta kolla bak nåra sidor så får man ta åt sig lite nytta smile

Tackar, nää ja vet =/ de är ju därför jag undrar hur de fungerar lite. Hade ja fått bestämt hade ja tagit 40 fram å 60 bak big_smile minst, om inte mer tongue

B5 #001

1 335 Inlägg
21 december 2011
#36
Okej.. jag som trodde ja fått rätt för mig att jag hade haldexsystemet, men då läste jag enpattes inlägg "Alla vw  har haldex utom passat och pheaton som har torsendiff (tror att motorn sitter på fel ledd för haldex).
Dock har nya passat haldex."

Då börjar jag undra, hur nya måste passaterna vara för att ha haldexsystemet och tvärtom, när slutade de med torsen?

B5 #001

Exporterad Colombian
812 Inlägg
21 december 2011
#37
Jo, blev med lite osäker. Jag har lärt mig att V6 o V8 har Torsén och 4orna har Visco eller Haldex i din kaross.
Men anledningen är som du säger, motorns riktning och då faller ju allt. Alla motorer i din kaross är ju längsmonterade tongue

Det är inte förän i nästa kaross alla fick Haldex.


1 335 Inlägg
21 december 2011
#38
Visco har jag inte å de är ja säker på =p Hehe ja vet inte hur motorn sitter, knappt så jag kollat under kåpan, eller jo en gång då ja satte in chip men då tänkte ja inte på hur den stod =p Man kanske ska maila VW rent ut av så man kan sova om nätterna hahaha smile

B5 #001

Sheik Yerbouti
1 899 Inlägg
21 december 2011
#39
F-Tar skrev:
Visco har jag inte å de är ja säker på =p Hehe ja vet inte hur motorn sitter, knappt så jag kollat under kåpan, eller jo en gång då ja satte in chip men då tänkte ja inte på hur den stod =p Man kanske ska maila VW rent ut av så man kan sova om nätterna hahaha smile

Du har torsendiff, haldex kom på passaterna -05. Sen så ser man ju på dina bilder var generatorn sitter, som drivs av vevaxelns rotation och därigenom så ser du ju att den är rakställd.

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com

Exporterad Colombian
812 Inlägg
21 december 2011
#40
Man ser kamremskåpan också. Kan det vara så att de 6-växlade lådorna inte passade på V6an o V8an så att dem fick torsen, eftersom det är "Audi-motorer" och att Haldex passar på de 6-växlade så att dieslarna har Haldex?



Sök